در این مقاله قصد داریم در مورد این که کارآفرین کیست و افراد کارآفرین چه خصوصیاتی دارند را مطرح کنیم و سعی شده است در این مقاله از خلاصه کتاب مبانی کارآفرینی دکتر سید محمد مقیمی استفاده نماییم.

تعریف و تاریخچه کارآفرین وکارآفرینی

انسان­ها در زندگی خود همواره با دو موضوع متناقض رو به رو هستند از یک طرف منابعی که در اختیار دارند به صورت محدود و نابرابر توزیع گردیده است و از طرفی دیگر نیاز انسان­ها بسیار زیاد و نامحدود می­باشد. تشخیص فرصت، کارآفرین بهتر گزینه برای بهره برداری از منابع محدود و استفاده از آن به صورت مطلوب و توزیع آن بر اساس نیاز افراد است. با این روش وی می تواند کارآفرینی را در جامعه داشته باشد. در سال‌های اخیر کارآفرینی به‌ عنوان مهم‌ترین عامل در توسعه‌ی اقتصادی کشورها شناسایی شده است. شماری از اندیشمندان، کارآفرینی را نوعی رفتار و شیوه زندگی می‌دانند، ولی پیتر دراکر کارآفرینی را به معنای جستجوی دائمی برای تغییر، واکنش در برابر آن و بهره‌برداری از آن به‌عنوان یک فرصت بیان می‌کند

آیا تا کنون به واژه کارآفرین وکارآفرینی توجه کرداید چه تفاوتی بین این دو کلمه وجود دارد و هر کدام چه ماهیتی دارند و وجه تمایز یا تشابه آنها چه چیزی می­تواند باشد.

واژه کار آفرینی از ریشه فرانسوی entreprendre است که مفهوم تعهد کردن کاری را در بر می­گیرد.کارآفرین کسی است که  که تعهد می کند تا سازماندهی و مدیریت کسب وکار جدیدی را توام با ریسک است بپذیرد.کارآفرین در زبان فرانسه، در ابتدا به کسی اطلاق می­شد که گروه موزیک و یا دیگر فعالیت های تفریحی و سرگرم کننده را سازماندهی می­کرد. اما بعد از قرن پانزدهم وشانزدهم میلادی دوره های متفاوتی از تعریف کارآفرینی ارائه شد.

دوره دوم: قرن ۱۷ میلادی: مخاطره پذیری:

کار آفرین به کسی گفته می شود که منابع را با قیمت مشخص می­خرد، و بر روی آن فرآیندی انجام می­دهد و آن را به قیمتی نامشخص و تضمین نشده می­فروشد و از این رو وی  مخاطره پذیر است

دوره سوم: قرن۱۸ و ۱۹ میلادی و اوایل قرن بیستم :

تمایز کار آفرینان از دیگر بازیگران صحنه اقتصاد:

در این دوره ابتدا کار آفرین از تامین کننده سرمایه متمایز می شود . یعنی کسی که مخاطره پذیر است و با کسی که سرمایه را تامین می­کند، متفاوت می باشد. همچنین در این دوره میان کار آفرین و مدیر کسب و کار نیز تفاوت گذارده می­شود .

دوره چهارم: دهه های میانی قرن بیستم میلادی:

‌نوآوری:

مفهوم نوآوری در این دوره به یک جزء اصلی تعریف کار آفرینی تبدیل می شود. از تعاریف بر آمده از این دوره می­توان موارد زیر را نام برد.شومپیتر پدر کارآفرینی، کار آفرین را این گونه تعریف می­کند: فردی نوآور و توسعه دهنده         فن­آوری­های بکار گرفته نشده است. اضافه شدن مفهوم نوآوری به خاطر افزایش در بازار محصولات وتلاش برای استفاده از نوآوری برای ایجاد مزیت رقابتی در کسب و کارهای موجود و بقای آنهاست.

دوره پنجم: دوران معاصر ( از ۱۹۸۰ تاکنون )

رویکرد چند جانبه:

در این دوره همزمان با موج جدید ایجاد کسب و کارهای کوچک و رشد اقتصادی ،کارآفرینی به عنوان تسریع کننده این ساز و کار، توجه زیادی به این رشته جلب شد. تا این زمان کار آفرینی فقط از دیدگاه محققان اقتصادی مورد بررسی قرار می گرفت. ولی در این دوره توجه جامعه شناسان و روانشناسان نیز به رشته  کارآفرینی معطوف گردید. از تعاریف شناخته شده تر این دوره می توان به موارد زیر می توان اشاره کرد: کار آفرینی روند پویایی در جهت افزایش و ایجاد سرمایه است، این کار توسط کسی انجام می شود که مخاطره از دست دادن زمان یا فرصت های شغلی دیگر را با هدف ایجاد ارزش برای یک محصول یا خدمت می پذیرد.


ویژگی ها وخصوصیات کارآفرینان مطرح دنیا

تحقیقات مختلفی در خصوص بررسی ارتباط صفات و ویژگی­های شخصیتی با کارآفرینی صورت پذیرفته است، طی آن صاحب نظران کوشیده اند تا نیمرخ روانشناختی کارآفرینان را شناسایی نمایند. "ویلیام بای گریو" از صاحب نظران برجسته کارآفرینی، مهمترین ویژگی های شخصیتی کارآفرینان را در قالب مدل(D10) خلاصه می کند که تمامی این ویژگی ها با حروف (D) آغار می شود. این ویژگی ها عبارتنداز :

  •     خیال پردازی(Dream)
  •     قاطعیت(Decisiveness)
  •     اهل عمل(Doers)
  •     عزم راسخ(Determination)
  •     فداکاری(Dedication)
  •     دلبستگی(Devotion)
  •     موشکافی(Detalils)
  •     کنترل سرنوشت کاری(Destiny)
  •     ثروت (Dollars)
  •     توزیع ثروت(Distribute)

برای تفکیک کارآفرین از غیر کارآفرین، ویژگی های مختلفی شناسایی شده است. دسته­ی نخست این متغییرها که روانشناسان به آن توجه کرده­اند، متغیرهای شخصیتی و روانشناختی است. اکثر این صاحبنظران به دنبال کشف پاسخ به این پرسش بودند که کدام ویژگی­های شخصیتی کارآفرین است که وی را از غیر کارآفرین متمایز می­سازد. در نهایت صفات و مشخصات کارآفرینان به دو دسته تقسیم نمودند

    ویژگی های شخصیتی

    چالش های ذهنی مثبت:یکی از متفکران می گوید" حالتهای زهنی آدم را شاد، مغموم، خوب، بد، غنی و فقیر می سازد"شاید شما زمانی بوده است که از کار قهرمانانه خود تعجب کرده باشید و هرگز فکرش را نمی کردید که چنین کار قهرمانانه ای از شما سر بزند وشاید گاهی خلاف این حس را داشته اید! صاحبنظران تفاوت را در حالت فیزیکی و عصبی ای می دانند که شما در آن قرار دارید. آدمی حالتهای دارد که نیرو بخشند؛ همانند اعتماد، عشق، قوت درونی، شادی و گاهی بعضی حالت ها فلج کننده هستند همانند ابهام، افسردگی، ترس، اضطراب، غم و... یم کارآفرین باید بداند که چگونه حالتهای دارد که نیرو بخشند؛ همانند اعتماد، عشق، قوت درونی، شادی و گاهی بعضی حالت ها فلج کننده هستند همانند ابهام، افسردگی، ترس، اضطراب، غم و... یم کارآفرین باید بداند که چگونه حالتهای دارد که نیرو بخشند؛ همانند اعتماد، عشق، قوت درونی، شادی و گاهی بعضی حالت ها فلج کننده هستند همانند ابهام، افسردگی، ترس، اضطراب، غم و... یم کارآفرین باید بداند که چگونه حالتهای دارد که نیرو بخشند؛ همانند اعتماد، عشق، قوت درونی، شادی و گاهی بعضی حالت ها فلج کننده هستند همانند ابهام، افسردگی، ترس، اضطراب، غم و... یم کارآفرین باید بداند که چگونه می تواند حالتهای ذهنی خود را کنترل کند
    توفیق طلب: روانشناسان مردم را به دو دسته تقسیم کرده اند
    گروه اول: گروهی که فرصت ها آنان را به چالش می کشد و بر آن اند تا کارهای دشوار را انجام دهند تا به هدف خاصی دست یابند که این گروه در اقلیتند.
    گروه دوم: گروهی که بی توجه اند از کنار فرصتها و مسائل می گذرند که اینان در اکثریت اند
    تمایل به ریسک و مخاطره: کارآفرینان اشخاصی میان رو هستند که حساب شده ریسک می کنند. آنان لزوما در پی فعالیتی نیستند که مخاطره آن زیاد باشد
    گرایش به خلاقیت ونوآوری: خلاقیت عبارتند از توانایی تلفیق ایده ها به شیوه ای منحصر به فرد برای برقراری ارتباط غیر معمول  بین ایده های مختلف. در حالی که نوآوری فرایند به کار گرفتن یک ایده ی خلاق و تبدیل آن به یک محصول، خدمت یا شیوه ی مفید است.
    روحیه­ی شکست ناپذیری: کارافرینان بر این باورند که چیزی به نام شکست وجود ندارد و آنچه به دست می آید، تنها نتیجه است و بس!
    مرکز کنترل درونی: برخی از افراد بر این باورند که بر زندگی خود کنترلی دارند. وبعضی دیگر بر این باورند که نیروهای بیرونی آنان را کنترل می کنند. افرادی که کنترل درونی دارند حوادث زندگی را خود کنترل می کنندو صفات مشخصه ی درونی آنان تعیین می کند که در یک موقعیت چه اتفاقی خواهد افتاد
    نیاز به استقلال: نیاز به استقلال را با عبارتی مانند" کاری را برای خود انجام دادن" و " آزادی عمل داشتند" و " آقای خود بودن" تعریف کرده اند.

    متغییرهای جمعیت شناختی

  •     متغییرهای مرتبط با سابقه و پیشینه
  •     شرایط کودکی
  •     تحصیلات
  •     پایگاه اجتماعی
  •     متغییرهای تجربی
  •     الگوی نقش
  •     تجربه کاری قبلی

انواع کارآفرینی­های شناخته شده دنیا

بی شک روند توسعه­ی اقتصادی در کشورهای توسعه یافته، مستنداتی برای حکایت از این واقعیت فراهم می­آورد که اقتصاد، تحت تاثیر کارآفرینی است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد علت توسعه­ی کشورهایی همچون آمریکا ، ژاپن وآلمان که از نظر صنعتی توسعه یافته اند، کارآفرینی است. کارآفرینی هم اکنون به یک حرفه ظهور کرده است وهمانند دیگر حرفه ها باید توسعه یابد واز طریق برنامه های آموزشی ودانشگاهی خاص مبتنی بر مطالعات رفتاری و تجربی، پرورش پیدا کند.

چندین نوع کارآفرین به وسیله نظریه پردازان معرفی شد که می­تواند به ما کمک نماید تا بتوانیم با استفاده از استعدادها و مهارت کسب شده در آن حوزه از کارآفرینی مشغول به فعالیت شویم

  •     کارآفرینی تاسیسی
  •     کارآفرینی سازمانی و درون سازمانی
  •     کارآفرینی دولتی
  •     کارآفرینی راهبردی
  •     کارآفرینی پاسخ گو
  •     کارآفرینی توزیع شده
  •     کارآفرینی اقتصادی
  •     کارآفرینی محیطی یا بوم شناختی
  •     کارآفرینی اجتماعی
  •     کارآفرینی پایدار
  •     کارآفرینی خیریه ای

 روش های راه اندازی کسب وکارهای کارآفرینانه

کارآفرینان از سه طریق می توانند کسب وکار کارآفرینانه­ی خود را شروع کنند که هر یک از این روش­ها دارای مزایا ومعایب مختلفی می باشد.

    خرید کسب وکار موجود: یکی از متداول ترین وآسان ترین فرصت های کارآفرینی است
    پذیرش نمایندگی:این کسب وکار سیستمی است که یک عامل فروش یا کارآفرین با یک امتیاز دهنده یا شرمت معتبر توافق می کند که محصولات یا خدمات امتیاز دهنده را به فروش برساند.
    شروع کسب وکار از صفر: قوانین مالیاتی، وضعیت مسئولیت کارآفرین، دسترسی به سرمایه و پیچیدگی تاسیس کسب وکار، از جمله مواردی است که در تعیین نوع ساختار قانونی کسب وکار موثر اند. در مجموعه سه شکل سازمانی عمده وجود دارد که عبارتند از:

  •     مالکیت انفرادی
  •      شراکت
  •     شرکت

نظرتان را درمورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید

کارآفرینی چیست؟ کارآفرین کیست؟
آموزش های آزاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران