مشاوره تجارت، حرفه ای است که در یک زمینه خاص مانند امنیت (الکترونیکی یا فیزیکی) ، مدیریت ، حسابداری ، قانون ، منابع انسانی ، بازاریابی (و روابط عمومی) ، امور مالی ، مهندسی ، علمی یا هر یک از بسیاری از زمینه های تخصصی دیگر مشاوره ارائه می دهد. یک مشاور معمولاً در یک زمینه خاص متخصص است و در یک موضوع خاص دانش گسترده ای دارد. مشاوران می توانند در زمان مشتری خود صرفه جویی کنند ، درآمد را افزایش دهند و منابع را حفظ کنند. نقش مشاور می تواند در یکی از دو دسته کلی قرار بگیرد.

مشاور داخلی - شخصی که درون سازمانی فعالیت می کند اما سایر بخش ها یا اشخاص (که به عنوان مشتری فعالیت می کنند) می توانند در زمینه های تخصصی مورد مشاوره قرار گیرند.
مشاور خارجی - کسی که در خارج کار (یا توسط یک بنگاه یا برخی آژانس های دیگر) استخدام شده است که تخصص خود را بطور موقت  در اختیار سازمان ها قرار دهد. به این ترتیب این نوع مشاور به طور کلی با مشتری های مختلف و متغیر درگیر می شود.
مشاوران تجارت تقریباً هرگز از کلمه "مشکل" استفاده نمی کنند. در عوض ، آنها در مورد فرصت ها برای افزایش ارزش صحبت می کنند. از هر مشاوری بپرسید که آنها چه کاری انجام می دهند ، آنها به احتمال زیاد می گویند "من در کار راه حل ها هستم". علیرغم انتقاداتی که بعضی اوقات به مشاوران تجارت وجود دارد ، آنها واقعاً می توانند به ارزش بازار شرکت  شما بیفزایند ، اما باید بدانید چه موقع و چرا باید از آنها استفاده کنید. طیف گسترده ای از موضوعات تجاری وجود دارد که مشاوران می توانند راه حل هایی را برای آنها ارائه دهند.

•    به یک ایده تجاری فکر کنید

بیایید با ابتدایی ترین سؤال شروع کنیم: چرا می خواهید یک کسب کار را شروع کنید؟ از این سؤال استفاده کنید تا راهنمایی باشد که چه نوع شغلی را می خواهید شروع کنید. اگر پول اضافی می خواهید ، شاید باید یک فشار اضطراری را شروع کنید. اگر می خواهید آزادی بیشتری داشته باشید ، شاید وقت آن رسیده باشد که کار  خود را ترک کنید و چیز جدیدی را شروع کنید.

وقتی دلیل داشتید ، از خودتان سؤال کنید حتی بیشتر بپرسید تا به شما کمک کند نوع شغلی را که باید شروع کنید ، کشف کنید.

شما چه مهارتهایی دارید؟
اشتیاق شما کجاست؟
حوزه تخصص شما کجاست؟
چقدر می توانید هزینه کنید با دانستن اینکه اکثر مشاغل شکست می خورند؟
به چه میزان سرمایه نیاز دارید؟
چه نوع زندگی می خواهید زندگی کنید؟
آیا شما حتی آماده کارآفرینی هستید؟
با پاسخ های خود بی رحمانه صادق باشید. این یک پایه و اساس برای هر کاری که انجام می دهید ایجاد می کند ، بنابراین بهتر است اکنون واقعیت را بدانید تا بعداً.

آیا شما در حال حاضر یک ایده کسب و کار دارید؟ اگر چنین است ، می توانید به بخش بعدی بروید. اگر اینگونه نیست برای شروع، طوفان مغزی برای یک ایده خوب کار ساز خواهد بود.

از خود بپرسید که بعدی چیست. به زودی چه فناوری یا پیشرفتی به وجود خواهد آمد ، و این امر چگونه می تواند چشم انداز کسب و کار را آنگونه که می شناسیم تغییر دهد؟
برطرف کردن چیزی که مشکلات شما را برطرف کند ممکن است مشکلات دیگران را نیز بر طرف کند. اگر کسب و کار شما می تواند مشکلی را برای مشتریان شما برطرف کند پس تردید نکنید.
مهارت های خود را در یک زمینه کاملاً جدید بکار بگیرید. بسیاری از مشاغل و صنایع کارهایی را از یک طریق انجام می دهند ، زیرا این راهی است که همیشه انجام شده است. در این موارد ، مجموعه ای از چشم های جدید از منظر جدید می تواند همه تفاوت ها را ایجاد کند.
از رویکرد بهتر ، ارزانتر و سریعتر استفاده کنید. آیا شما یک ایده تجاری دارید که کاملاً جدید نیست؟ اگر چنین است ، در مورد پیشنهادهای فعلی فکر کنید و به این نکته توجه کنید که چگونه می توانید چیزی بهتر ، ارزانتر یا سریعتر ایجاد کنید.
همچنین ، به بیرون بروید و با مردم ملاقات کنید و از آنها سؤال کنید ، درمورد مشاوره سایر کارآفرینان ، ایده های تحقیق آنلاین و یا استفاده از هر روشی که بیشترین حس را برای شما به وجود آورد ، دنبال کنید.

•    تحقیقات بازار را انجام دهید.

آیا شخص دیگری قبلاً آنچه را که می خواهید شروع کنید انجام داده است؟ اگر نه ، دلیل خوبی وجود دارد؟

با استفاده از این راهنما تحقیقات خود را در مورد رقبا یا شرکای احتمالی خود در بازار شروع کنید. این اهداف شما را برای انجام تحقیقات خود و روشهایی که می توانید برای انجام آن کار کنید ، تجزیه می کند. به عنوان مثال ، می توانید مصاحبه را از طریق تلفن یا رو در رو انجام دهید. شما همچنین می توانید نظرسنجی یا پرسشنامه ای ارائه دهید که سؤالاتی از قبیل چه عواملی را هنگام خرید این محصول یا خدمات در نظر می گیرید؟ و چه مناطقی را برای پیشرفت پیشنهاد می کنید؟

سه مورد از اشتباهات رایج مردم هنگام شروع تحقیقات بازار:

فقط با استفاده از تحقیقات ثانویه.
فقط با استفاده از منابع آنلاین.
نظر سنجی فقط از افرادی که می شناسید.
•    دریافت بازخورد
بگذارید مردم با محصول یا خدمات شما ارتباط برقرار کنند و ببینند که چه چیزی از آن بدست می آورند. نگاهی  تازه می تواند به مسئله ای که ممکن است از دست داده باشید کمک کند. به علاوه ، این افراد به اولین طرفداران برند شما تبدیل خواهند شد ، به خصوص اگر به ورودی آنها گوش کنید و آنها محصول را دوست داشته باشند.

در اینجا شش مرحله برای پرداختن به بازخورد آورده شده است:

متوقف کردن:
مغز شما هنگام دریافت بازخورد احتمالاً در حالت هیجان قرار خواهد گرفت و ممکن است مسابقه را به نتیجه گیری های بد سوق دهد. کند شوید و وقت بگذارید تا آنچه را که تازه شنیده اید با دقت در نظر بگیرید.
با گفتن متشکرم شروع کنید:
افرادی که به شما بازخورد منفی می دهند انتظار ندارند که از آنها بخاطر آن سپاسگزار باشید ، اما انجام این کار احتمالاً باعث می شود آنها به شما احترام بگذارند و آنها را ترغیب کند که در آینده صادقانه عمل کنند.
به دنبال دانه حقیقت باشید:
 اگر کسی یک ایده را دوست ندارد ، به این معنی نیست که آنها از همه آنچه شما گفته اید متنفر هستند. به یاد داشته باشید که این افراد در تلاشند تا به شما کمک کنند ، و ممکن است آنها فقط به یک مشکل یا راه حل کوچکتر اشاره کنند که باید بیشتر به آن توجه کنید.
الگوهای را جستجو کنید:
اگر مداوم  نظرات مشابه را می شنوید ، وقت آن است که شروع به نشستن و توجه کنید.
کنجکاو گوش کنید:  مایل باشید  مکالمه ای را انجام دهید که مشتری کنترل آن را داشته باشد.
سوال بپرسید:
دریابید که چرا کسی چیزی را دوست داشته یا دوست نداشته است. چگونه می توانید آن را بهتر کنید؟ چه راه حلی بهتر خواهد بود؟

اگر قصد دارید مشاور شوید :
به چه مجوزها و مجوزهای ویژه ای نیاز دارم؟ بسته به حرفه شما ، ممکن است قبل از شروع فعالیت به عنوان مشاور نیاز به مجوز ویژه یا مجوز ویژه داشته باشید.
آیا من واجد شرایط مشاوره شدن هستم؟ قبل از اینکه زونا را آویزان کنید و امیدوار باشید که مشتریان برای استخدام شما اقدام کنند ، حتماً صلاحیت لازم برای انجام کار را داشته باشید. اگر به عنوان مثال می خواهید مشاور رایانه باشید ، اطمینان حاصل کنید که در بخش دانش با تمام روندها و تغییرات صنعت رایانه به روز هستید.
آیا من به اندازه کافی سازمان یافته ام تا مشاور شوم؟ آیا دوست دارم روز خود را برنامه ریزی کنم؟ آیا من در هنگام مدیریت وقت یک متخصص هستم؟ شما باید به هر سه سوال "بله" پاسخ داده اید!
آیا شبکه را دوست دارم؟ شبکه سازی برای موفقیت هر نوع مشاور امروز مهم است. بلافاصله ساخت شبکه مخاطبین خود را آغاز کنید.
آیا اهداف بلند مدت و کوتاه مدت را تعیین کرده ام؟ و آیا آنها به من اجازه می دهند که مشاور شوم؟ اگر اهداف شما با زمان و انرژی لازم برای افتتاح و موفقیت در ایجاد مشاغل مشاوره مطابقت ندارد ، قبل از انجام هرگونه حرکت در این جهت تجدید نظر کنید!
 

برخی از مشاغل مشاوره ای :

1. حسابداری: حسابداری چیزی است که هر کسب و کار به آن نیاز دارد ، مهم نیست چه بزرگ و چه کوچک باشد. مشاوران حسابداری می توانند به یک تجارت با تمام نیازهای مالی خود کمک کنند.

2. تبلیغات: این نوع مشاور به طور معمول توسط یک مشاغل استخدام می شود تا یک کمپین تبلیغاتی استراتژیک خوب ایجاد کند.

3. ممیزی: از مشاورانی که صورت حساب های سودآور برای مشاغل کوچک را به حساب می آورند تا مشاورانی که کار اصلی شرکتهای ارتباطات را بر عهده دارند ، مشاوران حسابرسی از ثمرات کار خود بهره مند می شوند.

4- تجارت: می دانید چگونه به یک تجارت کمک کنید تا سود کسب کند؟ اگر حس شغلی خوبی دارید ، به عنوان یک مشاور در زمینه تجارت نیز فعالیت خواهید کرد. پس از مشاوره رایانه ، افراد در این زمینه نفرات بعدی هستند که بیشترین جستجوی را دارند.

5. نوشتن مشاغل: همه می دانند که بیشتر افراد بازرگانی هنگام نوشتن گزارش مشکل دارند یا حتی یک یادداشت ساده. وارد مشاوره نوشتن کسب و کار شوید و همه خوشحال هستند!

6. مشاوره شغلی: با توجه به اینکه هر چه بیشتر مردم قربانی کاهش سرمایه شرکت شوند ، مشاوران شغلی همیشه مورد تقاضا خواهند بود. مشاوران شغلی ، مشتریان خود را به سمت حرفه یا شغلی راهنمایی می کنند که به آنها کمک می کند تا به عنوان یک کارمند خوشبخت و مولد باشند.

7. ارتباطات: مشاوران ارتباطات برای کمک به کارمندان در هر دو مشاغل بزرگ و کوچک متخصص بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند که درنهایت باعث می شود تجارت کارآمدتر و بدون نقص فعالیت کند.

8- برنامه نویس رایانه: از نرم افزار گرفته تا سخت افزار و همه چیز در این میان ، اگر کامپیوتر را بشناسید ، بزرگترین مشکل شما نداشتن ساعت کافی در روز برای برآورده کردن خواسته های مشتریان شما خواهد بود!

9- خدمات تحریریه: از تولید خبرنامه گرفته تا گزارش های سالانه شرکتها ، از مشاورانی که متخصص حوزه تحریریه هستند ، همیشه قدردانی می شود.

10. بنگاههای جستجوی اجرایی / سرپرست: اگرچه این برای همه افراد نیست ، اما افرادی هستند که از پیدا کردن استعداد برای کارفرمایان لذت می برند.


مشاوران مشاغل مشاوره مدیریتی را برای کمک به سازمانها برای بهبود عملکرد و کارایی خود ارائه می دهند. این متخصصان مشاغل را تجزیه و تحلیل کرده و راه حلهایی را ایجاد می کنند و در عین حال شرکتها را در دستیابی به اهداف خود کمک می کنند. صاحبان مشاغل باید در هنگام نیاز به کمک یا چشم انداز در مسیر انتخابی خود یا کاتالیزوری برای تغییر در شرکت های خود ، استخدام مشاوران تجاری را در نظر بگیرند.


نظرتان را درمورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید

مشاوره کسب و کار ( مشاوره تجارت )
آموزش های آزاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران