یکی از رشته های مدیریتی که چند سالی است مورد توجه عموم افراد به خصوص کارآفرینان و مدیران سازمان کوچک و بزرگ قرار گرفته است. رشتهMBA می باشد. MBA مخفف اصطلاح Master of Business Administration است که معادل فارسی آن “دوره پیشرفته مدیریت کسب و کار” است. این رشته بخاطر دروس و سرفصلهای که جهت آموزش دارد بسیار مورد پسند مخاطبان قرار گرفته است و توانسته است نظر بسیاری از افراد جویای علم مدیریت و کسب وکار را به خود مشغول سازد.
افرادی که رویای کارآفرینی در سر دارند ولی از چالش های پر ابهام آن وحشت دارند و یا حتی افرادی که سمت مدیریتی دارند و تمایل دارند همچنان در سمت خود، موفقیت کسب کنند نیازمند تخصص مدیریت وکسب وکارخود هستند و همچنین اطلاعات به روز دنیا و راه رسیدن به موفقیت را از دید صاحب نظران این حوزه جویا شوند و نکات بسیاری برای کسب وکار و موفقیت لازم و ضروری به نظر می رسد. برای رسیدن به این موفقیت ها در گام نخست شرکت در دوره های MBA و دستیابی به دانش مدیریتی است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، دنیا تغییرات بسیاری کرده است و به همان اندازه مدیریت کسب وکار از سازمان های بزرگ و کوچک با مشکلات متعدد از جمله تغییرات ناگهانی محیط مواجه هستند. اگر مدیران و کارآفرینان با حوزه مدیریت، بازار، حقوق تجارت، تبلیغات، منابع انسانی، نقاط قوت و ضعف سازمان، تهدید ها و فرصت ¬ها آگاهی نداشته باشند یا اطلاعات آنها به روز نباشد، قطعا در آینده با مشکلات بسیاری از جمله شکست در کسب وکار مواجه خواهند شد. آموزش درست، نگرش فرد را نسبتا به کسب وکار و مدیریت تغییر می دهد.
گواهی نامه معتبر یا مدرک MBA یک انگیزه قوی است برای افرادی که علاقه به گذراندن و دریافت گواهی نامه یا مدرک دانشگاهی دارند زیرا رشتهMBA یکی از محبوب ترین رشته ها، در سطح دنیا به حساب می آید. اما هدف اصلی بسیاری از دانشجویان و دانش پذیران MBA فراگیری مهارت مدیریتی،کارآفرینی و حرفه کسب وکار است که افراد می آموزند در محیط کسب وکار چگونه به مشکلات غلبه کنند. زیرا آنچه تحصیل در MBA را بیشتر از مدرک یا گواهی نامه برای افراد لذت بخش و علاقه مند نموده است فراگیری عصاره تجربیات شرکت های بزرگ و کوچک به همراه رفتارها، تصمیمات و برنامه های مدیران آن ها می باشد. اگر افراد مدرک یا گواهی نامه MBA را حتی از بهترین دانشگاه های جهان نیز دریافت کرده باشند اما توانایی اجرایی در محیط کسب وکار و آموخته های خودرا از این رشته نداشته باشند به خودی خود آن مدرک یا گواهی نامه هیچ ارزشی برای وی نخواهد داشت
مدرک یا گواهی نامه MBA
رشته MBA در مقطع کارشناسی ارشد است و زمانی که دانشجویان از آن فارغ التحصیل شوند مدرک MBA دریافت خواهند کرد که در دانشگاه به صورت آکادمیک و تحقیقات کتابخانه ای بیشتر رواج دارد و می توانند در مقطع بالاتر مانند دکتری تحصیل کنند.
اما دوره MBA در دوره های آزاد وکاربردی که توسط دانشگاه ها و موسسات آزاد صورت می گیرد و بیشتر مختص مدیران است که در حال حاظر مشغول به فعالیت در کسب وکار هستند. در دوره های MBA بعد از اتمام تحصیل به متقاضی، گواهینامه معتبر وزارت علوم تعلق می گیرد که قابل ترجمه می باشد. البته گواهینامه ای که دانشگاه تهران اعطا می کند به صورت دوزبانه می باشد و نیازی به ترجمه و مراحل اداری و قانونی ندارد. هدف افراد از شرکت در این دوره ها آموزش کاربردی از مسائل روز جهان است که مدیران،کارآفرینان و علاقه مندان بتوانند با تغییرات جهان آشنا و نحوه آموزش تغییرات را در فضای کسب وکار و اقعی ببینند و بتوانند در محیط کسب وکار خود پیاده و در آن موفق شوند. در واقع این دوره ها با تعدادی کارگاه و جلسات کوچینگ و منتورینگ برگزار می شود و فرد متقاضی را برای محیط کار کاملا ورزیده و آماده می شود.
مدرک دانشگاهی MBA با گواهی نامه MBA متفاوت است. گواهی نامه MBA یک مدرک برای حضور در محیط کار است و نیازی به کنکور ندارد. و فرد متقاضی به شرط پذیرش در مصاحبه می تواند در این مقطع تحصیل کند. اما نکته حایز اهمیت این است که با گواهی نامه MBA نمی توان در مقطع بعدی در دانشگاه از راه کنکور تحصیل کرد. بلکه فرد متقاضی می تواند در در دوره های بالاتر به نام DBA شرکت نمایید
آشنایی با گرایشهای مختلف رشته مدیریت کسب و کار MBA
رشتهی مدیریت کسب وکار MBA به 10نوع گرایش تقسیم میشود؛ که در دنیا برخی از گرایش های پایین مرسوم است البته ممکن است بسیاری دیگر از گرایش های MBA در دنیا وجود داشته باشد اما آنچه در ایران بیشترین گرایش ها، رواج دارد مواردی است که در ذیل به آن اشاره شده است. هدف از گرایشها این است که افراد به صورت تخصصی تر بر روی یک موضوع متمرکزتر شوند و بتوانند تمام اطلاعات به روز آن گرایش را کسب نمایند. زیرا علم هر روز پیشرفت می کند و شاخه های بسیاری اضافه می گردد که نیاز است افراد بر حسب علاقه و توانایی روی یک گرایش تمرکز کنند
انواع گرایش های MBA بدین شرح می باشند:
1-استراتژی
2-بازاریابی
3-رفتار سازمانی و منابع انسانی
4-سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات
5-عملیات و زنجیره تأمین
6-فناوری
7-مالی
8-انرژی
9-گردشگری
10-سلامت
گرایش های MBA دانشگاه تهران
دانشگاه تهران مانند سایر دانشگاه های کشور بسیاری از گرایش های MBA را به دانشجویان و دانش پذیران آموزش می دهد. به عنوان نمونه دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با در نظر گرفتن نیاز جامعه و بازار و همچنین تمایل بسیاری از دانش پذیران به گرایش بازاریابی این گرایش را به صورت کاربردی آموزش می دهد
MBA گرایش بازاریابی:
در دسته اول: مدیریت کسب وکار گرایش بازاریابی به مباحث استراتژی بازاریابی پرداخته می شود موارد مانند شناخت بازار، وضعیت بازار، قیمت محصول و خدمات در بازار و انواع تصمیمات مهم در زمینه بازاریابی و فروش صورت می گیرد، در این دسته گنجانده می شود
در دسته دوم : مدیریت کسب وکار گرایش MBA، افراد قادر خواهند بود مشخصات و پیچیدگی های بازار و رفتار مشتری را شناسایی کنند. در واقع دانش پذیر به مباحث روان شناختی و اقتصاد بازار می پردازد و همچنین با مشتری ارتباط و تعامل برقرار می کند. محصولات و خدمات تولید شده را از نگاه مشتری دنبال می کند.
برخی سرفصل های دوره MBA
رفتار سازمانی
اقتصاد ایران
اصول بازاریابی
اصول و فنون مذاکره در تجارت
مدیریت فروش
مدیریت نوآوری
مدیریت استراتژیک
حقوق تجارت
مدیریت تبلیغات و برند
مدیریت پروژه
مدیریت منابع انسانی
فرصت های شغلی نهفته در MBA گرایش بازاریابی
برای یافتن شغل مورد نظر در این گرایش باید به صورت جزیی تری با استراتژیک و برنامه های بازاریابی و تحلیل بازار آشنا شوید. با تحصیل در این گرایش می توانید مدیر بازاریابی و فروش یا مدیر طراحی نظام تبلیغات و ترویج و یا مدیر برند مجموعه شوید و همچنین سایر سمت ها و پست های که در سازمان مربوط به امور استراتژی و بازار می باشد می تواند در این دسته گنجانده شود
.
نویسنده:الی ازنب
نظرتان را درمورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید