نام تجاری یکی از مهمترین جنبه های بزرگ یا کوچک هر کسب و کار است. یک استراتژی نام تجاری کارآمد به شما امکان می دهد بازارهای رقابتی فزاینده ای را تجربه کنید. اما منظور از "مارک تجاری" دقیقاً چیست؟ چه تاثیری بر تجارت کوچک مانند شما دارد؟
به زبان ساده ، نام تجاری شما قول شما به مشتری است. برند به آنها می گوید که  از محصولات و خدمات شما چه انتظاری داشته باشند و پیشنهادات شما را از رقبا متمایز می کند. نام تجاری شما از آنچه شما هستید ،چیزی که می خواهید باشید و افرادی که تصور می کنند شما هستند گرفته شده است.
اساس برند شما آرم شماست. وب سایت ، بسته بندی و مواد تبلیغاتی شما - همه آنها باید آرم شما را ادغام کنند - با مارک شما ارتباط برقرار کنند
استراتژی و ارزش ویژه برند
استراتژی نام تجاری شما این است که چگونه ، چه چیزی ، کجا ، چه زمانی و به چه کسانی قصد برقراری ارتباط و ارسال پیام های برند خود را دارید. جایی که تبلیغ می کنید بخشی از استراتژی برند شما است. کانال های توزیع شما نیز بخشی ازاستراتژی برند شما است. و ارتباطاتی که شما به صورت صورت بصری و کلامی برقرار می کنید نیز بخشی از استراتژی برند شما است
مارک تجاری ثابت و استراتژیک منجر به ارزش ویژه برند می شود ، این به معنای ارزش افزوده ای است که برای محصولات یا خدمات شرکت شما به ارمغان می آورد و به شما امکان می دهد مبلغی بیش از آنچه محصولات مشابه و بدون مارک برای برند خود در نظر می گیرید ، بابت مارک خود هزینه دریافت کنید. بارزترین نمونه آن کوکاکولا در مقابل نوشابه عمومی است. از آنجا که کوکاکولا ارزش ویژه ای از برند خود ساخته است ، می تواند هزینه بیشتری را برای محصول خود دریافت کند مشتریان این قیمت بالاتر را پرداخت می کنند.
ارزش افزوده ذاتی ارزش ویژه برند غالباً به شکل کیفیت ادراک شده یا وابستگی عاطفی است. به عنوان مثال ، نایک محصولات خود را با ورزشکاران ستاره مرتبط می کند ، امیدوار است که مشتریان وابستگی عاطفی خود را از ورزشکار به محصول منتقل کنند. 

ماندگاری جهانی برند را در نظر بگیرید.
هرچه مدت بیشتری انتظار داشته باشید که نام تجاری در گردش جهانی باقی بماند ، باید در انتخاب نامی که ملاحظات بین المللی را در نظر می گیرد ، بیشتر مراقب باشید. آیا مشتریان بین المللی امروز درصد قابل توجهی از درآمد را تشکیل می دهند؟ آیا انتظار دارید که این درصد در آینده افزایش یابد؟ در این صورت ، قطعاً می خواهید بازارهای دیگر را در روند تصمیم گیری خود در نظر بگیرید.

اگر فروش در خارج از کشور اولویت اصلی نیست ، این موضوع فوریت کمتری وجود دارد. اما حتی اگر این یک نگرانی فوری نباشد ، اکنون فکر کردن در مورد این سوال ها می تواند به شما کمک کند و در آینده از کار اضافی برندسازی جلوگیری کنید. در غیر این صورت ، اگر دیرتر بخواهید به این موضوع توجه نمایید که اسمی که انتخاب کرده اید برای بازارهای آینده شما مناسب نیست ، برای شما و برند شما اثرات منفی خواهد داشت.
ورودی مشتریان بین المللی را جمع آوری کنید.
شما می خواهید با ارائه لیستی از نام های نامزد برای نام تجاری یا محصول خود شروع کنید. خوب است که این تمرین را با در نظر گرفتن بازار و زبان خود انجام دهید ، اما اگر می توانید ، سعی کنید از همان ابتدا افرادی با تجربه بین المللی را درگیر کنید. ورود آنها می تواند شما را به سمت گزینه های مناسب تر در سطح جهانی سوق دهد.
هنگامی که چند نامزد داشتید ، وقت آن است که کمی تحقیق کیفی انجام دهید: مصاحبه با مشتریان از بازارهای بین المللی احتمالی شما می تواند نحوه صداگذاری گزینه های مختلف را در زمینه های مختلف فرهنگی و زبانی روشن کند.
اگر مطمئن نیستید کدام بازارها را شامل می شوید ، با کشورهایی شروع کنید که امروز بیشترین مشتری را در آنها دارید. اگر هنوز مشتری خارج از کشور خود ندارید ، می توانید در مورد بازارهای برتر صنعت خود تحقیق کنید. و اگر این کار با شکست روبرو شد ، سعی کنید به کشورهای برتر که رقبا یا شرکت های مجاور صنعت در آنها فعالیت می کنند ، نگاه کنید.
علاوه بر این ، اگر مشتریان بین المللی فعلی برای مصاحبه ندارید ، بهترین کار بعدی این است که از مشتریان احتمالی - افرادی که توصیف عمومی مشتری بالقوه را دارند ، بپرسید. و اگر این امکان وجود ندارد ، به دنبال شراکت تجاری باشید که برای اطلاعات و یا ارتباطات خود در بازارهای هدف شما فعالیت می کنند.
در اینجا چند سوال تحقیقاتی وجود دارد که می توانید بپرسید:
آیا تلفظ این نام در زبان های دیگر آسان است؟ گفتن هرچه آسان تر ، بهتر است. به خاطر داشته باشید که تلفظ در زبان های دیگر اغلب معنای جدیدی اضافه می کند ، بنابراین شما نیاز به ورودی متخصصان در بازار محلی دارید. به عنوان مثال ، نام تجاری شوینده Tide در زبان چینی Taizi است ، که هم به نظر شبیه "Tide" است و هم در معنای واقعی کلمه به معنای "خلاص شدن از خاک" است. Reebok در چینی به Rui bu معروف است ، که به معنی "قدم های سریع" است. بازاریاب ها معمولاً نگران سازگاری بین زبان ها هستند ، اما لزوماً لازم نیست که نام های تجاری از هر زبانی یکسان باشند. Heineken در چینی Xi li است ، که به نظر نمی رسد شبیه نام انگلیسی باشد ، اما به معنای "قدرت شاد" است.
این مفهوم در فرهنگهای هدف شما چه مفهومی دارد؟ به سادگی با بررسی یا مصاحبه از افراد در کشورهای برتر شرکت خود ، می توانید به سرعت بفهمید که نامزد نام شما دارای دلایل نامناسب است. همچنین می توانید بفهمید که برخی از مارک های تجاری دارای بار معنایی مثبتی هستند که ممکن است از آنها آگاهی نداشته باشید یا اینکه به نظر می رسد شبیه به مارک های معروف دیگری باشد.
بعلاوه ، حتی در بازارهایی که از زبان مادری شرکت شما مشترک هستند ، مهم است که به بخشهای فرهنگی مخاطبان خود فکر کنید. هر دو نایک و بن و جری محصولات خود را با نام "سیاه و قهوهای مایل به قهوه ای" به بازار عرضه کردند ، و متوجه نشدند که این اصطلاح برای مشتریان ایرلند بسیار آزار دهنده است. در نتیجه هر دو محصول را از قفسه بیرون کشیدند.
چه اسامی دیگری را پیشنهاد می دهید؟. غالباً ، اگر فقط هدف محصول خود را توضیح دهید و چند ایده اصلی را که می خواهید با آن در ارتباط باشند به اشتراک بگذارید ، مشتریان هدف شما گزینه های بسیار خوبی برای آنچه ممکن است بنامند به شما ارائه می دهند. این گزینه ها حتی ممکن است نه فقط برای مشتریان بین المللی ، بلکه برای بازار داخلی شما نیز مفید واقع شوند ، زیرا صدای معتبر مشتری ممکن است در بازار هدف شما طنین انداز بهتر از چیزی باشد که تیم خلاصه بازاریابی شما در خلا آن را جعل کرده است.

چشم انداز SEO را بفهمید.
هنگامی که از نامزدهای برتر خود شناخت خوبی کسب کردید ، وقت آن است که پیامدهای SEO را در هر یک از کشورهای هدف و زبان خود در نظر بگیرید. سعی کنید یک نام تجاری پیدا کنید که به اندازه کافی منحصر به فرد باشد تا شرکت شما بتواند به سرعت به یک نتیجه جستجوی برتر برای آن اصطلاح تبدیل شود.
به عنوان مثال ، راند فیشکین ، متخصص SEO و بنیانگذار فناوری ، SparkToro را به عنوان نام شرکت خود انتخاب کرد زیرا می دانست این یک مزیت سئو در بازار هدف خود است. حتماً این تمرین زنده ماندن را در هر یک از بازارهای بالقوه خود انجام دهید ، زیرا SEO می تواند در مناطق مختلف به طور چشمگیری متفاوت باشد.
به عنوان بخشی از این تحقیق ، شما می خواهید دارایی وب مارک دار را که برای پشتیبانی از مارک تجاری نیاز دارید ، شناسایی کنید. آیا نام دامنه ها ، حساب های رسانه های اجتماعی و سایر کانال های آنلاین که می خواهید بدست آورید در دسترس هستند؟ به استراتژی های فعلی بازاریابی و برنامه های آینده خود فکر کنید. اگر SEO یکی از ملفه های اصلی استراتژی شما است ، نام تجاری را انتخاب نکنید که باعث شود افراد در بازارهای برتر شما هنگام جستجو در وب سایت ها یا کانال های اجتماعی دیگر به آن دسترسی پیدا کنند.
درنهایت ، یافتن نامی که برای مقیاس بین المللی مناسب باشد ، یک فرایند تکراری است. شما فکر خواهید کرد که نام بزرگی به دست آورده اید ، تا زمانی که بفهمید در یکی از بازارهای برتر شما معنای ناخوشایندی دارد. سپس ، یک برنده دیگر پیدا خواهید کرد ، اما متوجه خواهید شد که نمی توانید برخی از ویژگی های کلیدی وب یا دسته های رسانه های اجتماعی مورد نیاز خود را بدست آورید. ممکن است متوجه شوید که باید از میدان یک شروع کنید و لیست کاملاً جدیدی از نامزدها ارائه دهید. اما مطمئن باشید که این زمان به خوبی سپری شده است.
حتی اگر انتخاب سریع نامی که در بازار و زبان شما کار کند وسوسه انگیز باشد ، به یاد داشته باشید که تصمیمات کوچک امروز می توانند بعداً به طور چشمگیری بر رشد بین المللی شما تأثیر بگذارند. طراحی هر چیزی برای مقیاس جهانی - یک فرآیند ، یک محصول یا یک نام تجاری - همیشه کمی بیشتر از قبل فکر احتیاج دارد. اما اگر اکنون این زمان را سرمایه گذاری کنید ، از محتوای بازاریابی ، دامنه ها ، تبلیغات و بسیاری از سرمایه گذاری های دیگری که در این راه در برند خود انجام خواهید داد ، در آینده برای شما موفقیت به همراه خواهد داشت. 
 


نظرتان را درمورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید

نام تجاری خود را با توجه مخاطبان جهانی نامگذاری کنید
آموزش های آزاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران