پیشرفت در تکنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی در قرن بیستم، اقتصاد کهن را به اقتصاد دیجیتالی تبدیل کرده است. در نتیجه اینترنت و تجارت الکترونیکی از پیامدهای این تغییر میباشد تجارت الکترونیکی امکان خرید 24 ساعته را فراهم کرده است. برای محقق شدن مدیریت بازاریابی دیجیتالی نیازمند استفاده از زیر ساخت فناوری دیجیتال به نام اینترنت می باشد.
بازاریابی اینترنتی یا دیجیتالی: یکی از مهمترین تغییراتی است که در بازاریابی سنتی اتفاق افتاد اتفاقی به نام "ظهور بازاریابی دیجیتال" منجر به نو ظهور شدن استراتژی های بازاریابی شده تا از این طریق بتوان با این تغییر عمده، با بازاریابی سنتی کم کم فاصله بگیریم. بازاریابی اینترنتی یا دیجیتالی نوعی از بازاریابی محصولات یا خدمات است که با استفاده از فناوریهای دیجیتال و عمدتاً در اینترنت برای تبلیغات محصول و خدمات صورت میگیرد. که به دلیل ارزانی، ماندگاری مداوم و فراگیر بودن آن همزمان با رشد ابزارهای اطلاعرسانی و روابط عمومی جایگاه خاصی را در بین تبلیغ کنندگان باز کردهاست. 24ساعت در شبانهروزی و قابلیت ایجاد تغییرات به هنگام باعث شده این نوع تبلیغات کاملاً پر رنگتر شوند.
در واقع مدیریت بازاریابی دیجیتالی به معنای استفاده از همه ابزارهای دیجیتال مثل وب سایت، ایمیل، اپلیکیشن، بازاریابی موبایلی، تبلیغات آنلاین شبکههای اجتماعی، سئو، بازاریابی اینترنتی، برای هدف مشخصی به نام بازاریابی دیجیتالی جهت افزایش فروش به شمار می¬رود. افرادی که در این حوزه فعالیت میکنند همیشه به دنبال روشهایی هستند که میزان بازدیدهای وبسایت وشبکه های اجتماعی خود و فروش محصولاتشان را افزایش دهند. به بیان دیگر مجموعهای از اقدامات که با استفاده از بازاریابی آنلاین، به شرکت کمک میکنند تا شرکت به هدف خود برسید، استراتژی دیجیتال میگویند.
در مدیریت بازاریابی دیجیتالی اطلاعات جامعی از خریدان و مشتریان را به راحتی می توانید در فضای مجازی کسب کنید. زیرا اطلاع پیدا کردن از خصوصیات و ویژگی های مشتریان برای یک مدیر بازاریابی مهم و مفید می باشد
1. اطلاعات کمی
• موقعیت: با ابزار وب آنالیزها می توانید بدانید که ترافیک وب سایت شما از کجا نشات گرفته است.
• سن: بسته به نوع فعالیت، محصول و خدماتی که ارائه می کنید سن مخاطبان متفاوت است. داده های از سن افراد را جمع آوری کنید و گرایش های آنها را بر حسب سن شناسایی کنید.
• درآمد: برای جویا شدن از اندازه درآمد افراد، بهترین روش این است که به صورت حضوری و خصوصی از افراد پرسیده شود. ودلیل این امر این است که عده ای علاقه به اشتراک گذاری درآمد خود در جای مثل فرم ها را ندارند.
2. اطلاعات کیفی
• اولویت ها: برای دریافت اطلاعات بیشتر از مشتریان باید با آنها بیشتر صحبت کرد وبیشتر از یک فرم نظر سنجی از آنها خواست که اطلاعات بدهند. سعی کنید با آنها بیشتر مصاحبه کنید. از اولویت های آنها در مورد کالای شرکت و یا حتی از اولویت آنها در مورد محصولات مشابه پرسید.
• برای این که مطمین شوید برای محصولات خود به درستی برنامه ریزی کردید تا با فروش آنها به قسمتی از اهداف شرکت برسید. بهتر است با مشتریان خود در مورد کالای خود صحبت کنید و نظرات انها را با اهداف شرکت برای تولید و فروش مقایسه کنید.
3. علاقه مندی ها و سرگرمی
• با مشتریان خود صحبت کنید. از آنها بپرسید تا چه اندازه با مد پیش می روند و تا چه اندازه از کالای تولیدی شما به روز استفاده می کنند و تا چه اندازه تمایل به روز شدن و با مدپیش رفتن کالای شما را می پسنند. و براساس آن تولید محصول و خدمت خود را برای آینده پیاده سازی کنید.
- اهمیت مدیریت بازاریابی دیجیتالی برای مدیران در دنیای
ارتباط بین انسان و ابزار الکترونیکی، مدام وهر ساعت در حال افزایش است. پیش بینی می شود در آیندهای نه چندان دور، استفاده از وسایل الکترونیکی در تمام فعالیتهای بشر نقش پر رنگی پیدا کند. از اینرو، اهمیت و تأثیر بازاریابی دیجیتال روز به روز افزایش مییابد. سهل انگاری این موضوع، باعث کاهش مشتریان شرکت و پیروزی شرکت رقیب و شکست در فضای کسب وکار را به بار می¬آورد.
- ابزار بازاریابی دیجیتالی چیست؟
استفاده از ابزارهای دیجیتالی ( موبایل، تبلت، کامپیوتر، لپ تاپ، و … ) جهت معرفی محصول، جذب مشتری، برند سازی و فروش را بازار اینترنتی افزایش داده است به عبارت دیگر صاحب کسب و کار از طریق ابزارهای بازاریابی دیجیتال اقدام به معرفی محصولش در 24 ساعت از شبانه روز به مشتریان کرده و تلاش می کند فروش خود با کمترین هزینه در تبلیغات را افزایش دهد.
1. بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO)
برای موفقیت در بازاریابی دیجیتالی نیازمند موتورهای جستجو هستید. وب سایت کسب وکار مورد نظر به کمک سئو در نتایج جستجو بالا می آیید. حضور در صفحه اول نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجو تلاش بسیاری از سازمان های تولیدی و خدماتی است. این موضوع موجب می شود تعداد زیادی مشتری که قصد خرید دارند اول به کسب و کار شما مراجعه نمایند.
2. بازاریابی موتور جستجو و تبلیغات کلیک
بازاریابی موتور جستجو (Search Engine Marketing) «SEM» یکی از موارد که در سئوباید به آن پرداخت خرید ترافیک اختصاصی می باشد که از موتورهای جستجو را پوشش میدهد. با استفاده از SEM، میتوان کاربران، فضایی را به منظور تبلیغ کردن یا افزایش تبلیغات برای وبسایت خریداری کرد.
3. بازاریابی ایمیلی (Email marketing):
مدیران و بازاریابان موفق در فضای اینترنت و دیجیتال ارزش ایمیل را به خوبی درک می کنند. توجه به بازاریابی ایمیلی برای موفقیت بلندمدت سازمان ها به خصوص کسبوکارهای آنلاین ضروری ومهم است. به کار گیری درست و جمعآوری و مدیریت ایمیلها و طراحی تبلیغات صحیح، نگارش متن دربازاریابی ایمیل امری ضروری و مهم است.
4. بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing):
با وجود اینترنت در در دهکده کوچکی به نام دنیا ، شبکههای اجتماعی نقش به سزایی در بازاریابی و کسب و کارهای مختلف ایفا میکنند و اهمیت آنها در بازاریابی مناسب بر کسی پنهان نیست. شبکه های اجتماعی مانند تلگرام، انیستاگرام واتساپ فیسبوک، توئیتر و … مورد توجه افرادی که از فضای مجازی استفاده می کنند می باشد. شبکه ها ی مجازی نه تنها باعث جذب مشتری می شوند، بلکه باعث بهبود سئو سایت نیز می گردنند.
5. بازاریابی اینستاگرامی (Instagram Marketing):
اینستاگرام یکی از شبکههای اجتماعی پرمخاطب و در عین حال بسیار فعال در بین ایرانیان است که فعالیت در آن بسیار اقتصادی و مرقون به صرفه می باشد. بازاریابی برای کسب وکار در اینستاگرام علاوه بر این که افزایش فروش و جذب مشتری می شود بلکه باعث برند سازی نیز می گردد.
6. اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
یکی از جدید ترین روش های تبلیغاتی به حساب می آید. به افراد شناخته شده و در فضای اپلیکیشن انیستاگرام، اینفلوئنسر میگویند. در برخی از مواقع، شرکتها کنترل حسابهای کاربری خود در فضای مجازی را برای یک مدت مشخص (معمولاً یک روز) به افراد تأثیرگذار میسپارند کاربران فضای مجازی به و پست های و نوشته های این افراد توجه زیادی دارند. افراد می توانند محصولات و خدمات کسب وکار خودشان را از طریق این افراد به مخاطبان گسترده ای معرفی نمایید.
7. بازاریابی محتوا (Content Marketing)
روشی است که در آن میتوان با تولید محتوای با کیفیت و به روز برای کاربران، فروش بیشتری را کسب کرد. تولید محتوای مورد نظر را میتوان در هر قسمت از فضای مجازی ایجاد کرد. ارسال پیام در توییتر، آپلود ویدیو در یوتیوب و نوشتن مطالب مختلف در وبسایت، از مصادیق بازاریابی محتوا هستند.باید توجه داشته که محتوای تولید شده در تمام پلتفرمهای شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته شود. بازاریابی محتوا، یک فعالیت مداوم وهمیشگی محسوب میشود که نباید از آن غافل ماند.
8. بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)
بازاریابی ویروسی یا چریکی روشی است که در آن از تولید محتوایی جذاب، طنز وحتی ترس و وحشت برای افزایش مخاطبان و مشتریان استفاده می شود. که کاری بسیارر سخت دشوار است اما بازاریابی ویروسی، ترافیک وبسایت را در یک بازه زمانی کوتاه به طور قابل توجهی افزایش میدهد.
- نکاتی که باید در بازاریابی دیجیتالی یاد گرفت
استفاده از روشهای بازاریابی آنلاین اولین قدم در مسیر پر پیچ وخم می باشد. افرادی که وارد فضای دیجیتالی برای بازاریابی می¬شوند باید بسیاری از عوامل و شرایط محیط را در نظر بگیرند تا بتوانند موفق شوند. بازاریابان ومدیران بازاریابی در شرایط جامعه که سبک زندگی به سمت اینترنت و دیجیتالی شدن پیش می رود با تمام فنون فضای مجازی آشنا باشند. به همین منظور یک مدیر بازاریابی و یک بازاریاب باید با مسائل سئو سایت آشنا و برای بهبود سئو آموزش دیده باشد زیرا از روشهای اصلی در افزایش میزان بازدید وبسایت هر کسب وکاری به حساب میآید.
یک مدیر بازاریابی باید تولید محتوای غنی در فضای مجازی را بلد باشد زیرا این کار به جذب کاربر در فضای مجازی کمک میکند و همچنین یکی از بهترین روش¬های سئو به حساب می آید. هر اندازه تولید محتوا به روز و جذاب باشد لایک¬های بیشتری در فضای مجازی برای محتوای، شاهد خواهید شد.
یک مدیر بازاریابی و بازاریاب باید با انواع بازاریابی از جمله بازاریابی تأثیرگذار یا ویروسی که یکی از جدیدترین روش بازاریابی که به صورت ایجاد هیجان، طنز، نشاط و ترس به همراه است. که بسیار برای مشتری و حتی مخاطبی که مشتری شرکت نمی باشد جذاب است، و روش بسیار تأثیری گذار برای جذب مشتری سایر محصولات، به محصول شرکت تبلیغ کننده به حسای می آید
یک مدیر بازاریابی و یک بازاریاب باید برای یافتن مشتریان آینده خود، ابتدا باید شخصیت و الگوی فکری مشتریان حال خود را کشف کند که این کار با تحقیق و پژوهش واز همه مهمتر آموزش صورت می گیرد. اگر اطلاعات بازاریاب از مشتریان حال ناکافی باشد و نیازهای آنها را به درستی درک نکند تولید محصول و خدمات در آینده برای مشتریان آینده به شدت با خطر مواجه می شود.
یک مدیر یازاریابی و همچنین یک بازاریاب باید تمام این نکات گفته شده وهزاران نکات دیگری که در این حوزه وجود دارد را به خوبی آشنا وآموزش دیده باشد.
در استراتژیک های سازمان های که با تکنولوژی روز پیش می روند باید به صورت دیجیتالی باشد. مشتریان در جامعه امروزی مدام آنلاین هستند و تبلیغات، کیفیت، تنوع؛ قیمت محصولات و خدمات شما را با سایر رقبا را رصد می کنند. شما به عنوان بازاریاب باید نحوه برند سازی، ارتباط با مشتری، ارتقا فروش، سئو، تولید محتوا در انواع شبکه های مجازی و.... را فراگیرید.
دفتر آموزش های آزاد دانشکده کارآفرینی این فرصت را برای افرادی که خواهان آموزش در این حوزه هستند را فراهم نموده است تا دانش پذیران با به روز ترین متد آموزشی به صورت کاملا کاربردی در ایران در زمینه بازاریابی دیجیتالی
و مدیریت آن در کسب وکار و فضای مجازی آشنا شوند ودر این حوزه موفق شوند
سرفصل های دروس دیجیتال مارکتینگ
1- مبانی دیجیتال مارکتینگ
2- SEO and web site
3- Influncer and social marketing
4- Video and content marketing
5- Data and digital behavior
6- Text mining
7- Customer acquisition
8- Closing session
نظرتان را درمورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید