اگر افرادی که در سازمان در حوزه بازاریابی فعالیت می¬کنند  فروش واقعی و سود به دست نیاورند علنا شکست خورده به حساب می¬آیند. در دنیای دیجیتال بازاریابی رشد خوبی دارد وهزاران مسیر جلوی پای بازاریابان برای موفقیت قرار می¬دهد. اما یادگیری فنون و اصول بازاریابی از موارد اولیه و مهم هر نوع بازاریابی به حساب می آید. در این مقاله سعی شده است اصول بازاریابی و روش های که بازاریابان در هنگام بحران اقتصادی و کاهش فروش، در آن موفق شوند را ارائه دهد. بازاریاب کسب وکار مربوطه فرقی نمی کند که جز شرکتهای برتر مجله فورچون درسال باشند یا یک استارت آپ نوپا. هر کسب وکاری که شروع به تجارت می کند نیازمند طرح استراتژیک بازاریابی می باشد. به طوری که اصول بازاریابی را به طور موفق اجرا کند. به کار گیری فعالیت های ترویجی برای بازاریابی به طور مثال تبلیغات در شبکه اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، بنر و پوسترها بدون داشتن اصول بازاریابی و تدوین استراتژی موفقیتی کسب نخواهد کرد.
بازاریابان باهوش  مدام تغییرات بازار و سلائق مشتریان و محصولات رقبا را رصد می کنند. تا موفق شوند، اما برای موفقیت لازم است چندین موارد مهم در بازاریابی و اصول آن را فرا گرفت
همچنین استفاده از بازاریابی دیجیتالی موفقیت بازاریابان را دوچندان می کند زیرا مشتریان افرادی هستند که به صورت 24 ساعته در فضای مجازی حضور دارند وانواع محصولات، خدمات، کیفیت، قیمت و.. را رصد می کنند. اگر بازاریاب همچنان از روش سنتی اقدام به جذب مشتری جدید وحفظ مشتری بالفعل کند. حتما شکست خواهد خورد. برای موفقیت نیازمند استفاده از بازاریابی اینترنی می باشد.

بازاریابی چیست؟
بازاریابی هنر عوض کردن عقاید مردم یا حفظ عقاید آنهاست.
بازاریابی یکی از وظایف سازمانی و مجموعه‌ای از فرایندهای مرتبط با خلق ارزش، اطلاع‌رسانی درباره‌ی آن ارزش و تحویل آن به مشتریان است.بازاریابی هم‌چنین مدیریت ارتباط با مشتریان را، به شکلی که منافع سازمان و ذی‌نفعان آن را تأمین کند، شامل می‌شود.
بازاریابان چه مواردی را بازاریابی می کنند
نام کسب و کار
محل کسب وکار
افرادی که معرف کسب وکار و کالای شرکت هستند
شرکت کالا به فروش می رساند یا خدمات
روش های تولید وارائه آن به مشتری
 در صورت وجود محصول،اندازه، شکل رنگ،بسته بندی
تبلیغات، روابط عمومی، وبسایت، برند سازی، تلفن مارکتینگ، ارائه فروش، آموزش فروش، حل مشکلات، طرح رشد بازارمحصول یا خدمت
بازاریابی و متقاعد کردن دیگران برای خرید محصول وخدمات شما از میان انبوهی از کالای رقبا  کار بسیار دشواری است اما با آموزش چندین نکته و اصول بازاریابی می توان نتایج موفقیت آمیزی در کسب وکار خود شاهد بود که به صورت خلاصه اما جامع در زیر به برخی آنها اشاره شده است
 اصول بازاریابیکه بازاریابان باید مورد توجه قرار دهند
در این مرحله، اول باید به این موارد اشاره کرد.
شرکت چه نوع تجارتی انجام می دهید
هدف در کسب وکار مربوطه چیست؟
چه فوایدی و مزیتی در خدمات و محصول من وجود دارد که سایر رقبا از آن امتیاز محروم هستند؟
نقاط ضعف،فرصت،قوت و تهدید کسب وکار من در بازاریابی چیست؟
1.    علاوه بر تجربه وقضاوت باید همه چیز سنجیده شود.
2.    اول اجازه دهید مشتری هر اطلاعاتی که از شرکت می خواهد  کسب کند و از مسائل داوطلبانه شرکت تا مشتری نخواسته، سخن نگویید.
3.    اول به صحبتهای مشتری گوش دهید و در راستای خواسته های وی صحبت کنید و از پراکنده گویی دوری کنید
4.    با صیر و حوصله رفتار کنید و برای فروش محصولات عجولانه با مشتری رفتار نکنید.
5.    با انعطاف بیشتری با خریدار رفتار کنید
6.    به آداب، فرهنگ و سنن مشتری توجه کنید، توجه به اعتقادات و فرهنگ مشتری اصل بسیار  مهمی  برای فروش به حساب می آید.
7.     سود در بازاریابی اصل مهمی است که باید برای آن تلاش کرد.
8.    یکی از کارهای مهمی که در کسب و کارباید صورت گیرد تدوین استراتژیک است که هدف شرکت در بازار کسب وکارچه چیزهای می باشد
9.    رشد خطی که اضافه کردن تک تک مشتریان است را کنار بگذارید و از روش غیر خطی استفاده کنید، با اضافه کردن هر دوره فروش بیشتر برای هر مشتری و به کارگیری نیروی معرفی هر مشتری و در عین حال بالا بردن رشد
10.    در بازاریابی موفق اصل مهمی به نام توجه و ارتباط مدام به مشتری وجود دارد یعنی مشتری را بعد از  خرید رها نکنیم. و با وی در ارتباط باشیم . اگر این اتفاق نیوفتد.68 درصد بازاریابی ها در بعد از فروش محصول اثر بی تفاوتی ایجاد می کنند. یعنی مشتری را به حالا خود واگذار می کنند و دیگر در پی مشتری جهت ادامه همکاری و خرید نمی روند.
11.    برای اینکه بتوان بازاریابی موفقی داشت  و بتوان محصول و خدمت را معرفی کرد باید مکان صحیح  جهت عرضه و معرفی محصول وکالا را شناسایی کرد.
12.    مکانی را انتخاب کرد که مشتری های بالقوه، بدون مشکل و به آسانی به کالای مورد نظر شما دسترسی داشته باشند
13.    تجارت کسب وکارخود را افزایش دهید. اما هدف اصلی شرکت فاصله نگیرید زیرا این همان چیزی است که شما را تا اینجا رسانده و بعد از آن موفق خواهد کرد.
14.    قبل از حذف رقبا سعی کنید با آنها وارد هنکاری شوید و با یکدیگر به گسترش بازار مشترک بپردازید. بدین ترتیب هزینه بازاریابی را بسیار کاهش می دهید. به طور مثال تبلیغات مشترکی که بین 2 محصول مواد غذایی مانند مک دونالد و کوکا کولا اتفاق افتاد
15.    بین این که چه چیزی از مشتری بگیرید با به مشتری بدهید متفاوت است. اما به عنوان بازاریاب از قسمت دوم استفاده نماید و به این فکر کنید که چگونه می توانید به زندگی بهتر مشتری کمک کنید. در آن موقع شما  یک اصل بازاریابی را به خوبی ایفا کرده اید
16.    به جای برای مشتری مدام از محصول من، خدمات من، کسب وکار من و.. صحبت کنید. از خود مشتری، علایق وی صحبت کنید وبه نیازهای مشتری دقت کنید که وی چه چیزی می خواهد. مشتری های بالقوه را شناسایی کنید و بدانید که آن ها کجا هستند و به چه کاری مشغولند.
17.    با کنترل قیمت، فروش خود را افزایش دهید.
18.     سعی نماید مزیت رقابتی ایجاد نماید، به طوری که مشتری بین کالای شما و رقیب تمایز احساس کنند.
روش های مذاکره بازاریابی
 برای اصول بازاریابی نیاز به مذاکره با مشتری در قالب حقیقی یا حقوقی هستید، سه نوع روش مذاکره در بازاریابی  وجود دارد که بستگی به شرایط و مکان قابل تغییر است و بستگی به برخورد طرف مثابل دارد.
1-    مذاکره ملایم
بازاریابان بیشتر سعی می کنند که انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان دهند با روش های مثلا کوتاه آمدن، برخورد دوستانه داشتن، تمام حق را به مشتری دادن و دوری از هر نوع خصومتی هستند این افراد اعتقاد دارند  اگر مذاکره در محیطی آرام و بدون خشونت و جب مشتری صورت پذیرید، در این روش مذاکره به عقد قرارداد منجر می شود و فروش به احتمال بالایی صورت می گیرد.
2-    مذاکره خشن
فلسفه مذاکره خشن از سیاست و نظامی گری به بازاریابی راه یافته است. افراد تابع این روش اعتقاد دارند که بعضی از مشتریان از مزایای محصول خبر ندارند و باید به زور و اصرار محصول را به آنها فروخت و بعد از فروش و استفاده از کالا از مزایایی آن اطلاع کسب خواهند کرد. در این روش از مذاکره تاکید هر گروه بر خواسته های خود است. در نهایت طبیعی به نظر می رسد که با عدم تفاهم طرفین مذاکره به پایان خواهد رسید، و مذاکره بی نتیجه خواهد ماند.
3-    مذاکره منطقی
یک مذاکره کننده در قالب بازاریاب ویا واسطه فروش  با رفتار اصول گرایانه، منطقی، بدون خشونت و با ملایمت به جا می تواند مذاکره را به دلخواه و نتیجه مطلوب جلو ببرد. هدف از مذاکره فروش کالا و پیش برد فروش می باشد. و در متون بازاریابی پیشبرد فروش را (ارتباطات بازاریابی) می گویند و دلیل این نام گذاری بخاطر این است که مذاکره کردن، راه برقراری ارتباطات می باشد و در برقراری ارتباط موثر باید به اعتقادات و ضوابط اخلاقی پایبند بود تا مذاکره منطقی و بالطبع فروش خوبی داشت
.
اگر شما به عنوان بازاریاب شرکت حواستان را به خوبی جمع نکنید مشتریان خود را به  راحتی و به سرعت از دست خواهید داد زیرا آنها به راحتی و به سادگی به رقبا روی می آورند تا محصولات دیگران را نیز تربه کنند. در این شرایط و مواردی که در بالای به آن اشاره شد و هزاران مواردی که نیاز است تا بازاریابان باید به آن توجه کنند تا در فروش و بازاریابی خود موفق شوند. اگر در این زمینه نیازمند دریافت اطلاعات به روز و آموزش مناسب برای موفقیت در حوزه بازاریابی وآموزش آن هستید، دفتر آموزش آزاد دانشکده کارآفرینی به همراه اساتید مجرب شما را در این راه همراهی می نماید تا بهترین اصول بازاریابی و بازاریابی دیجیتالی را به شما دانش پذیران گرامی آموزش دهند.
هدف از تحصیل در دوره¬های کوتاه مدت مانند بازاریابی دیجیتالی برای آموزش اصول وفنون بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ، یک سرمایه گذاری تلقی می شود زیرا در این دوره ها باعث  موفقیت در کسب و کار، افزایش فروش، برند سازی، تولید محتواهای گوناگون، بهبود سئو، ارتباط با مشتری، درک نیازهای مشتری می شود و شما به همراه اساتید مجرب این دسته از اصول و فنون را به راحتی و کاملا کاربردی می اموزید. ودر نهایت یک مدرک معتبر از دانشگاه تهران دریافت می نمایید.


نظرتان را درمورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید

یک بازاریاب حرفه ای باید اصول بازاریابی را بداند
آموزش های آزاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران