چرا برند و برندینگ مهم است؟ اشتباهات رایج کسب و کار کسب و کار ها در برابر برندشان چسیت؟ نقش برند در بازار کسب و کار شما چگونه است و به چه طریقی می‌توان از آن استفاده کرد و سود بدست آورد؟
بسیاری از مشاغل و کسب و کار های کوچک با نادیده گرفتن برند خود یک اشتباه رایج را انجام می‌دهند و به فعالیت خود به چشم یک تجارت نگاه می‌کنند نه یک برند. باید توجه داشت که برند سازی برای همه کسب و کار ها با هر اندازه‌ای که دارند مهم است و در ایجاد انگیزه برای کارمندان و جذب مشتری و حتی ایجاد وفاداری مشتری به کسب و کار بسیار مهم و ارزنده است. لازم به ذکر است برند با نام تجاری و لوگو متفاوت است که در زیر به تعریف برند و روش های رسیدن به برند اشاره شده است.

تاریخچه برند و برندینگ
برند و برندینگ یک تاریخچه بسیار کهن دارد که مربوط به هزاران سال قبل می‌باشد. از اولین اقدامات بشر در حوزه برند و برندینگ می‌توان به داغ زدن دام ها اشاره کرد که از این طریق صاحب هر دام مشخص می‌شد. نقش نگاره های این کار که در مصر موجود است مربوط به 2700 سال قبل از میلاد مسیح است.
با گذشت زمان مصرف کنندگان به این نتیجه رسیدند که برند اطلاعات مهمی از جمله مبدا کالا، نحوه تولید و ... را به آنها ارائه می‌دهد که در انتخاب کالا بسیار مهم است.
اکنون بعد از گذشت تقریبا 4700 سال از اولین اقدام بشر در حوزه برند و برندینگ این حوزه به یکی از مهم‌ترین فعالیت های جوامع برای برتری تبدیل شده است. در ایران نیز برند سازی یک حوزه جدید و نوپا می‌باشد که که صاحبان کسب و کارها جدیدا به اهمیت آن پی برده‌اند، این در حالی است که در کسب و کارهای مدرن برند حرف اول و آخر را می‌زند و شرکت هایی که در این زمینه فعالیت گسترده‌ای دارند به برتری رقابتی نسبت به رقبا نائل شده‌اند.

برند چیست؟
ادراکی است که در ذهن و قلب مشتری با توجه به استفاده قبلی وی از کالا شکل می‌گیرد. برای ایجاد برند خوب شما به دو بال نیاز دارید، بال اول ابزار های یکپارچه ارتباطات بازاریابی و بال دوم عملکرد خود کالا می‌باشد. به احساسی که مشتریان در هنگام مواجهه با کالاها به دست می‌آورند، احساس برند گفته می‌شود. درواقع تجربه استفاده از محصول و پیامی که ما به مشتری ارائه می‌دهیم باعث ایجاد برند می‌شود که این دو مورد ذکر شده همان دو بال ابزار های یکپارچه ارتباطات بازاریابی و عملکرد محصول می‌یاشند.
1)    ابزار های یکپارچه ارتباطات بازاریابی :
همان گونه که گفته شد یکی از اصول اصلی برند سازی استفاده از ابزار های یکپارچه ارتباطات بازاریابی می‌باشد. در این بحث باید به این نکته توجه داشت که علاوه بر جذب مشتریان جدید باید به مشتریان فعلی نیز توجه کرد. دانکن، استاد حوزه ارتباطات بازاریابی در این زمینه می‌گوید: "شما سطل آبی دارید که کف آن سوراخ است و این سطل باید پر از آب باشد" در اینجا مقصود از سطل آب کسب و کار شماست و آب نشان از مشتریانتان می‌باشد. حال برای پر کردن سطل خود، شما میتوانید یک جریان آب پر فشار را داخل سطل آب روانه کنید که ورودی آب از خروجی آن بیشتر باشد تا سطل پر شود و یا باید سوراخ انتهای سطل را بپوشانید و با یک جریان آب معمولی سطل را  پر از آب کنید.
در مبحث ابزار های یکپارچه ارتباطات بازاریابی می‌توان از 8 ابزار در برقراری ارتباط با مشتریان استفاده کرد که شامل موارد زیر می‌شود :
1 . تبلیغات
2 . روابط عمومی
3 . پیشبرد فروش
4 . بازاریابی مستقیم
5 . فروش شخصی
6 . بسته بندی
7 . رویداد ها و حمایت ها
8 . خدمات مشتری
مدیران با استفاده از این 8 ابزار باید نسبت به تقویت برند خود اقدام کنند و به این نکته توجه داشته باشند که ابزار های یکپارچه ارتباطات بازاریابی ففقط تبلیغات نیست. تبلیغات یکی از ابزار های  اصلی می‌باشد که تاثیر آن اثبات شده است و یکی از مثال های بارز آن می‌تواند شرکت کوکا کولا باشد. در واقع مدیر موفق کسی است که برای بالا بردن برند کسب و کار خود بتواند ترکیبی از این 8 ابزار را استفاده کند.
2)    عملکرد محصول:
عملکرد محصول جنبه ای از بازار کسب و کار است که نشان دهنده کیفیت محصول می‌شود. امروز با توجه به پیشرفت روزانه تکنولوژی و به وجود آمدن راه های نوین در ساخت محصولات و تنوع بسیار بالای محصولات در بازار مسئله عملکرد محصول بیشتر حائز اهمیت شده است. می‌توان گفت که در بازار های کنونی محصولی پیشرفت می‌کند که نیاز مشتریان را به بهترین روش ممکن رفع کند و خدمت مورد انتظار مشتریان را به آنها ارائه کند.
عملکرد محصول را با توجه به مواردی همچون قیمت، کیفیت، بسته بندی و طراحی می‌توان سنجید که هر کدام از این موارد نیاز به علم مخصوص به خود را دارند.

هویت برند
هویت برند مجموعه ای از اجزای مستقل از هم مانند نام ، یک طرح مخصوص ، مجموعه ای از تصاویر ، یک شعار ، یک چشم‌انداز ، یک طراحی ، سبک نوشتن خاص ، یک قلم خاص یا یک نماد و غیره است. برای اینکه یک مدیر بتواند هویتی برندی از کسب و کار خود داشته باشد، باید درک عمیقی از بازار هدف، رقبا و محیط تجاری اطراف خود داشته باشد و خیلی دقیق فعالیت های موارد مذکور را رصد کند.
هویت برند ممکن است چهار سطح معنایی داشته باشد:
-    ویژگی ها
-    فواید
-    ارزش های
-    شخصیت
شخصیت برند
شخصیت برند به "مجموعه ویژگیهای شخصیتی انسان" اشاره دارد که برای برندها هم کاربرد دارد و این ویژگی ها از اهمیت خاصی برخوردار است. شخصیت برند چیزی است که مصرف کننده می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند. یک برند با داشتن مجموعه‌ای از صفات ثابت که برای مصرف کننده مهم است می‌تواند ارزش برند خود را افزایش دهد.
آکر برای بررسی شخصیت برند 5 مورد زیر را مطرح کرده است :
1-    صداقت
2-    هیجان
3-    خبرگی
4-    قدرتمندی
5-    صلاحیت
که این 5 مورد باید برای تمامی برند ها مورد بررسی قرار گیرد.
رابطه برند با کسب و کار
ساخت برند قوی مساوی با ساخت کسب و کار پررونق و خوب می‌باشد زیرا مشتریان به سراغ برند می‌آیند و از شرکت خرید می‌کنند. میزان وفاداری مشتریان در گرو موقعیتی است که برند شرکت در بازار کسب کرده است. باید به این نکته توجه کرد که بدون ارتباطات موثر با مشتریان، آنها دوباره برای خرید از برند مراجعه نمی‌کنند و همین امر اهمیت این کار را نشان می‌دهد.
همچنین یکی از موارد بسیار حائز اهمیت در این زمینه این است که افراد جامعه و مشتریان یک برند با خرید از آن خود را معرفی می‌کنند. برای مثال مصرف کنندگان ماشین هیوندای و بنز دو تعریف مختلف از خود را ارائه می‌کنند. براساس تحقیقات انجام شده مصرف کنندگان و مشتریان یک برند به سادگی دست از خرید برندی که به آن علاقه دارند نمی‌کشند و به سراغ برند های دیگر نمی‌روند.

در ابتدای مقاله سوالی مطرح کردیم با مضمون چرا برند سازی و بندینگ مهم است؟ حال با توجه به توضیحات ارائه شده پیشین در مقاله زمان آن رسیده است که به این پرسش جواب داده شود.
برندسازی مؤثر می تواند باعث پیشرفت کسب و کار شما شود. اگر برند سازمان شما سازگار با محیط فرهنگی و اجتماعی جامعه باشد و به راحتی قابل تشخیص باشد ، می‌تواند به مشتریان بالقوه شما کمک کند تمایل خرید بیشتری از برند شما نسبت به دیگر برندها داشته باشد. مردم به برند ها پایبند هستند و اصطلاح برند لویالیتی brand loyalty مربوط به این قضیه می‌شود. مشتریان اگر از شما به عنوان ارائه دهنده آنچه که نیاز دارند یاد می‌کنند پس به احتمال قوی دوباره به برند و محصولات شما دوباره رجوع خواهند کرد و از برند و خدمات شما استفاده خواهند کرد.
اگر بخواهیم به تعدادی از ناثیران برند ها در زندگی های شخصی اشاره کنیم میتوانیم به مواردی همچون موارد زیر اشاره کرد.  هنگامی که شما نیاز به ترک یک یادداشت دارید ، از استیک پد استفاده میکنید و از واژه استیک پد استفاده می‌کنید. هنگامی که شما می‌خواهید یک نوشیدنی خنک سفارش دهید، از واژه کوکا استفاده می‌کنید. وقتی می‌خواهید یک واژه یا موضوعی را در موتور های جست و جو سرچ کنید از واژه گوگل کردن استفاده می‌کنید. این برند ها آنچنان موفق بوده‌اند که واژه برندشان در فرهنگ ها و گفتار های روزانه مردم نفوذ کرده و همواره از آن ها استفاده می‌شود که این خود یک نوع بازاریابی به نام بازاریابی دهانی است.
با توجه به مواردی که گفته شد اهمیت برند در کسب و کار ها روشن شد و ضرورت برای تخصیص منابع زمانی، مالی و انسانی برای ساخت برند معتبر و دلخواه مشتریان بیش از پیش نمایان شد. یکی از اولین و مهمترین اقداماتی که هر مدیر و یا صاحب کسب و کار باید برای بالا بردن برند خود انجام دهد آموزش خود و اطرافیانشان می‌باشد. آموزش های آزاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با برگزاری دوره های کوتاه مدت و بلند مدت در این راه همراه و همقدم شما می‌باشد.


نظرتان را درمورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید

چگونه یک برندینگ اصولی داشته باشیم؟
آموزش های آزاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران