دور کاری
بعد از زمان شیوع کوید-19 در جهان، بحثی مانند رعایت فاصله اجتماعی و دور کاری مطرح شد تا بتوان از این پاندمی کرونا با خطر کمتری عبور کرد و این بحران را مدیریت کرد
در چند دهه اخیر استفاده از دیجیتالی کردن کسب وکارها مطرح بود. اما کمتر کسب وکار و یا حتی کشورهای حاضر بودند که از بسترهای دیجیتالی استفاده کنند. اما به دلیل گسترش ویروس کرونا، و گرایش مردم به سمت اینترنت و خریدهای اینترنتی، بسیاری از کسب وکارهای جهان را به سمت دیجیتالی شدن سوق داد. این امر اولین موردی بود که باعث شد بسیاری از افراد در کسب وکارهای که به سمت دیجیتالی شدن حرکت کردند، بتوانند تجربه دور کاری یا کار در خانه را داشته باشند. و این اتفاق؛ اتفاقی متفاوت برای کسب وکارها و کارکنان در جهان به حساب می آمد.
نا گفته نماند که به دلیل  نداشتن آمادگی  لازم و بستر مناسب ارتباطی و فراهم نبودن زیر ساخت ها در برخی سازمان ها، علیرغم گسترش دورکاری در اکثر کسب وکارها، کارکنان همچنان در فضای فیزیکی کسب وکار حضور داشته باشند و نتوانند خود را با شرایط روز جهان تطبق دهند.
 ابزاری که برای دور کاری ضروری به نظر می رسد دسترسی همه کارکنان اعم از مدیران، کارکنان ارشد و کارکنان عادی جهت دسترسی به تمام موارد مورد نیاز در سازمان است
در این مقاله سعی شده است مزایا و معایبی که دور کاری برای کسب وکارها و کارکنان ایجاد کرده است و همچنین ابزارهای که در دور کاری نیاز مدیران و کارکنان می باشد اشاره شود

مزایا و معایب دورکاری
در اصل باید اشاره کرد که کلنگ اولیه دور کاری در سال 1980 با اولین رایانه ای شخصی خورده شد. هر چند این اتفاق بسیار نادر بود. زیرا رایانه های شخصی تازه به بازار آماده بودند و خیلی از افراد با این موضوع آشنا نبودند و یا کسب وکارها این موضوع رو قبول نداشتند و از طرفی بستر لازم را برای دور کاری کارکنان فراهم نبود . اما با شیوع کرونا از یکسال اخیر در جهان این روند را با گسترش عجیب دور کاری مواجه کرد است. روندی که سال های متمادی طول کشید تا بین کسب وکار ها جا باز کند. اما با موفقیت چشم گیری مواجه نشد . اما شروع کرونا در جهان این روند را در یکسال به طور عجیبی تغییر داد. ظهور موقعیت های فن آوری جدید و ابزارهای شناخته شده برای دور کاری نه فقط برای سازمان های بزرگ، حتی برای کسب و کارهای کوچک هم تبدیل به یک عملکرد قابل اجرا شده است در این قسمت به مزایا و معایب دور کاری از 2 دیدگاه کاملا متفاوت مورد بررسی قرار می دهیم. دیدگاه کارکنان سازمان و همچنین از دیدگاه کسب وکارها به دور کاری
    مزایای دور کار از دید کارکنان:
    افزایش انعطاف پذیری:
دور کاری این امکان را فراهم می کند که هنگام کار در خانه انعطاف بیشتری برای کارها، برنامه ها و جلسات فراهم شود.
    بهروری بیشتر، بیماری کمتر :
در فضای کاری و دفتر اداری قرار گرفتن کارکنان را بیشتر با بیماری و میکروب ها درگیر می کند. اما در خانه کارها را انجام دادن باعث می شود از بسیاری از میکروب ها در امان بود. و حتی کمتر بیمار شد و مرخصی کمتری گرفت. این یعنی؛ بیماری کمتر و بهروری بیشتر 
    کاهش هزینه ها:
دور کاری باعث کاهش هزینه ها از جمله حمل و نقل، استهلاک خودرو، خرید غذا، لباس شخصی و کاری و حتی هزینه پرستار کودک در منزل را بسیار کاهش دهد
    عدم تردد:
بسیاری از افرادی که در شهر های شلوغ جهان مانند تهران مشغول به کار هستند، حتما با مقوله ترافیک سنگین و سپری کردن ساعات بیشتری از شبانه روز در ترافیک همراه با خستگی و فشار عصبی را تجربه کرده باشند. دور کاری کارکنان باعث شده است که تردد کمتری در شهر داشته باشند و زمان بیشتر را به کار و برنامه های روز مرگی اختصاص دهند.
    مضرات دورکاری برای کارمندان:
    ترکیب کار و زندگی شخصی:
کار کردن در خانه باعث می شود که گاهی افراد مرز بین ساعت کاری و ساعت استراحت را از هم تفکیک ندهند و ساعات بسیاری از شبانه روز را مشغول کار باشند و یا نیاز باشد در هر ساعت از شبانه روز پاسخ گوی مشتری و حتی مدیران مجموعه بود
    کاهش ارتباطات اجتماعی:
تحقیقات نشان داده است که بسیاری از کارکنان دلتنگ محل کار خود هستند و دوست دارند در فضای اداری مشغول کار باشند. مخصوصا افرادی که برونگرا هستند و دوست دارند در محیط کار با بیشتر افراد ارتباط رو در رو داشته باشند گاهی دور کاری باعث به انزوا کشیده شدن افراد شده است و از این که کارکنان نمی توانند با افراد بیشتری در ارتباط باشند احساس خوشآیندی ندارند
    ارائه دستاوردها به مدیران سخت می شود!:
این تجربه ای است که بسیاری از کارکنان با آن در گیر هستند زمانی که مدیر مجموعه عملکرد کارکنان را چک می کند دورکاری ممکن است در نحوه ارائه دستاورد کارکنان چالش ایجاد نماید. برای رفع این مشکل نیاز است حجم کارهای روزانه را یاداشت و به مدیر مربوطه بعد از پایان روز گزارش شود و به طور منظم با مدیر مربوطه در ارتباط بود. تا باعث به چالش کشیدن عملکرد نیرو نشود

   مزایای دورکاری از دید کسب وکار
    کاهش هزینه ها:
گزارش ها نشان می دهد که به ازای هر کارمند به صورت دور کاری بالغ بر 11هزار دلار صرفه جویی شود که این هزینه در سال می تواند صرف سایر موارد مهم مانند تحقیق و توسعه و... در سازمان شود
    گسترده تر شدن دسترسی جهانی:
دور کاری باعث شده است که سازمان به دنبال نیروهای باشد که با همان خصوصیات و ویژگی های که به دنبال آن است را در هر جای دنیا به سمت شرکت خود جذب نماید. ارتباط از راه دور این اجازه را به کسب وکارها داده است که بدون در نظر گرفتن فاصله زمانی به دنبال افراد خاص برای شرکت خود در هر جای دنیا بود
    حفظ یا استخدام نیروهای مستعد:
همان طور که در بالا اشاره شد. همان اندازه که دور کاری باعث شده است ارتباطات به وسعت دنیا افزایش یابد باعث شده است که سازمان ها در اقسا نقاط جهان به دنبال نیرو مستعد باشند
    معایب دورکاری از دید کسب وکار:
    کاهش تعهد و همبستگی بین کارکنان:
بسیار پیش می آید کارکنانی که دور کار هستند به امر اخلاق کاری، پایبند نیستند و در ساعت کاری و زمانی که به مسایل شرکت باید رسیدگی کنند کارهای شخصی را در اولویت قرار می دهند
    کاهش نظارت:
یکی از مضرات دور کاری عدم نظارت دقیق به عملکرد کارکنان و نتایج کار در پایان روز، هفته و ماه است
    مشکلات ارتباطی:
ابزارهای بسیاری وجود دارد که افراد می توانند پیام های متنی، صوتی و تصویری را انتقال دهند اما گاهی پیش می آید که افراد آن گونه که نیاز هست نتوانند نظراتشان را انتقال دهند. و حضور فرد برای انتقال پیام به صورت رو در رو یک مهم باشد. برخی از کسب وکارها ممکن است به این نتیجه برسند که پیام رسانی در بستر اینترنت متناسب با اهداف آن ها نباشد.
به طور کلی می توان برخی مزایای دور کاری را بدین شکل مطرح نمود:
•    کاهش هزینه ها
•    کاهش ترافیک و مصرف انرژی
•    افزایش استقلال شغلی
•    افزایش عدالت اجتماعی و توسعه عمران شهری و روستایی
•    کاهش مشکلات کارکنان و کاهش بیماری کارکنان
•    کاهش غیبت کارکنان و افزایش بهروری
•    ایجاد اشتغال برای زنان خانه دار از راه دور
•    انتخاب نیرو مستعد بدون محدودیت جغرافیایی
•    افزایش ارتباط خانوادگی و بهبود شرایط و روابط خانوادگی
•    کاهش آلودگی و حفاظت از محیط زیست

برخی معایب دور کاری:
•    بی اعتمادی به کارکنان
•    بی انگیزه شدن کارکنان نسبت به کار
•    فشار بسیار کار بر کارکنان
•    هماهنگی های طولانی و زمان گیر برای انجام کار
•    عدم نظارت دقیق بر عملکرد کارکنان
•    عدم آمادگی کارکنان برای فرهنگ سازمانی به صورت دور کاری
•    نیاز به عدم امنیت اطلاعات و مقابله با تهدیدات شبکه ای
•    نیاز به سیستم کامپیوتری و برخی ابزارهای مورد نیاز جهت برقرار یا ارتباط و آشنایی با آن ابزارها
ابزارهای ارتباطی مدیر با کارمندان دورکار:
1.    ارتباطات پیوسته ای ایجاد نماید
•    جلسات روزمره داشته باشید
•    یک سیاست باز برای خود تعریف کنید که کارکنان در هر زمان که نیاز به مدیر شرکت را داشته باشند بتوانند به راحتی با شما ارتباط برقرار کنند
•    برنامه ها را طوری هدایت کنید که تمام کارکنان به یکدیگر در ارتباط باشند و در صورت نیاز به کمک یکدیگر بشتابند
2.    ایجاد شبکه سازی درست برای تعامل همه اعضای سازمان با یکدیگر
•    تلفن
•    ایمیل
•    چت مانند تلگرام، واتساپ و ....
•    تماس تصویری مانند اسکایپ، ایمو، زوم و...
3.    پیگیری مداوم
•    ابزارهای مهمی برای پیگیری و ارزیابی پیشرفت کارمندان وجود دارد ابزارهای پیگیری زمان، ابزارهای مدیریت پروژه، ابزارهای مدیریت پروژه، ابزارهای تهیه گزارش و ....
•    Hubstaff و When I Work ابزارهای برای پیگیری زمان هستند
•    Asana ابزاری برای مدیریت پروژه
•    Trello ابزاری برای اولویت‌بندی، سازمان‌دهی و پیگیری پیشرفت کار
•    IDoneThis ابزاری برای تهیه گزارش کارکنان
•    سیستم عامل کاری com بزرای برای توانمند کردن پروژه ها و فرایندهای کا را با به اجرا در آوردن
نتیجه:
تجربه دور کاری کارکنان یکی از مسائل چالش برانگیزی است که این روزها بسیاری از کسب وکارها در آن درگیر هستند. آنچه مشهود است این است که سازمان ها نمی توانند تغییر در تکنولوژی ها ایجاد کنند که مورد استفاده کارکنان سازمان  می باشد، بدون این که تغییری در مهارت های آنها  ایجاد کنند. بسیاری از کسب وکارها وسوسه می شوند بدون ایجاد زیرساخت و بستر مناسب، همان روالی را که در سازمان جریان داشت به همان شکل کارکنان در محیط خانه پیاده کنند. باید گفت این یک اشتباه و دام بزرگ است و سبب از بین رفتن فرصتهای می شود که سازمان می تواند از دور کاری با اصول و شیوه مناسب می تواند کسب کند به دور بماند و به وادی اشتباه وارد شود.
درست است که کرونا باعث شده است که افراد به صورت موقت دور از محیط سازمان به فعالیت مشغول باشند. اما نباید فراموش کرد که وجود کرونا و رعایت فاصله های اجتماعی، شرایط نوینی از کار را ایجاد کرد که کسب وکارها به سمت دیجیتالی شدن حرکت کنند. کسب وکارها با تبدیل تهدیدی به نام کرونا ویروس به فرصتی از از جمله دور کاری کارکنان مزایای بسیاری کسب کنند که در این مقاله سعی شده بخ برخی از مهمترین آن ها پرداخته شود.

 


نظرتان را درمورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید

کرونا و چالش های دورکاری  بهترین ابزارهای و روش های مدیریت کارمندان دورکار
آموزش های آزاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران