DBA   کارآفرینی سازمان دیجیتال

شرکت های پیشرو و توسعه یافته با بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات که شامل ابزارهای دیجیتال نوینی مانند هوش مصنوعی، اتوماسیون، یادگیری ماشین، ربات، تفکر مفهومی و ابزارهای بسیار دیگر است؛ توانسته اند افق های روشنی را برای موفقیت های سازمانی خود ایجاد کنند. با توجه به این ابزارهای ارتباطی و با کمک تکنولوژی، سازمان ها بیش از پیش با مشتریان خود ارتباط برقرار می کنند. دوره DBA سازمان دیجیتال دانشکده کارآفرینی علاقه مندان، کارشناسان و مدیران کسب و کارها را در رسیدن به مسیر درست کسب و کار و با ارائه سرفصل های بسیار مهم و کاربردی کمک می کند تا با تحولات دیجیتالی در سازمان خویش مسیر موفقیت را هموارتر کنند. در این مطلب به توضیحاتی در مورد برخی از سرفصل های دوره و مفاهیم مهمی اشاره می کرده و در نهایت به ارائه اطلاعات مربوط به شرایط ثبت نام و نحوه برگزاری دوره DBA سازمان دیجیتال می پردازیم.

  • حکمرانی شرکتی چیست؟
  • حکمرانی دیجیتال چیست؟
  • نوآوری مدل های کسب و کار
  • طراحی استارت آپ های دیجیتال
  • برندسازی دیجیتال چیست؟
  • هوش مصنوعی
  • طراحی تفکر چه مفهومی دارد؟
  • شرایط پذیرش (ثبت نام) دوره DBA سازمان دیجیتال
  • نحوه (شیوه) برگزرای دوره DBA سازمان دیجیتال و چگونگی پرداخت شهریه
  • سرفصل های دوره DBA سازمان دیجیتال

حکمرانی شرکتی چیست؟

هر شرکت و یا سازمانی دارای یک فرد یا تیم مدیریتی است که به آن بدنه حاکمیتی می گویند. اصولا مدیران عالی و ارشد بر سازمان حکمرانی کرده و مدیریت و کنترل عملکرد سازمان را عهده دار هستند. ارزیابی، هدایت، رهبری و نظارت از مولفه های اصلی یک حکمران شرکتی است که با توجه به این مولفه ها سیستم را در بهترین سطح ممکن اداره می کند. بنابراین حکمرانی را می توان این چنین تعرف کرد:

حکمرانی مجموعه ای از مسئولیت ها و همچنین فعالیت هایی است که مدیران ارشد و عالی رتبه سازمان برای رسیدن به اهداف پیش بینی شده، برنامه استراتژیکی را طراحی و پیاده سازی می کنند و در عین حال مدیریت مخاطرات سازمان، تخصیص و کنترل منابع نیز صورت می گیرد.

حکمرانی دیجیتال چیست؟

حکمرانی دیجیتال از مفهوم حکمرانی نشات گرفته و به معنای مدیریت سازمان ها در حوزه توسعه و تخصیص منابع در حوزه دیجیتال است. در دوره DBA سازمان دیجیتال دقیقا به این موضوع در یکی از سرفصل ها اشاره شده و مطالب بسیار مفیدی در این حوزه ارائه می گردد. شناخت دقیق منابع سازمانی با توجه به نوع نیازها و همچنین هماهنگی میان هر واحد از سازمان و اقدامات جهت جلوگیری از هدر رفت منابع مسئولیت اصلی حکمران تحول دیجیتال است. با تعیین وظایف هر فرد در سازمان می توان سازمان را در بهترین مسیر رشد قرار داد. مولفه های حکمرانی دیجیتال عبارتند از :

  • نقش ها و مسئولیت ها
  • مدیریت تعارض
  • پشتیبانی از ساز و کارها
  • سودآوری
  • نظارت بر سیاست ها
  • اهداف
  • همراستایی استراتژی های سازمانی
  • اختصاص منابع

نوآوری مدل‌های کسب و کار

با پیشرفت تکنولوژی مدل های کسب و کار نیز در حال تغییر هستند و شکلی نوین به خود گرفته اند. مدل کسب و کار نشان دهنده نحوه تولید و توزیع محصول و همچنین نوع برقراری ارتباط با مشتری است. نوآوری مدل کسب و کار این سه جنبه را با یکدیگر ادغام کرده و به ایجاد سیستمی منظم و منطقی روی آورده است. در مدل کسب و کار نوین ایجاد ارزش حرف اول را می زند که این ارزش گذاری به خود سازمان و همچنین به مشتریان القا می گردد. بنابراین می توان گفت نوآوری ها در مدل های کسب و کار باعث کسب ارزش، ایجاد ارزش و تحویل ارزش می شود.

نوآوری مدل کسب و کار با ارزش مشتری، مشخص کردن نقاط قوت سازمان، مشخص کردن اهداف کسب و کار، ردیابی الگوها، جمع بندی اطلاعات و سپس انتخاب بهترین مدل کسب و کار، اعتبارسنجی و تکرار ایجاد می گردد.

نمونه هایی از نوآوری مدل های کسب و کار

  • مدل کسب و کار اشتراکی زنجیره ارزش متمایزی دارد و به قابلیت هایی مانند تحویل کالا و پشتیبانی که بیشتر کسب و کارها در آن مهارت ندارند، نیاز دارد.
  • مدل کسب و کار فری میوم بدین گونه است که معمولا شرکت ها برای جذب مشتری نسخه ای رایگان از محصول یا خدمتی که دارای محدودیت است را ارائه می دهند. سپس برای رفع این محدودیت ها با گرفتن هزینه ای از مشتری آن ها را به کاربران پریمیوم تبدیل می کنند.
  • مدل کسب و کار پلتفرمی نیز بدین گونه است که با استفاده از مکان هایی با بستر پلتفرم، تعاملی بین عرضه و تقاضا برقرار می گردد که از طریق آن در برابر ارائه خدمات هزینه ای از کاربر گرفته می شود. پلتفرم های دیجیتالی، مدل کسب و کار را بسیار سودآورتر می کنند.
  • با افزایش فروشگاه های آنلاین محبوبیت مدل کسب و کار فروش مستقیم یا [1]D2C بیشتر شد. در این مدل واسطه ها حذف می شوند و سودهای ناخالص بیشتری به تولیدکنندگان ارائه می گردد. زیرا در این مدل فروش مستقیم به مصرف کننده اتفاق می افتد.
  • مدل کسب و کار تبلیغاتی برای مخاطبان بسیار جذاب است زیرا با افزایش تولید محتوا زمینه ای برای تبلیغات محصول یا خدمت فراهم می شود که اتفاقا رقابت شدیدی را در میان کسب و کارها ایجاد می کند.
  • مدل کسب و کار کالای قربانی بدین گونه اجرا می شود که محصول یا خدمتی با ضرر و یا به صورت رایگان عرضه می شود و سپس در صورت افزایش تعداد مشتریان محصولات و یا خدمات تکمیلی فروخته می شوند.
  • مدل کسب و کار تیغ و ریزر نیز نوعی دیگر از استراتژی کالای قربانی است اما تفاوت عمده در آن ها این است که این استراتژی فقط برای محصولات با عمر بالا صورت می گیرد.
  • مدل کسب و کار ترکیبی از الگوهای کسب و کار نوین مانند فرانشیز، میکروپرداخت، درآمدی و غیره استفاده می کند.

طراحی استارت آپ های دیجیتال

طراحی استارت آپ های دیجیتال یکی دیگر از سرفصل های دوره DBA سازمان دیجیتال است. همان طور که می دانید با پیشرفت تکنولوژی استارت آپ های بسیاری در دنیای اقتصاد و کسب و کارها ظهور یافته اند. اما راه اندازی استارت آپ های دیجیتال نیازمند رعایت اصولی است که برای موفقیت می بایست شناسایی، اجرا و در نهایت مدیریت شوند. این اصول در واقع چهارچوب ایجاد یک استارت آپ را برای مدیران مشخص می کنند تا در مسیر درست قدم بردارند. در دروس ارائه شده دوره DBA سازمان دیجیتال به صورت مفصل در مورد اصول طراحی استارت آپ های دیجیتال پرداخته شده است.

برندسازی دیجیتال چیست؟

برندسازی دیجیتال یعنی طراحی و ساخت یک برند از طریق وب سایت ها، اپلیکیشن ها و رسانه های اجتماعی که این امر ترکیبی از بازاریابی دیجیتال و برند اینترنتی است. برندسازی دیجیتال باعث می شود محصولات یا خدمات کسب و کار همواره در دسترس کاربران باشند. با برندسازی دیجیتال می توانید مخاطبان خود را هدف قرار داده و ارتباط موثری با مشتریان خود داشته باشید.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی باعث می شود کارها راحت تر و با سرعت بیشتر طراحی و اجرا شوند. نوعی تکنولوژی است که قدرت تفکر دارد به صورتی که مانند انسان به صورت منطقی فکر و عمل می کند. این تکنولوژی بر پایه یادگیری، استدلال و درک استوار است. دارای شاخه ها و سطوح مختلفی است. از آن در حوزه های مربوط به سلامت، انواع کسب و کارها، اقتصاد، قانون، تولید، امنیت، علم داده و تفسیر داده ها و موارد بسیار دیگر استفاده می کنند.

طراحی تفکر چه مفهومی دارد؟

طراحی تفکر نیز یکی دیگر از مواردی است که علاقه مندان به دوره های DBA سازمان دیجیتال می بایست آن را درک کرده و در کار خود از آن استفاده کنند. در تفکر طراحی مدیران کسب و کارها تمرکز خود را بر  End User معطوف می کنند تا سبب هماهنگی بیشتر با تغییرات نیاز بازار و در نتیجه افزایش انعطاف پذیری کسب و کارها در مقابل مشتریان باشد. این مفهوم از اجزایی مانند بررسی نیازهای مشتریان، تعریف مسئله، ایده پردازی و پرورش ایده، مدل سازی و در نهایت تست محصول یا خدمت تشکیل می شود.

حال که با برخی از مفاهیم و سرفصل های دوره DBA سازمان دیجیتال آشنا شدید بهتر است به سراغ نحوه ثبت نام و برگزاری دوره DBA سازمان دیجیتال و در انتها معرفی سرفصل های دوره برویم.

شرایط پذیرش (ثبت نام) دوره DBA سازمان دیجیتال

علاقه مندان شرکت در دوره DBA سازمان دیجیتال می بایست دارای مدرک فوق لیسانس (کلیه رشته ها) را داشته باشند یا اگر لیسانس دارند دوره MBA را گذرانده باشند. برای ثبت نام کافیست کپی شناسنامه و کارت ملی، 2 قطعه عکس و همچنین آخرین مدرک تحصیلی خود را به دفتر دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران ارائه دهند تا روند ثبت نام انجام پذیرد.

نحوه (شیوه) برگزرای دوره DBA سازمان دیجیتال و چگونگی پرداخت شهریه

این دوره توسط بهترین و مجرب ترین اساتید بین المللی ارائه می شود که برای شرکت در آن می توانید با شماره تلفن های 02188225042 و 02188225043 تماس بگیرید و اطلاعاتی را در مورد نحوه برگزاری دوره ها، میزان و نوع پرداخت شهریه و اطلاعات اضافی دیگر به دست آورید. دانش پذیران پس از گذراندن موفقیت آمیز دوره می توانند گواهینامه پایان دوره از دانشکده کارآفرینی قابل استعلام از دانشگاه تهران را دریافت کنند.

سرفصل های دوره DBA سازمان دیجیتال

  • استراتژی دیجیتال
  • مبانی حکمرانی دیجیتال
  • مدیریت استراتژیک دیجیتال
  • برندسازی دیجیتال
  • اعتمادسازی دیجیتال
  • حکمرانی دیجیتال
  • اقتصاد دیجیتال
  • سرمایه گذاری کارآفرینانه دیجیتال
  • رهبری دیجیتال
  • طراحی فرآیندهای دیجیتال
  • حکمرانی شرکتی
  • مدل کسب و کار دیجیتال
  • مدل کسب و کارهای پلتفرمی
  • نوآوری مدل کسب و کار
  • کارآفرینی دیجیتال
  • خلاقیت و نوآوری دیجیتال
  • کارآفرینی شرکتی دیجیتال
  • زیرساخت های حکمرانی دیجیتال
  • قوانین کسب و کارهای دیجیتال
  • آشنایی با ابزارهای هوشمند دیجیتال
  • مبانی تحلیل داده
  • تحلیل اکوسیستم های دیجیتال
  • تحلیل بابوک
  • آشنایی با تکنولوژی نوین
  • هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، رسانه های اجتماعی
  • فرهنگ کارآفرینی دیجیتال
  • فرهنگ حکمرانی دیجیتال
  • رفتار سازمانی دیجیتال
  • مدیریت منابع انسانی با رویکرد کارآفرینی دیجیتال
  • طراحی تفکر
  • طراحی استارت آپ های دیجیتال
  • رهبری دیجیتال
  • رهبری تحول دیجیتال
  • رهبری زنجیره تامین دیجیتال

جمع بندی

دفتر آموزش های کاربردی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در صدد برگزاری دوره های نوین و بسیار کاربردی از جمله دوره DBA سازمان دیجیتال است که با توجه به اهمیت تحول دیجیتال در انواع کسب و کارها خود را موظف به تربیت و آموزش علاقه مندان و مدیران این حوزه می داند تا با حکمرانی دیجیتال خلاء های آموزشی را برطرف کرده و به کسب و کارها کمک کند. در طول این مطلب به سرفصل دوره و همچنین توضیحاتی در مورد برخی از سرفصل ها اشاره شده است.

 

 

 

 

 

 


نظرتان را درمورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید

دوره DBA کارآفرینی سازمان دیجیتال
آموزش های آزاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران