در فضای کسب و کار امروز که به سرعت تغییر میکند، تقاضای فزاینده ای برای تحصیلات تکمیلی وجود دارد. کارشناسی ارشد مدیریت برای توسعه مهارتهای مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل مسائل پیچیده مدیریت استراتژیک و عملیاتی در یک بستر جهانی طراحی شده است.
کارشناسی ارشد مدیریت، یکی حوزه های تحصیلات تکمیلی است که دانش مدیریت پیشرفته مدیریت را برای فارغ التحصیلان رشته‏ های مختلف مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد فراهم میکند، خواه آنها قبلاً در رشته مدیریت تحصیل کرده باشند یا نه. تحصیل در هریک از رشته‎ های ارشد مدیریت دارای مزایای بسیاری است. به عنوان مثال، دانشجویان رشته ‏های ارشد مدیریت برای استخدام در مشاغل مرتبط نیازی به داشتن سالها تجربه کاری ندارند. دانشجویان مقاطع ارشد مدیریت مهارتهای مدیریتی زیادی را کسب میکنند و در فرصتهای کارآموزی یا تجربیات عملی دانشگاه شرکت میکنند. 
از رشته‏ های ارشد مدیریت در دانشگاههای مختلف کشور میتوان به رشته ‏های مدیریت بازرگانی، مدیریت دولتی، مدیریت صنعتی و کارآفرینی نام برد. هر یک از این رشته‏ ها دارای گرایشهای مختلفی هستند که با توجه به علاقمندی دانشجویان انتخاب میشوند. برای تحصیل در هر یک از رشته‏ های ارشد مدیریت نیاز به مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد دارید.  مدت زمان تحصیل در تمام رشته ‏ها و گرایشها 2 سال است. طبق آمار جهانی 99٪ دانشجویان ظرف 3 ماه از فارغ التحصیلی شغلی پیدا کردند که نشان دهنده بازار کار مناسب رشته ‏های ارشد مدیریت است.


7 مزیت تحصیل در رشته‏ های ارشد مدیریت چیست؟

 1. گرایش بین ‌المللی دارند:

 در سالهای گذشته، تحصیل در رشته‏ های ارشد مدیریت در اروپا و همچنین در آسیا، استرالیا و کانادا در حال افزایش است. همچنین محبوبیت فزاینده دوره های کارشناسی ارشد به حدی است که دانشگاهها این دوره ‏ها را برای دانشجویان بین‌ المللی طراحی کرده ‏اند و حتی بسیاری از دانشگاهها دوره هایی را به زبان انگلیسی ارائه میدهند. برخی از موضوعات اصلی مورد بحث در طول کلاسها تئوری مدیریت، رفتار سازمانی و سایر جنبه‌ های تجارت و بازرگانی است.

 طبق یک نظرسنجی در سال 2018، حجم برنامه ‌های کارشناسی ارشد در اروپا در سال 58٪ افزایش یافت و نیمی از برنامه های این دوره در ایالات متحده نیز 36٪ بالاتر از سالهای قبل بود؛ بنابراین در سطح جهانی تحصیل در رشته‏ های ارشد مدیریت در حال رشد است.

 2. استخدام با تجربه کاری کم یا بدون تجربه امکان پذیر است:

یکی از بزرگ‌ترین مزایای تحصیل در رشته‏ های ارشد مدیریت این است که بلافاصله پس از فارغ التحصیلی  راهی برای پیشرفت مسیر شغلی ایجاد میشود. کارشناسی ارشد مدیریت زمینه را برای شروع شغلی عالی فراهم میکند و به فارغ التحصیلان تازه وارد کمک میشود تا یک کار خوب را در یک بازار کار جوان گرا و پر از انتظارات بالا، پیدا کنند؛ بنابراین زمینه برای پیشرفت در مسیر شغلی برای اکثر افراد افزایش می ‏یابد. علاوه بر این فارغ التحصیلان ارشد مدیریت با درآمد بالاتری  در شغل دلخواه خود مشغول به کار میشوند .

 3. یک تجربه مطالعه همه جانبه برای دانشجویان فراهم میشود:

 در دوره های کارشناسی ارشد مدیریت برنامه ‌هایی ارائه میشوند که کلاسهای نظری بسیار عمیق هستند و یک محیط یادگیری عالی برای دانشجویان مهیا است. علاوه بر این، شما میتوانید از طیف گسترده‌ ای از گرایشهای جالب مانند بازرگانی بین‌ المللی و تجارت الکترونیک از گرایشهای رشته مدیریت بازرگانی را انتخاب کنید. در برخی از رشته های ارشد مدیریت، شما باید یک زبان دوم را یاد بگیرید، که ممکن است شرایط برای تحصیل و کار را در سایر کشورها برای شما فراهم کند. افرادی که علاقمند به کار کردن در کشورهای دیگر هستند و یا به صورت آکادمیک قصد دارند در سایر کشورها فعالیت کنند، تحصیل در رشته ‏های ارشد مدیریت بهترین فرصت برای علاقمندان است.


 4.  بینش و بصیرت رهبری در سطح تجارت جهانی کسب میکنید:

 برخی از دوره‏ های کارشناسی ارشد مدیریت فرصتی را برای کسب تجربه به صورت عملی  از متخصصان برجسته فراهم میکنند. این دانش و تجربه عملی یک ابزار بسیار قدرتمند در دستان فارغ التحصیلان است تا با در کنار دانش تئوری، با انبوهی از تجربه و بینش تجربی وارد کسب و کارهای داخلی و خارجی شوند.


 5. مجموعه کاملی از مهارت‌های مدیریتی را کسب میکنید:

 رشته‏ های ارشد مدیریت به دانش متنوعی در موضوعات مختلف و مرتبط، نیاز دارند. کارشناسان ارشد مدیریت سعی دارند با گنجان کلاسهایی با موضوعات متنوع، به این نیاز پاسخ دهند. مدیران آینده آماده اند تا رابطه متقابل پیچیده بین موضوعات مربوط به مدیریت و کسب و کار را درک کنند تا بتوانند در بحثهای مربوط، شرکت کنند. رشته‌ های مختلف ارشد مدیریت معمولاً تمرکز قابل توجهی بر روی مهارتهای رهبری و رشد شخصی دارند. در بسیاری از موارد، تمرینات کار گروهی یکی از اجزای مهم دوره‌ ها و سمینارهای رشته ‏های ارشد مدیریت است.

 عمدتاً، دوره‏ های کارشناسی ارشد مدیریت به شما کمک میکنند تا مهارتهای بین فردی عالی را فرا بگیرید، یک مشکل را سریع حل کنید و به طور کلی، شما میدانید که چگونه تئوری مدیریت را در دنیای واقعی و به طور عملی در تجارت و کسب و کار اعمال کنید. شما درک روشنی از نحوه فعالیت یک کسب و کار با توجه به فضای اقتصادی - اجتماعی خواهید داشت و قادر خواهید بود چالشهای امور جهانی را مدیریت کنید.


 6. دانش رهبری را با کمترین هزینه کسب میکنید:

 تحصیل در کارشناسی ارشد مدیریت در دانشگاههای مختلف معمولاً بسیار ارزان‌تر از سایر دوره ‏های ارشد محبوب و پرطرفدار است. البته هزینه تحصیل سالانه بسته به دانشگاه، رشته‏ های ارشد مدیریت و حتی موقعیت مکانی متفاوت هستند.


 7. برای فارغ التحصیلان  باتجربه کاری و تازه فارغ التحصیلان رشته‏ های مختلف، مسیر ورود به این دوره‏ ها به طور یکسان باز است:

 یکی دیگر از مزایای مهم اخذ مدرک کارشناسی ارشد در مدیریت این است که بیش از نیمی از برنامه‌ های ارائه شده نیازی به مدرک در مدیریت و اقتصاد ندارند. تحصیل در این رشته‏ ها یک فرصت عالی برای دانشجویانی است که دوره کارشناسی خود را در رشته دیگری گذرانده ‌اند اما به دنبال تغییر شغل هستند؛ بنابراین تمام جوانان از فرصت یکسان و برابری برای ورود به رشته ‏های مختلف ارشد مدیریت دارند تا از دانش و مهارتهای ویژه مدیریتی بهره ‌مند شوند و با توجه به اهداف کاری و تجاری خود از آنها استفاده کنند.

معرفی رشته‏ های ارشد مدیریت 

با توجه به مزایای ویژه تحصیل در رشته‏ های ارشد مدیریت، در ادامه رشته‏ ها و گرایش های این رشته را در دانشگاههای ایران معرفی خواهیم کرد:
 


1   رشته  مدیریت بازرگانی  

    گرایش ها:   

          بازاریابی
        بازاریابی بین‌ المللی
        تجارت الکترونیک
        مدیریت استراتژیک
        بازرگانی داخلی
        کارآفرینی
2   رشته مدیریت دولتی  

گرایش ها:

       توسعه منابع انسانی
        طراحی سازمانهای دولتی
        بودجه و مالیه عمومی
        خط‌ مشی گذاری عمومی
        مدیریت تطبیقی و توسعه
        مدیریت تحول
        مدیریت رفتار سازمانی
3   رشته مدیریت صنعتی  

گرایش ها:

         تحقیق در عملیات
        تولید و عملیات
        مدیریت عملکرد
        مدیریت زنجیره تأمین
        مدیریت کیفیت و بهره‌وری
        مدیریت پروژه
4   رشته مدیریت فناوری اطلاعات  

گرایش ها:

         کسب‌ و کار الکترونیک
        مدیریت منابع اطلاعاتی
        سیستمهای اطلاعاتی پیشرفته
        مدیریت دانش
        هوشمندی کسب و کار
        مدیریت پروژه‌ های فناوری اطلاعات
5   رشته مدیریت تکنولوژی

گرایش ها:

         نوآوری تکنولوژی
        انتقال تکنولوژی
        استراتژیهای توسعه صنعتی
        سیاستهای تحقیق و توسعه
6    رشته کارآفرینی    

گرایش ها:

        کسب و کار جدید
        فناوری
        سازمانی
        گردشگری
        بین ‌الملل
        توسعه
        کسب و کار الکترونیکی
7   رشته مدیریت منابع انسانی  

گرایش ها:

        مدیریت منابع انسانی اسلامی
        مدیریت منابع انسانی بین‌ الملل
        مدیریت عملکرد و بهره‌ وری منابع انسانی،
        مدیریت استراتژیک منابع انسانی
8    رشته مدیریت حمل و نقل دریایی بین قاره ‏ای    
9    رشته مدیریت مالی    
10   رشته مدیریت بازرگانی دریایی    
11    رشته مدیریت بحران    
12   رشته  مدیریت امان متبرکه و مذهبی    
13   رشته سیاستگذاری علم و فناوری    

طبق جدول معرفی رشته ‏های ارشد مدیریت، این رشته ها تحصیلی در دوره ‏های ارشد طیف وسیعی از حوزه‏ های کسب و کار و تجارت را پوشش می دهند. تنوع این رشته ‏ها باعث میشود افراد با توانایی، استعداد و علاقمندیهای مختلف با داشتن مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در هر رشته ای، در یکی از این رشته ‏ها و گرایشها تحصیل کرده و فرصتها مناسب شغلی را در بازار کار متنوع و رو به رشد امروز پیدا کنند. علاوه بر این از درآمدهای بالاتری نسبت به مقاطع تحصیلی پایینتر کسب کنند. حتی فارغ التحصیلان این رشته ‏ها با کسب دانش میان رشته ‏ای و مهارتهای مدیریتی میتوانند کسب و کار مورد علاقه خود را راه‏ اندازی کرده و از تجربیات و مهارتهای خود به طور عملی بهره برداری کنند. فارغ التحصیلان میتوانند نحوه مدیریت افراد در کسب و کارها، به‌ کارگیری از مزایای تکنولوژیهای روز، نحوه برخورد با مشتریان و تأمین کنندگان داخلی و خارجی، مدیریت مالی کسب و کار و بسیاری از مهارتهای‌ متنوع دیگر را با تحصیل در هر یک از رشته‏ های ارشد مدیریت فرا بگیرند و در هر زمینه شغلی از آنها استفاده کنند و از مزایای تحصیل در این رشته بهره‌مند شوند. همچنین کارشناسی ارشد مدیریت با توجه تقاضا و محبوبیت جهانی آن، زمینه فعالیتهای آکادمیک و شغلی را در سایر کشورها برای فار‏غ التحصیلان فراهم میکند.
در نتیجه با توجه به تنوع رشته‏ های ارشد مدیریت و مزایای فراوان تحصیل در این رشته ‏ها، بهترین مسیر تحصیلات تکمیلی برای تمام فارغ التحصیلان کارشناسی و کارشناسی ارشد در تمام رشته‎‏ های تحصیلی فراهم است؛ زیرا تحصیل در رشته‏ های مختلف ارشد مدیریت به علاقمندان در یک حوزه تخصصی کمک میکند تا از دانش  و مهارت تخصصی خود به شیوه درست در کسب و کارهای مختلف و تجارت استفاده کنند؛ بنابراین زمینه برای رشد  در مسیر شغلی فراهم میشود. با فراهم آمدن مسیرهای شغلی بعد از کارشناسی ارشد، انگیزه، علاقه و اشتیاق فارغ التحصیلان ارشد مدیریت در بکارگیری از دانش و مهارت کسب شده افزایش می یابد و در مسیر شغلی خود با سرعت  بیشتری پیشرفت میکنند.

                                                                                                                                                                                                            نویسنده: الهام ازنب


 


نظرتان را درمورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید

تحصیل در رشته های ارشد مدیریت چه مزایایی دارد؟
آموزش های آزاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران