دیجیتال مارکتینگ
برای تعریف ساده ای دیجیتال مارکتینگ(Digital Marketing) که این روزها مورد استفاده قرار می گیرد را می توان این گونه عنوان کرد: مجموعه ای از فعالیت های که در زمینه بازراریابی و فروش است که با توجه به دیجیتال بودن آن در بستر اینترنت انجام می شود. دیجیتال مارکتینگ بیش از دو دهه می باشد که زیر نظر مدیریت تبلیغات و مدیریت بازاریابی فعالیت می کند و مورد توجه مدیران ارشد و مدیران بازاریابی قرار گرفته است.
دلیل استفاده از دیجیتال مارکتینگ و توجه بسیار به این حوزه را می توان دسترسی بسیاری از مردم جهان را به اینترنت دانست. که امروزه به عنوان یک دانش مستقل و تخصصی از آن یاد می شود و بسیار مورد توجه قرار گرفته است. ودلیل این توجه به این خاطر می باشد که  هر روز بیش از بیش به کاربران اینترنت افزوده می شود. در چنین شرایطی تبلیغات در فضای دیجیتال موثرترین راهکار برای موفقیت و رشد یک کسب وکار به حساب می آید. و اهمیت دیجیتال مارکتینگ بسیار پیچیده تر و حرفه ای تر از روش سنتی در گذشته شده است.


بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی

1- بازاریابی سنتی
بازاریابی سنتی به بازاریابی گفته می شد که قبل از ظهور اینترنت بود و استراتژی های ترفیعاتی آن به صورت آفلاین و بهدور از فضای گسترده ای مانند دیجیتال مارکتینگ بوده است. با توجه به ظهور دیجیتال مارکتینگ وافزایش استفاده از اینترنت اما بازایابی سنتی همچنان جایگاه خود را از دست نداده است. به عنوان مثال اگر شرکتی بخواهد در یک منطقه ی جغرافیایی خاصی فعالیت کند. استفاده از بیلبورد،تراکت، تقویم های چاپی، مجلات محلی، رادیو، تلوزیون و فروش مستقیم بسیار مناسب خواهد بود. اما باید در نظر گرفت که این امر مستلزم  هزینه ای بسیاری خواهد بود.


مزایای بازاریابی سنتی
•در کوتاه ترین زمان ممکن و بسیار راحت می توان به مخاطبان محلی بسیاری دسترسی پیدا کرد
•درک بهتر از استراتژی های بازاریابی بخاطر آشنا و مسلط بودن به سبک بازاریابی سنتی
•آگاهی از برند در کمترین زمان ممکن اتفاق می افتد
 انواع بازیابی سنتی و ابزارهای آن
•تبلیغات تلویزیونی
•هدایای تبلیغاتی
•تبلیغات رادیویی
•تراکت و بروشور
•تبلیغات بیلبوردی

2-بازایابی دیجیتال
بازاریابی دیجیتال یعنی استفاده از ابزارهای که در اینترنت باعث فروش محصولات و خدمات می شوند که به بازاریابی مدرن از آنها یاد می شود . دیجیتال مارکتینگ متشکل از افراد خلاق، نوآور و حرفه ای است که برای اجرا و پیاده سازی استراتژی پیچیده راهکارهای در زمینه تکنولوژی ارائه می دهند. باید این نکته در در نظر داشت که استراتژی دیجیتال مارکتینگ هر شرکت با شرکت دیگر بسیار متفاوت خواهد بود. واین استراتژی ها بر اساس موقعیت شرکت منحصر به فرد خواهد بود. در واقع باید این گونه مطرح کرد که دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی بسیار گسترده تر و در عین حال پیجیده تر خواهد بود به نقل از یک سایت معتبر(HubSpot) در حوزه دیجیتال مارکتنیگ این گونه می نویسد که دیجیتال مارکتینگ یک چتر مفهومی به حساب می آید.


مزایای دیجیتال مارکتینگ
•تعامل نزدیک تر و گسترده تر با کاربران و مشتریان در شبکه های مجازی
•برخی از تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی هزینه کمتری را می طلبد
•در بازاریابی دیجیتال بهتر و سریع تر می توان  استراتژی ها را جهت دستیابی به نتیجه و رشد بهتر تغییر داد
•بهتر و سریع تر می توان نتایج مورد نیاز را از طریق آمار و ارقام به دست آورد
•بهتر و دقیق تر می توان مشتریان بازار هدف را مورد شناسایی قرار داد و تاثیر گذاری بهتری بر روی کاربران جهت تبدیل آنها به مشتری نمود
•بیشتر و قدرتنمند تر می توان در دنیای دیجیتال محصولات و خدمات را به منصه فروش و دیده شدن گذاشت
•طبق خواسته و روحیات مشتری می توان محتوا را شخصی سازی کرد و مطابق با ذائقه مشتری درآورد
•ایجاد ارتباط تزدیک با مشتری در هر نقطه از جهان باعث وفاداری مشتری به برند محصول یا خدمت مورد نظر می شود
•با در اختیار داشتن وب0.2  و وب 0.3 این امکان برای بازاریابان دیجیتال فراهم شده است که خدمات و محصولات در در مقایس بزرگتری عرضه نمایند
•به دلیل ارتباط کاربران با شبکه های اجتماعی کبرند مورد علاقه خود یک ارتباط صمیمی و قوی با مشتریان و کاربرهای شبکه های اجتماعی برقرار می شود

انواع بازاریابی دیجیتال و معرفی ابزار های آن
بیشتر تخصص بازاریابی دیجیتال در یادگیری و آموزش از ابزارهای آن است. البته نباید فراموش کرد که ابزارهای بسیارمتنوع و در عین حال جذابی در بازاریابی دیجیتال وجود دارد که در این مقاله سعی می شود به مهمترین و پر کاربرد ترین آنها اشاره نمود:

1-بهترین ابزارهای سئو SEO
یک قسمت از کار مهم دیجیتال مارکترها استفاده از موتور جستجو به ویژه گوگل برای جذب مشتری است.
ابزارهای که معرفی شده اند در سئو و بهینه سازی سایت موثر هستند.


•گوگل سرچ کنسول
آدرس: search.google.com/search-console
هزینه: رایگان

•Semrush
آدرس: semrush.com
هزینه: برخی خدمات رایگان است

•MOZ
آدرس: moz.com
هزینه: بعضی خدمات رایگان هستند 

•افزانه Yoast SEO
آدرس: yoast.com
هزینه: در نسخه رایگان امکانات اولیه و ضروری که افراد بتوانند از امکانات مناسب آن استفاده کنند مهیا است.

•ahref
آدرس: ahrefs.com
هزینه: از ۹۹ دلار به صورت ماهانه شروع می شود

•Screaming Frog SEO Spider
آدرس: screamingfrog.co.uk
هزینه: نسخه رایگان آن امکانات رایگانی دارد. نسخه کامل آن به قیمت 149 پوند ارزش دارد.

2-ابزارهای تحلیل وبسایت و بازدیدکننده‌ها
تحلیل دیجیتال به اندازه ابزارهای دیجیتال مهم و حیاتی هستند. برای تحلیل در وب سایت و سایر بسترهای که برای دیجیتال مارکتینگ وجود دارد به دنبال این موضوع می باشد که اطلاعاتی در مورد "کارها به چه شکلی انجام می شود" ارایه کند و یا اطلاعات نشان دهد که کارهای صورت گرفته تا چه اندازه در راستای دستیابی به اهداف تعیین شده، بود است یا خیر؟

•گوگل تگ منیجر
آدرس: tagmanager.google.com
هزینه: رایگان

•Alexa
  آدرس: alexa.com
هزینه:  چک کردن رتبه ها، دریافت اطلاعات رقبا و بازدید کردن از هر وب سایت رایگان است. سایر بخش ها هزینه های متفاوتی دارند.

•Similarweb
آدرس:similarweb.com
هزینه:  فقط به مدت 3ماه جهت بازدید از آمار وب سایت رایگان است.

•Hotjar
آدرس: hotjar.com
هزینه: برای وب سایتهای که حداکثر بازدید آنها در روز 200 هزار است رایگان می باشد.

•Google Analytics
آدرس: analytics.google.com/analytics/web
هزینه: سرویس آنالیتیکس برای وب سایت های که کوچک و متوسط هستند رایگان است. اما برای وب سایت های بزرگی که خدمات بیشتر و فراتر از حد معمول دارند دارای هزینه می باشد.

3-ابزارهای ایمیل مارکتینگ
ارسال ایمیل یکی از بهترین و کم هزینه ترین راه های است که می توان با مشتری ارتباط برقرار کرد.
سرویس های ایمیل، ارسال و یا سفارش خرید و ... را بدون دغدغه برای صاحبان وب سایت انجام می دهد. ایمیل مارکتینگ نیازی به کد نویسی و ... ندارد و به آسان ترین شکل ممکن ارسال نامه ها را انجام می هد.


•Mailchimp
آدرس:mailchimp.com
هزینه: برای 2 هزار مخاطب و با 10 هزار ایمیل در ماه رایگان است.

•Sender
آدرس: sender.net
هزینه: برای 2500 مخاطب و 15هزار ایمیل در ماه رایگان است.

•MailerLite
آدرس: mailerlite.com
هزینه:  برای 100 مخاطب و12 هزار ایمیل در ماه رایگان است.

•Najva
آدرس:najva.com
هزینه: برای 3هزار ایمیل در ماه رایگان است(این سرویس ایرانی است).

•pakaT
آدرس: pakat.net
هزینه: از ۲۰۰ هزار تومان در ماه شروع می‌شود.


4-ابزارهای  تحلیل  و مدیریت شبکه‌‌های اجتماعی
ماهیت شبکه های اجتماعی این است که باعث راحت تر شدن کارها و تبلیغات باشد. اما مدیریت کردن همزمان چندین شبکه های اجتماعی کار بسیار سختی است. برخی از سرویس این امکان را دارد که تولید محتوای سریع تری انجام دهد و همچنین ابزاری برای آمادگی و تحلیل ها به شمار می روند.


•Facebook Creator Studio
آدرس: business.facebook.com/creatorstudio
هزینه: رایگان

•Socialblade
آدرس: socialblade.com
هزینه: برخی اطلاعات در حد محدود رایگان است.

•Hootsuite
آدرس: hootsuite.com
هزینه: با توجه به ارایه خدمات هزینه های متفاوتی دارد.

•Ninjalitics
آدرس: ninjalitics.com
هزینه: برخی از اطلاعات اولیه برای شبکه اجتماعی اینستاگرام رایگان است.

•Buffer
آدرس: buffer.com
هزینه: با توجه به خدمات مختلف هزینه ای متغییری دارد.
5-سرویس‌های تبلیغات کلیکی، ریتارگتینگ و ...

•Google ads
آدرس ads.google.com
هزینه: با توجه به کمین و اهداف وب سایت قیمت ها متغییر می باشد.

•Kaprila
آدرس: kaprila.com
هزینه:  بستگی به طراحی کمپین و ثبت سفارش ها، انواع هزینه تبلیغات مشخص می شود.

•tapsell
آدرس: tapsell.ir
هزینه: بستگی به طراحی کمپین و ثبت سفارش ها، انواع هزینه تبلیغات مشخص می شود.

•Yektanet
آدرس: yektanet.com
هزینه: پایه هزینه از 50 هزار تومان شروع می شود و تا 3000 تومان به ازای هر کلیک هزینه دارد.

6-ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

قبل از تولید محتوا نیاز هست که یک نیاز کاربر مورد شناسایی قرار گیرد. بدون تحقیق و استفاده از کلماتی که کاربران به دنبال یافتن سوالات خود به وسیله آن هستند کار اشتباهی می باشد. وعملا هیچ فایده ای در تولید محتوا وجود ندارد. ابزارهای وجود دارد که می توان کلمات کلیدی هر حوزه با توجه به سرچ کاربرها را جستجو کرد.

•Google Trends
آدرس: trends.google.com
هزینه: رایگان

•keyword everywhere
آدرس: keywordseverywhere.com
هزینه:  تعداد محدوی از کلمات کلیدی در نسخه رایگان آن عرضه می شود. برای دریافت بسته های حرفه ای هزینه بالا 10 دلار باید پرداخت شود تا اطلاعات کامل تری ارایه نماید.

•Google Keyword Planner
آدرس: ads.google.com/home/tools/keyword-planner
هزینه:  رایگان

•Keywordshitter
آدرس:keywordshitter.com
هزینه: رایگان

اهمیت و ضرورت دیجیتال مارکتینگ
گام اول هر استراتژی در شرکت، مشخص کردن اهداف شرکت می باشد. برای استراتژی دیجیتال مارکینگ با وجود دارا بودن تنوع های فروان که در بالا ذکر گردید، باید مشخص شود که شرکت از دیجیتال مارکیتنگ چه چیزی می خواهد تا به همان سمت روی بیاورد. مدیر بازاریابی باید این نکته را در نظر داشته باشد که دیجیتال مارکتینگ قرار است برای رسیدن به کدام هدف شرکت را یاری برساند؟ ماهیت شرکت رو به چه سمتی است محلی یا بین المللی کار کردن؟ با در نظر گرفتن چندین نکات، بهتر می توان اهداف مشخصی برای استفاده از دیجیتال مارکتینگ در نظر گرفت در مقاله بالا به چندین ابزار و روش های که یک کسب وکار می تواند با استفاده از آن ها رشد و موفقیت چشمگیری در بازار بین المللی جهت دیده شدن، استفاده نماید مطرح شد.
اما نباید این نکته را فراموش کرد که برای ورود به این حوزه نیاز به آموزش وسیع و حرفه ای است حتی بسیاری از مدیران بازایابی حرفه ای که تا دیروز به صورت سنتی کار می کردند. جهت ماندن در این میدان نیاز به آموزش دیجیتال مارکتینگ دارند. با توجه به ماهیت موضوع دوره های آموزشی حضوری و دوره های آموزشی آنلاین می تواند بسیار برای علاقه مندان کار ساز باشد .

                                                                                                                                                                     نویسنده: الهام ازنب


نظرتان را درمورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید

آموزش مجازی و حضوری دیجیتال مارکتینگ (دوره جامع )
آموزش های آزاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران