DBA مخفف عبارت Doctorate of Business Administration و به معنای دکتری مدیریت حرفه‌ای کسب و کار است. دوره DBA عالی ترین سطح آموزش مدیریت برای مدیران سازمان ها  محسوب است و معادل آن در حوزه دانشگاهی بالاتر از کارشناسی ارشد است. و در این رشته هم به صورت تئوری و عملی-کاربردی آموزش داده می شود.
و پایان نامه آن مشابه پایان نامه های PHDمی باشد چه از نظر کیفیت، وچه از نظر دشواری و پیچیدگی.
در رشته DBA  مانند جلسه دفاع در دانشگاه باید دفاعیه انجام شود و تأیید و تصویب اعضای کمیته بازبینی صلاحیت‌های دکتری دانشگاه برسد.
DBAبرای چه افرادی مناسب می باشد؟
دوره DBA  یکی از بالاترین سطوح آموزشی مدیریت برای انواع سطوح مدیران سازمان‌ها است.  دوره های DBA برای افرادی مانند مشاوران حوزه مدیریت، مدرسان مهارت های مدیریتی کارآفرینان صاحبان کسب وکار، مدیران ارشد شرکت ها و سازمان ها، فارغ التحصیلان دورهMBA  می تواند کمک شایانی نماید.
مدیران با آموزش در دوره DBA یاد می گیرندکه چگونه مدیریت  کسب و کار و سازمان خود را اداره کنند و از حالت سنتی به حالت  مدیریت دیجیتالی وبه روز مدیریت و هدایت نمایند. به این معنی  مدیران با گذراندن دوره DBA سازمان خود را به بهترین شکل  مدیریت می‌کنند. فراگیری در دوره DBA به مدیران یاد می دهد که چگونه از ابزارهای مختلف مدیریتی استفاده نمایند. تا در هنگام رویارویی با شرایط مختلف بهترین‌ راه را انتخاب نمایند و بهترین تصمیمات را در هنگام بحران بگیرند. هدف از آموزش در دوره های DBA گسترش مرزهای دانش به روز به‌ همراه توانمندسازی مدیران است.

مزایای استفادهDBAبرای مدیران سطوح مختلف
توسعه فردی: امکان توسعه شخصی، حرفه ای وسازمانی
حل مسئله: دستیابی به دانش وسیع جهت حل مسائل سازمانی
ارتقا سیستمی: ارتقا تفکر و عملکرد مدیریتی
افزایش رقابت: امکان ایجاد تغییرات و رقابت در سطح بین المللی

مدیران و کارآفرینان بعد از گذراندن دوره DBA می آموزند که نگاه و دید وسیع از محیط بیرونی و درونی سازمان در آینده داشته باشند و بتوانند در شرایط بحرانی بهترین و دقیق ترین مسیر را انتخاب کنند و این میسر نخواهد شد مگر با آموزش صحیح و به روز دنیا!
دانش‌پذیران در دوه های  DBA یاد می گیرند به صورت علمی و کاربردی برای موفقیت و توسعه کسب و کار اقدام کنند.
بعض از افراد تصور می کنند که برای  راه اندازی کسب وکار ویا مدیر شدن یک کسب وکار زیاد نیازی به کسب آموزش-های مدیریتی نیست و حتی مدارک مدیریتی، به ‌ویژه حضور در دوره‌هاDBA را جدی تلقی نمی کنند و این دسته از افراد تصور می¬کنند اگر تجربه قبلی از کسب وکارها داشته باشند کافی است و می توانند در سمت مدیریتی فعالیت نمایند!
کسانی که این تصور را دارند ، به هنگام دفاع ازعقیده خود، بسیاری از افراد کارآفرینان موفق جهان را مثال می‌زنند که شاید در رشته مدیریتی و یا دوره های آموزشی مدیریتی شرکت نکرده اند ولی توانستند سمت مدیریتی و کسب وکار موفقی داشته باشند. اما آیا  می‌تواند  این دلیل را قبول کرد  ؟
شک نکنید همین افراد موفق از مشورت‌ها و کمک‌های متخصصان مدیریت و کسب‌ وکار بهره گرفتند.  
برخی سرفصل و مباحث های که در دوره هایDBA برگزار میشود.
دانشکده کارآفرینی با افتخار اعلام میکند در این دوره ها مدیران وکارآفرینان موفقی را با حضور اساتید برجسته و کارگاه های غنی از اطلاعات و با آموزش های به روزی دنیا، به جامعه معرفی نماید که توانسته اند در اهداف وکسب وکار خود موفق شوند.

 لذا دروسی که در دانشکده کارآفرینی برای دانش پذیران ارجمند تدریس می شود در ذیل به برخی از آنها اشاره شده است.

  • آموزش رهبری در کسب وکار و سازمان
  • آموزش سازمان های یاد گیرنده
  • استراتژی های پیشرفته کسب وکار
  • شبکه سازی کسب وکار
  • نوآوری در کسب وکار
  • مدل های پیشرفته در کسب وکار
  • هوش کسب وکار
  • مدیریت سرمایه گذاری
  • استراتژی های پیشرفته بازاریابی
  • بازاریابی دیجیتالی
  • مدیریت تبلیغات
  • پیش بینی بازار

در دوره‌های DBAشما می‌توانید قبل از تجربه کردن وخطای مدیریتی دیگران، تجربه کسب کنید. ویا از تجربیات به روز افراد موفق جهان بهره گیرید و از طریق اساتید قدرتمند این حوزه، آنها را تحلیل نماید. دروس دوره‌ها، حاصل مطالعات گسترده است که بر روی سازمان‌های مختلف به انجام رسیده است. به بیانی دیگر این دوره ها عصاره تجربه چند ‌سالهء سازمان‌ها، مدیران وکارآفرینان موفق و ناموفق مختلف است که تبدیل به کتاب تاریخی که پر از تجربه ها، عبرت ها و راه حل ها شده است. برخی افراد می‌توانند با نادیده گرفتن این تجربیات، خود به تجربه و آزمایش دست بزنند ولی همان‌طور که می‌دانید نرخ شکست کسب‌ وکارها بدون کسب تجربه و علم بسیار بالاست و بیشتر کارآفرینان در همان سال‌ها و یا ماه‌های اولیه فعالیت خود، مجبور به تعطیل کردن کسب‌ وکار خود می‌شوند. و یا مدیران با روش سنتی دیگر پاسخ گو نیازهای به روز محیط سازمان های خود نیستند.

هدف از شرکت در دوره¬ها
ارتقا دانش: ارتقا دانش و مهارت های روز مدیریتی وکسب وکار شرکت کنندگان
افزایش قدرت تصمیم گیری: افزایش قدرت تصمیم گیری  را برای رهبران آسان می نماید  وتوان حل مسائل سازمانی در شرایط بحران سازمانها را به بهترین شیوه حل می کند
آشنایی با مفاهیم و مهارت ها: آشنایی با مفاهیم ومهارت های کاربردی در دنیای کسب وکار نگاه DBA به مسائل یک نگاه کاربردی است  بیش از آنکه پژوهشی و تحقیقاتی باشد. به طوری آموزش DBA دانش  مدیریتی به مهارت کاربردی و اجرایی در زمینه کارافرینی و مدیریت می باشد. و افرادی به ویژه مدیران وکارآفرینانی که در کسب وکار خود قصد دارند موفق شوند و که علاقه مند هستند از اطلاعات به روز مدیریتی استفاده کنند ، مفید می باشد در طی دوره های تحصیل، دانش پذیران با استفاده از دانش مدیریت به برطرف کردن چالش های مدیریتی و مشکلاتی احتمالی  برای کارآفرینان در فضای واقعی وجود دارد بر می آیند تا رضایتمندی و بهره وری را در سازمان خود افزایش دهند وشرایط کسب وکار خود را بهبود بخشند.
هدف از تحصیل در دوره BDA(مدیریت کسب وکار می تواند یک انگیز حضور در جمع  مدیران و کارشناسان باشد که برای تحول در خود و سازمان خود اهمیت می دهند و درصدد ارتقاء دانش کاربردی خود در انواع زمینه مدیریت هستند.

مدرک
دانشکده کارآفرینی در انتهای دوره به دانش پذیران گواهی نامه حرفه ای DBA که یکی از محبوب ترین گواهینامه ها در جهان و ایران به شمار می آید را از سمت از دانشگاه تهران اعطا می¬نماید که امکان ترجمه رسمی را دارا می باشد. که بر اعتبار مدرک دانش پذیران می افزاید. اگر قصد استخدام در سازمان های معتبر و یا چنانچه قصد مهاجرت برای شغل خاص و اپلای را دارید مدرک معتبرDBA میتواند به شما در اهدافتان کمک نماید.
شایان ذکر است که در این دوره ها با کمک اساتید برجسته از شما مدیران حرفه¬ای می سازد که می توانید در اهداف خود موفق شوید. ما، شما را در رسیدن به اهدافتان بزرگتان یاری میرسانیم.
این دوره با تمرکز بر شیوه‌های کاربردی و عملیاتی مدیران را قادر می‌سازد تا در حوزه‌های مختلف کسب و کار مانند ایده‌پردازی، بازاریابی، تأمین منابع، طراحی، تولید، عرضه محصولات و خدمات، منابع انسانی، فناوری اطلاعات، مالی، برنامه‌ریزی و هر فرآیندی در سازمان که نیاز به مدیریت داشته باشد را در سطح عالی هدایت و رهبری کنند.

تفاوت PHDو DBA
در کشور آمریکا هیچ تفاوتی بین PHDو DBAقائل نیستند واین دو را هم سطح می دانند. اصولا در دوره هایPHD وDBA افراد با انگیزه های متفاوتی حاضر به شرکت در این دوره ها می شوند. در دوره PHD  افراد برای ارتقا علوم اجتماعی  و اغلب به قصد عنوان یک استاد در آینده در این مقطع تحصیل می کنند وهدف آنها تحقیق دانشگاهی است و افراد از طریق کنکور و وزارت سنجش وارد دانشگاه می شوند و بیشتر در دهه سنی 20 و 30هستند و زیاد از حوزه کاری سر رشته ندارند و تولید در زمینه دانش و اصول تحقیق و پژوهش وعارضه یابی در سازمانها می پردازند
اما افرادی که در دوره های DBA شرکت و فعالیت می کنند به دلیل آموزش در حوزه کسب وکار می باشد به این دلیل است که مدتها در حوزه کسب وکار فعالیت دارند و خواهان این هستند که در کسب وکار و سمت خود موفق شوند و با دید تخصصی و حرفه ای به کسب وکار خود بنگرند و بتوانند کسب منفعت و مزیت رقابتی داشته باشند. همچنین بیشتر افرادی که در این رشته تحصیل می کنند اصولا افراد بیشتری از جمله کسانی هستند که در رشته های دیگر مانند مهندسی، فنی، MBA و... تحصیل کردند و الان تصمیم به تحصیل در مدیریت کسب وکار را دارند. تا با دید تخصصی بهتری در رشته مدیریت فعالیت کنند و بدرخشند.
که دفتر آموز ش های آزاد و کاربردی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران شما را در این مسیر همراهی می کنند.


نظرتان را درمورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید

DBAچیست؟
آموزش های آزاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران