مقاله نویسی
برای شروع آموزش مقاله نویسی لازم است ابتدا اطمینان حاصل کنید که برای نوشتن مقاله خود زمان زیادی را در نظر گرفته اید. هنگام بررسی افکار و ایده ‏های خود، انتظار دارید چندین پیش نویس بنویسید. به یاد داشته باشید، شما در حال نوشتن برای یک خواننده ناشناس هستید که دارای تخصص است، اما لزوما دانش خاص از موضوع شما را ندارد.

 با فکر کردن در مورد مطالب مختلف شروع کنید. این کار شامل بررسی شکل ها، نمودارها یا تصاویر است. تعداد مقاله‏ ها را محدود کنید تا کاملاً متمرکز شود. تمام اطلاعات بصری باید هدف (اهداف) مقاله شما را به وضوح منعکس کنند. همه آنها باید به ترتیب شماره گذاری شوند.  برای تسهیل نوشتن، یک طرح کلی ایجاد کنید. این اصل از اصول مهم برای شروع آموزش مقاله نویسی است. کسانی که در رشته هایی مینویسند که از قبل ساختار گزارش مشخصی دارند میتوانند از ساختار طراحی شده برای مرتب سازی اطلاعات استفاده کنند. 

 بسیاری از رشته ها از ساختار مشخصی برای انتشار مقاله های خود استفاده میکنند. با این حال، حتی یک مقاله ژورنالی به صورت مقاله به ساختار مشخصی احتیاج دارد و راهنمای نگارش به وضوح در متن نشریه مشخص شده است. عناوین این سبک مقاله اختیاری است اما پیش نویس های قبلی میتواند مفید باشد تا اطمینان حاصل شود که منطق استدلال خود را حفظ می کنید. به یاد داشته باشید، میتوانید از کلمات کلیدی چکیده خود استفاده کنید تا جریان منطقی بحث خود را ایجاد کنید. 

مراحل مختلف نوشتن مقاله در آموزش مقاله نویسی 
یکی از نکات مهم در آموزش مقاله نویسی این است که  هر یک از سبک های مقاله را که مینویسید حتما به عنوان، چکیده، مقدمه و بحث / نتیجه گیری خوب نیاز خواهید داشت. برای آشنایی بیشتر در مورد ساختار بخشیدن به مقاله خود، طیف وسیعی از مقالات ژورنالی را بخوانید. هنگامی که عنوان و مطالب خود را مرتب کردید، استراتژی های مختلفی برای ادامه نوشتن وجو دارد.

ابتدا لازم است متن را آزادانه و بدون هیچ ساختاری بنویسید. مهم است که به یاد داشته باشید که تنها شخصی که متن شما را در این مرحله میخواند، شما هستید. اشتباهات املایی، گرامر ضعیف و پیوند ضعیف بین مطالب در این مرحله مشکلی ندارند. این یک روش عالی برای وارد کردن کلمات روی کاغذ (کامپیوتر) است که میتواند ویرایش شود. این کار باعث میشود شما راحت‏تر به مرحله بعدی وارد شوید. تمرین نوشتن آزادانه باید ذهنیت شما را به سمت نوشتن یک کار منسجم تر پیش ببرد. در مرحله بعد شما باید در حد انتظارات مخاطب بنویسید.آنچه هنگم آموزش مقاله نویسی مسلم است هیچ راهی درست برای نوشتن مقاله وجود ندارد. هنگامی که پیش نویس دارید، اجازه دهید حداقل یک شب یا چند روز اطلاعات را از آن استخراج کنید. پیش نویس به شما این امکان را میدهد که موضوع خود را با چشمانی تازه ببینید.
بسیاری از مقالات ژورنالی توسط بیش از یک نفر نوشته م‏ی شوند. این روند میتواند مزایایی داشته باشد:

•    جمع آوری ایده ها برای ایجاد یک کار دقیق تر
•    دسترسی آسان به تصحیح و اصلاحات
•    تحویل سریعتر
 توسعه فناوری ابری به این روند کمک کرده است زیرا Google Docs، Dropbox و غیره به چندین نفر امکان کار همزمان روی یک سند را میدهد.

 هنگام مقاله ‏های مشترک، مهم است که ابتدا شخصی که بیشترین کار را انجام داده است ذکر شود، اما در بعضی از مواقع، به نام محقق با تجربه یا "شناخته شده" این حق امتیاز داده میشود که نام نویسنده اول به نام او باشد. علاوه بر اینکه چه کسی بیشترین کار را انجام داده است، مشارکت در نوشتن مشترک نیز مهم است تعداد زیاد افراد میتواند منجر به ایده های بیش از حد شود. مجموعه ای از ایده ها و کلمات نویسندگان مختلف همیشه به صورت یکپارچه ترکیب نمیشوند.

 مانند هر مقاله دیگری، باید بحث درستی داشته باشد. شما نباید بتوانید قسمت های نوشته شده توسط افراد مختلف را از هم تشخیص دهید. قبل از انتشار، مقاله شما توسط سایر متخصصان دانشگاهی بررسی میشود. آنها قضاوت میکنند که مقاله شما شایسته چاپ است یا نه. برای اینکه شانس پذیرش مقاله خود را افزایش دهید، باید اطمینان حاصل کنید که کار شما انتظارات مربوط به مقاله علمی را منعکس میکند. مقاله باید با لحنی رسمی نوشته شود و دارای یک استدلال کاملاً واضح باشد که منعکس کننده مشکلات آکادمیک فعلی باشد. بنابراین نحوه نگارش  در آموزش مقاله نویسی اهمیت زیادی دارد.
 مقاله شما همچنین باید از نظر دستوری درست باشد و بدون غلط املایی و غلط نگارشی باشد. پس از آماده شدن مقاله برای ارسال و انتخاب ژورنال، فرایند ارسال به سادگی انجام میشود. یافتن اطلاعات تماس با مجله و پیروی از "دستورالعمل های ارسال" از مراحل ارسال مقاله است. ارسال مقاله خود به مجلات مختلف صحیح نیست؛ زیرا تلاش برای ارسال به نشریات متعدد توسط مدیران مجلات غیراخلاقی تلقی میشود. در این مرحله باید مراقب باشید که دستورالعمل های ارسال مجله را با دقت بخوانید و دنبال کنید. ژورنالهای معتبر دستورالعملهای خاصی راجع به سبک ارجاع، قالب بندی مانند نوشتن عنوان و زیرنویس، سبک پاراگراف و اندازه و سبک قلم و روند ارسال را ارائه میدهند.

 پس از ارسال مقاله خود، باید ایمیلی دریافت کنید تا از دریافت آن مطلع شوید و پس از اتمام مراحل بررسی به شما اطلاع داده میشود. این امر ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد. اگر بعد از چندین ماه هیچ جوابی دریافت نکردید، ممکن است یک سوال مودبانه از سردبیر مجله در مورد بررسی مقاله خود بپرسید. نتایج بررسی مقاله توسط اساتید نشریه به عناوین مختلف به شما اطلاع داده میشود. آشنایی با این عناوین در آموزش مقاله نویسی ضروری است:
 پذیرش بدون اصلاح:

 تبریک میگوییم! حتی نویسندگان باتجربه پذیرش بدون اصلاح را ارزشمند میدانند.

 پذیرش با تجدید نظر:

 در این حالت آثار شما حداقل توسط دو نفر از متخصصان خوانده شده است و آنها آن را شایسته چاپ میدانند. به طور معمول، سردبیر گزارش های بررسی را با شرح نحوه بهبود مقاله برای شما میفرستد. این گزارش ممکن است شامل ارجاعات پیشنهادی باشد که در بحث نادیده گرفته اید یا نقص های جزیی مانند واژگان و یا اشتباهات املایی باشند.


 هنگام ارسال مجدد، بیانیه کوتاهی را برای توضیح یا جمع بندی تغییرات ایجاد شده ارسال کنید. در بعضی موارد مقاله تجدید نظر شده شما دوباره "بررسی" میشود، اما اغلب سردبیر مجله تعیین میکند که آیا به درخواست داوران پاسخ کافی داده اید یا خیر.

 رد شدن:

 تصور رد شدن مقاله سخت است، اما بخاطر داشته باشید تنها شما نیستید که پیام رد مقاله را دریافت کرده ‏اید. آنها شما را نمیشناسند و در حال پاسخ به یک مقاله ناشناس هستند. حتی باتجربه ترین محققان نیز مجبور شده اند با برخی از شدن ها کنار بیایند. از رد شدن تجربه کسب کنید و بیشتر یاد بگیرید.

 حتی با رد شدن مقاله، احتمالاً بازخورد ویراستار درباره چگونگی بهبود مقاله وجود دارد؛ بنابراین ارزش دارد که همه فایل های خود را حذف نکنید. وقت بگذارید، مکث کنید و چند روز یا چند هفته به خود فرصت دهید این فاصله، ممکن است بتواند به شما برای دستیابی به مقاله ای بهتر کمک کند. سپس میتوانید آن را به ژورنال دیگری بفرستید.

چرا آموزش مقاله نویسی اهمیت دارد؟
 یک مقاله به طور بالقوه کارآمدترین وسیله برای انتشار تحقیقات شما و ایجاد سابقه تحقیقات است. بسیاری از زمینه های پیشرفت در مسیر آکادمیک مانند یافتن شغل و کسب کمک هزینه های تحقیقاتی به سابقه انتشار خوب بستگی دارد. مجلات آنلاین گسترش جغرافیایی برای کارهای دانشگاهی را افزایش داده و اهمیت مقالات را در ایجاد و ارتقا اعتبار تحقیق شما تقویت میکنند.
 آموزش مقاله نویسی به شما در روند نوشتن مقاله کمک میدهد.

 محتوای و ساختار مقاله شما با توجه به موضوعی که انتخاب میکنید و مخاطب بالقوه مطالعه تعیین میشود. مقاله شما به بحث دانشگاهی در یک زمینه خاص اضافه خواهد شد؛ بنابراین، ژورنالی را انتخاب کنید که بهترین خواننده بالقوه شما را نشان دهد.

 با در نظر گرفتن مناسب بودن مقاله شما برای چاپ، ویراستاران عوامل مختلفی را برای بررسی در نظر میگیرند، از جمله:

•    اصالت ایده ها:

 مقاله ژورنالی باید مبتنی بر ایده ها و تحقیقات جدید باشد و به دانش علمی فعلی بیفزاید.

•    اهمیت ایده ها:

 اگر در رابطه با نوشتار علمی فعلی هیچ هدفی وجود نداشته باشد، تازگی ایده کافی نیست. آیا کار شما جای خالی یک بحث جدید را پر میکند؟ آیا روش یا روشهای جدیدی برای ارائه مجدد نظریه ارائه میدهید؟ آیا فرضیات فعلی را به چالش میکشید؟ مقاله شما باید نقش منحصر به فرد خود را در بحث علمی یک رشته ایفا کند.

•    کیفیت نوشتن:

 مقاله شما باید متناسب با استانداردی که برای رشته شما در نظر گرفته شده است و به سبک آکادمیک نوشته شود. اگر نوشته جالب و جذاب باشد به شما در پذیرش کمک می کند. نوشتن علمی لزوما خسته کننده نیست. در نظر گرفتن راهنمای سبک ژورنال نیز مهم است. وب سایت ژورنال مورد نظر را برای کسب اطلاعات در مورد قلم ها، فاصله ها، حاشیه ها و سبک های ارجاع بررسی کنید.

در پایان آموزش مقاله نویسی ذکر این نکته ضروری است که آنچه شما در یک مقاله مینویسید ممکن است منعکس کننده ایده ها یا یافته های پایان نامه شما باشد، اما لازم است که برای انعکاس مطالب در مقاله متناسب با مخاطب دانشگاهی و غیر دانشگاهی نوشته شود؛ بنابراین برای اصلاح مطالب خود میتوانید از استراتژی های مختلفی استفاده کرد. علاوه بر این لازم است رعایت ساختار مقاله‏ رژونال مورد نظر یکی از مهمترین نکات آموزش مقاله نویسی است و در پذیرش آن  نقش مهمی دارد. 


نظرتان را درمورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید

برای آموزش مقاله نویسی چه مراحلی را باید طی کنید؟
آموزش های آزاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران