20 مدیر برتر رشته و گرایش‌های MBA

آیا می‌توان پس از گذراندن دوره مدیریت کسب و کار (MBA) به یک مدیر عامل تبدیل شد؟ چه چیزی می‌تواند به شما کمک کند تا به مدیر عامل یک شرکت موفق و بزرگ تبدیل شوید؟ مدیرعامل کدامیک از 500 شرکت برتر دنیا دوره‌های مدیریت کسب و کار را گذرانده‌اند؟

مدیران شرکت‌های بزرگ و چندملیتی اغلب افرادی خلاق، ریسک پذیر و منعطفی هستند که از مهارت‌های مدیریتی خود برای هدایت شرکت‌هایشان به رده‌های بالاتر بهره می‌گیرند.

تنها داشتن شانس و مهارت‌های ذاتی نمی‌تواند شما را به چنین سطوحی برساند. اما داشتن درک و دانش کافی در خصوص مدیریت کسب و کار و گذراندن دوره MBA‌ خواهد توانست رسیدن شما به چنین سطوحی را سرعت بخشد و این دقیقاُ همان راهی است که بسیاری از این مدیران رده بالا پیش از این طی کرده‌اند و شما در ادامه این مقاله خواهید خواند:

  • بهترین گرایش‌های مدیریت MBA کدامند؟
  • گرایش امور مالی در MBA چیست؟
  • گرایش بازاریابی در MBA چیست؟
  • گرایش کارآفرینی در MBA چیست؟
  • معرفی 20 مدیر برتر دنیا دارای مدرک MBA

 

بهترین گرایش‌های مدرک MBA کدامند؟

از جمله بهترین گرایش‌های مدیریت کسب و کار یا MBA می‌توان به گرایش امور مالی، بازاریابی، فناوری اطلاعات، تجارت بین الملل، استراتژی، مدیریت پروژه و در نهایت گرایش کارآفرینی اشاره کرد.

در ادامه به بیان جزئیات سه گرایش امور مالی، بازاریابی و کارآفرینی MBA خواهیم پرداخت.

 

گرایش امور مالی در MBA چیست؟

به طور مختصر می‌توان گفت که گرایش امور مالی بیشتر بر مدیریت مالی، حسابداری، بانکداری، بازار سرمایه و پول و سرفصل‌هایی اینچنین تمرکز دارد. علاقمندان به تحصیل در این گرایش خواهند توانست در پست‌های شرکتی و دولتی که به دانش مالی نیاز دارند مشغول به کار شوند.

مدیرانی از این دست این توانایی را دارند تا با مدیریت و هدایت وجوه مالی سازمان خود، آن را در رسیدن به اهداف کلان خود یاری کنند.

 

گرایش بازاریابی در MBA چیست؟

همچنانکه از اسم این گرایش پیداست، فارغ التحصیلان این دوره مهارت‌های بازاریابی و تبلیغات را به دست خواهند آورد. این دسته از مدیران بواسطه توانمندی‌های خود این فرصت را دارند تا درآمدهای بزرگی را کسب کنند.

با گذراندن گرایش بازاریابی دوره MBA امکان فعالیت در سمت‌هایی همچون مدیر بازاریابی، مدیر برند، برنامه ریزی رسانه‌ای، تحلیل‌گر تحقیقات بازار، بازاریابی اینترنتی، مدیر فروش و مدیریت محصول امکان پذیر خواهد بود.

 

گرایش کارآفرینی در MBA چیست؟

گرایش کارآفرینی MBA می‌تواند نقش بسزایی در اقتصاد کشورها داشته باشد. چرا که افراد با دارا بودن مهارت‌های کارآفرینی فرصت و امکان ایجاد یک کسب و کار جدید و موفق را خواهند داشت و اینگونه در رشد اقتصادی کشور خود اثرگذار خواهند بود.

 

معرفی 20 مدیر برتر دنیا دارای مدرک MBA

ممکن است از خود بپرسید چند نفر از مدیران ارشد ۵۰۰ شرکت برتر دنیا (فورچون ۵۰۰) مدرک MBA‌ دارند؟ در جواب به این سوال باید گفت که از میان ۳۰ شرکت برتر این لیست، ۱۳ شرکت از جمله اپل، مایکروسافت، گوگل و جی‌پی مورگان چیس توسط فارغ التحصیلان دوره مدیریت کسب و کار هدایت می‌شوند.

در ادامه با ۲۰ مدیر عامل برتر دنیا که دوره MBA‌ را گذرانده‌اند بیشتر آشنا خواهید شد.

 

20- آلفرد کلی

کلی درجه MBA خود را در مدرسه کسب و کار لاپنتا در کالج ایونا نیویورک دریافت کرده است و از سال 2016 به عنوان مدیر عامل و از سال 2019 نیز به طور همزمان به عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت ویزا (Visa) مشغول به کار بوده است.

 

19- ویلیام داگلاس پارکر

پارکر به عنوان مدیرعامل گروه امریکن ایرلاین مدرک دوره MBA خود را از دانشگاه وندربیلت دریافت کرده است.

 

18- باب سوان

سوان (Swan)، مدیر عامل شرکت اینتل (Intel) دوره MBA خود را در دانشگاه بینگهمتون و مدرسه کسب و کار نیویورک (SUNY) گذرانده است.

 

17- الکس گورسکی

الکس گورسکی (Alex Gorsky) رئیس و مدیر عامل شرکت دارویی جانسون اند جانسون (Johnson & Johnson) است و مدرک MBA خود را از مدرسه کسب و کار وارتون دانشگاه پنسیلوانیا دریافت کرده است.

 

16- استفان اسکوئری

استفان اسکوئری (Stephen Squeri)، از 1 فوریه 2018 سمت مدیر عاملی شرکت امریکن اکسپرس (American Express) را عهده‌دار بوده است، مدرک MBA خود را از مدرسه کسب و کار او مالی کالج منهتن دریافت کرده است.

 

15- آجایپال سینگ بانگا

بانگا (Banga)، مدیر عامل شرکت مسترکارت (Mastercard) دوره MBA خود را در دانشگاه مدیریت احمدآباد هند گذرانده است.

 

14- شانتانو ناراین

شانتانو ناراین (Shantanu Narayen) که هم اکنون مدیر عاملی شرکت ادوبی سیستم (Adobe Systems) را برعهده دارد مدرک MBA خود را از دانشگاه برکلی هاس (Berkeley Haas) دریافت کرده است.

13 – چارلز شارف

چارلز شارف (Charles Scharf) پیش از در اختیار گرفتن هدایت ولز فارگو (Wells Fargo) در سپتامبر 2019، سمت مدیر عاملی دو شرکت بنک آو نیویورک ملون (Bank of New York Mellon) و شرکت پرداخت ویزا (Visa) را عهده‌دار بوده است.

وی مدرک MBA اجرایی خود را از مدرسه کسب و کار اشترن دانشگاه نیویورک (NYU Stern) دریافت کرده است.

 

12- گیل بودرو

زمانی که گیل بودرو (Gail Boudreaux) در سال 2017 سمت مدیر عاملی آنتم (Anthem) منصوب شد، این شرکت جایگاه دومین کمپانی آمریکایی از نظر درآمد که توسط یک زن مدیریت می‌شد را از آن خود کرد.

بودرو مدرک MBA خود را از مدرسه کسب و کار کلمبیا دریافت کرده است. او قبل از اینکه جایگاه مدیر عاملی شرکت بیمه سلامت آنتم را از آن خود کند، سمت مدیر عاملی یونایتد هلثکیر (United Healthcare) را در اختیار داشت.

11- هیو فراتر

هیو فراتر (Hugh Frater) نیز مدرک مدیریت کسب و کار خود را در سال 1985 و از مدرسه کسب و کار کلمبیا دریافت کرده است. زمانی که فراتر در این دوره آموزشی شرکت کرده بود، در هیئت مشاوان املاک و مستغلات نیز عضویت داشت.

فراتر به لطف سمت پیشین خود تجربه مناسبی را برای جایگاه کنونی خود در انجمن ملی وام مسکن فدرال یا فانی می (Fannie Mae) بدست آورده بود.

10- ساتیا نادلا

ساتیا نادلا (Satya Nadella) برای شش سال پیاپی سمت مدیر عاملی مایکروسافت (Microsoft) را عهده‌دار بوده است، اما وی بسیار قبل‌تر از این و در سال 1992 به این شرکت اضافه شده بود. وی درست پیش از ملحق شدن به شرکت مایکروسافت دوره MBA خود را در دانشکده کسب و کار دانشگاه شیکاگو آغاز کرده بود.

وی در سال 1996 مدرک MBA خود را دریافت کرد و طی 5 سال گذشته در هیئت مدیره استارباکس (Starbucks)، فرد هاچ (Fred Hutch) و دانشگاه شیکاگو (که از آن فارغ التحصیل شده بود) حضور داشته است.

9- ماری بارا

تنها مدیر عامل زن دیگری که در میان 30 شرکت برتر فورچون 500 قرار دارد و دوره MBA را نیز به اتمام رسانده است، ماری بارا (Mary Barra) است که اولین مدیر عامل زن یک شرکت خودرو سازی صاحب نام نیز به حساب می‌آید.

بارا همکاری خود با جنرال موتورز را در سال 1980 و زمانی که به عنوان  دانشجو در دانشگاه کترینگ (Kettering) مشغول به تحصیل بود، آغاز کرد و تحصیل خود را در دوره کارشناسی رشته مهندسی برق ادامه داد و در سال 1990 موفق شد مدرک MBA خود را از مدرسه کسب و کار دانشگاه استنفورد دریافت کند.

8- جیمی دیمون

جیمی دیمون (Jamie Dimon) در سال 2004 و هنگامی که به عنوان مدیر ارشد عملیاتی جی پی مورگان چیس (JPMorgan Chase) منصوب شد توانست جایگاه خود در میان مدیران اجرایی بالا رده را تحکیم نماید و پس از یک سال نیز سمت مدیر عاملی جی پی مورگان را از آن خود کرد.

وی دوره MBA خود را در سال 1982 در مدرسه کسب و کار دانشگاه هاروارد به اتمام رسانده و تنها مدیر رده بالای این لیست به حساب می‌آید که در هاروارد فارغ التحصیل شده است.

7- دیوید کوردانی

دیوید کوردانی (David Cordani) مدرک MBA خود را در سال 1995 و از دانشگاه هارتفورد (Hartford)، ایالت کانکتیکات، دریافت کرده است.

وی تقریباً به مدت 30 سال در شرکت سیگنا (Cigna)، غول صنعت بیمه سلامت، مشغول به کار بوده است و فعالیت خود در این شرکت را از سال 1991 آغاز کرده است.

6- جیم فارلی

جدیدترین مدیر عاملی که به تازگی به این لیست اضافه شده جیم فارلی (Jim Farley) است که در اکتبر 2020 سمت مدیر عاملی فورد موتورز (Ford Motors) را از آن خود کرد. وی پیش از در اختیار گرفتن سکان هدایت فورد موتورز سمت‌های مختلفی از جمله معاون ارشد بازارهای جهانی و معاونت بازاریابی جهانی این شرکت را بر عهده داشته است.

وی دوره کسب و کار مدیریت خود را در سال 1989 در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، با گرایش مالی به پایان رسانده است.

5- سوندرا پیچای

سوندار پیچای (Sundar Pichai) مدرک MBA خود را از مدرسه کسب و کار وارتون (Wharton) دریافت کرده است و مسیر شغلی خود را به عنوان مشاور شرکت مکنزی و شرکا (McKinsey & Company) مدت کوتاهی پس از فارغ التحصیلی آغاز کرده است.

هرچند وی خیلی زود دریافت که گوگل گزینه مناسب وی است و در سال 2002 به این شرکت ملحق شد. پس از آن پیچای به سمت مدیر عاملی گوگل و سپس شرکت مادر آن آلفابت (Alphabet) منصوب شد.

4- جان استنکی

جان استنکی (John Stankey)، در جولای 2020 و پس از 35 سال حضور در شرکت تلکامز (Telecoms) به سمت مدیر عاملی ای‌تی اند تی (AT&T) منصوب شد. وی مدرک MBA خود را از دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، دریافت کرده است و در سال 2018 به خوبی از مهارت‌های خود برای خرید تایم وارنر (Time Warner) توسط شرکت AT&T استفاده کرد.

3- تیم کوک

تیم کوک (Tim Cook) بیش از 9 سال است که هدایت شرکت اپل را بر عهده دارد. وی فعالیت خود در این سمت را از سال 2011 و دورانی که استیو جابز (Steve Jobs) به دلیل شرایط جسمی نامساعد نمی‌توانست شرکت اپل را هدایت کند، آغاز کرد. وی مدرک MBA خود را از مدرسه کسب و کار فوکوا دانشگاه دوک (Duke) دریافت کرده است و از مهارت‌های مدیریتی خود برای تبدیل کردن اپل به اولین شرکت 2 تریلیون دلاری و ارزشمندترین شرکت دنیا بهره گرفته است.

2- دارن وودز

مدیرعامل سومین شرکت بزرگ آمریکایی مدرک MBA خود را از کدام دانشگاه دریافت کرده است؟ مدرسه کسب و کار کلاگ در دانشگاه نرث وسترن (Northwestern) و در سال 1992. وی در همان سال به عنوان تحلیلگر برنامه ریزی به شرکت بین المللی اکسون (Exxon) در نیوجرسی ملحق شد. وی در سال 2005 به سمت معاون ارشد شرکت اکسون موبیل کمیکال (ExxonMobil Chemical) منصوب شد و در نهایت در سال 2017 جایگاه مدیر عاملی این شرکت را تصاحب کرد.

1- داگ مک‌میلون

مدیرعامل و رئیس والمارت (Walmart)، بزرگترین شرکت آمریکایی، کار خود را به عنوان دانشجوی لیسانس دانشگاه آرکانزاس آغاز کرد و در سال 1991 مدرک MBA خود را از دانشگاه تولسا (Tulsa) دریافت کرد. داگ مک‌میلون (Doug McMillon)، بیش از 10 سال در والمارت حضور داشته است و 7 سال از این مدت را به عنوان مدیر عامل فعالیت کرده است.


نظرتان را درمورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید

20 مدیر برتر رشته و گرایش‌های MBA
آموزش های آزاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران