در طول بحران COVID-19 ، شرکتهای نوپا همچنان نقشی اساسی برای اقتصادها داشته اند. برخی از شرکت های نوآور جوان به سرعت و انعطاف پذیری نسبت به بیماری همه گیر واکنش نشان داده اند و در کمک به بسیاری از کشورها جهت حرکت به سمت کار کاملاً دیجیتالی ، آموزش و خدمات بهداشتی بسیار مهم بوده و نوآوری هایی را در کالاها و خدمات پزشکی ارائه داده اند. 
در یادداشت اخیر ، ما چالش هایی را که شرکت های نوپا با آن روبرو هستند و فرصت هایی که ممکن است در طی شیوع COVID-19 و بعد از آن به وجود بیایند را تجزیه و تحلیل می کنیم. این بحران باعث کاهش ایجاد شرکت های نوپا ، بقای آنها را به چالش می کشد و رشد آنها را محدود می کند. نسل از دست رفته شرکت های جدید پیامدهای قابل توجهی در نتایج اقتصادی - به ویژه اشتغال ، با توجه به سهم نامتناسب شرکت های نوپا در ایجاد شغل - دارد که می تواند با حمایت از شرکت های نوپا موجود و ایجاد شرکت های جدید کاهش یابد. سیاست گذاران باید با چالش های کوتاه مدت مقابله کنند ، و همچنین به طور مهم توانایی نوپایان را برای استفاده از فرصت های جدید تجاری ، کاهش موانع کارآفرینی ، ارائه مشوق های مناسب و تقویت پتانسیل کارآفرینی تقویت کنند.

شرکتهای نوپا در طول COVID-19 با چالشهای قابل توجهی روبرو هستند

اکثر شرکتهای نوپا موجود به دلیل بحران COVID-19 با چالشهای قابل توجهی روبرو هستند ، زیرا نسبت به افراد مسن در برابر شوک ناشی از همه گیری آسیب پذیرتر هستند. آنها تمایل به انجام فعالیت های پرخطر در مقایسه با سایر شرکت های کوچک و متوسط (SME) دارند ، در دسترسی به بودجه سنتی با محدودیت هایی روبرو هستند و در بهترین حالت با تأمین کنندگان و مشتریان رابطه تشکیلاتی دارند. آنها همچنین اغلب به طور جدی به یک تیم بنیانگذار کوچک اعتماد می کنند ، و این می تواند آسیب پذیری آنها را در برابر شوک های عرضه نیروی کار در طی همه گیرها بیشتر کند.

در دوره ای که با عدم اطمینان اقتصادی قابل توجهی همراه بود و درآمد آنها تحت تأثیر اقدامات مهار و افت قابل توجه تقاضا قرار گرفت ، شرکت های نوپا از نظر اقتصادی حتی شکننده تر می شوند و برای حمایت از نیازهای نقدینگی کوتاه مدت خود ، که برای بقای آنها حیاتی است ، به پشتیبانی نیاز دارند.
در شرایط بحرانی فرصتهای مناسبی برای شرکتهای نوپا وجود دارد
علیرغم اختلال اقتصادی قابل توجه ناشی از بحران COVID-19 ، با برداشتن گامهایی برای حمایت از شرکتهای نوپا موجود و ایجاد شرکتهای جدید ، اثرات بلند مدت بر اشتغال و نوآوری کاهش می یابد ، و اثرات منفی مورد بحث را کاهش می دهد. 
در حقیقت ، حتی وقتی تعداد ثبت نام های مشاغل جدید معمولاً در دوران رکود اقتصادی کاهش می یابد ، بسیاری از کسب و کارهای نوآور و موفقدر دوره های بحران به وجود آمده اند. به عنوان مثال می توان به Dropbox ، Uber ، Airbnb ، WhatsApp ، Groupon و Pinterest اشاره کرد که همگی در جریان یا بعد از بحران مالی جهانی تأسیس شده اند و Alibaba’s Taobao که در زمان شیوع SARS در چین در سال 2003 تاسیس شد.

این تأیید می کند که دوره های بحران نه تنها یک چالش است ، بلکه فرصت های جدیدی را برای کارآفرینان فراهم می کند ، زیرا شرکت های نوپا می توانند به رفع محدودیت های ایجاد شده توسط شرایط سخت بهداشتی یا اقتصادی کمک کنند و به تغییر تنظیمات و نیازها پاسخ دهند. در زیر مثالهای مربوط به زمان COVID-19 بیان شده است.

اول ، فرصت هایی برای شرکت های نوپا وجود دارد که نوآوری های بنیادی را معرفی کنند که می توانند در کوتاه مدت مفید واقع شوند. امروزه ، این می تواند به معنای نوآوری در پزشکی از راه دور ، مراقبت شخصی از راه دور ، تجهیزات پزشکی ، تحویل در خانه ، پردازش غذا ، کار از راه دور ، آموزش آنلاین ، ردیابی تماس باشد. پشتیبانی از شرکتهای نوپا برای پاسخگویی به چنین نیازهای کوتاه مدت از طریق مداخلات سیاستی هدفمند ، امكان پذير مي باشد.

دوم ، و مهمتر از همه ، شیوع COVID-19 ممکن است باعث ایجاد تغییرات مداوم در جوامع ، عادات مصرف کننده یا نیازهایی شود که می تواند فرصت های ارزشمند تجاری را برای شرکت های نوپا که قادر به پیش بینی این تغییرات هستند کشف کند. به عنوان مثال ، تقاضا برای کار از راه دور ، تجارت الکترونیکی ، آموزش و خدمات بهداشتی نیز ممکن است در میان مدت تغییر کند ، زنجیره های ارزش جهانی و شهرها تغییر شکل دهند.

بنابراین سیاست گذاران باید مداخلات در جهت آگاهی از این فرصت ها را در نظر بگیرند ، به ویژه در صنایعی که مقاومت بیشتری در برابر COVID-19 نشان می دهند.
در بسیاری از کشورها ، پاسخ های سیاستی با هدف محافظت از اقتصاد در برابر بحران ، در حال حاضر شکنندگی مالی شرکت ها ، به ویژه برای SME ها را هدف قرار داده است. این موارد شامل اقداماتی برای تأمین نیازهای نقدینگی کوتاه مدت مانند ضمانت های وام ، وام های مستقیم ، کمک های بلاعوض یا یارانه ها است. 
پاسخ های سیاست گذران می تواند به تسریع بهبودی کمک کند
مداخلات سیاست گذاری باید مقابله با چالش های کوتاه مدت ، حمایت از نقدینگی کوتاه مدت و در دسترس بودن بودجه و همچنین ایجاد شرایط و مشوق های مناسب برای شرکت های نوپای نوآور و کارآفرینان بالقوه باشد و پتانسیل و توانایی های آنها را برای درک آنها تقویت کند.

به طور خاص ، سیاست گذاران بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرند:

1. مقابله با چالش های کوتاه مدت
با حداقل بوروکراسی اداری ، از نیازهای مالی کوتاه مدت استارت آپ های موجود (به عنوان مثال با ضمانت وام ، وام مستقیم ، کمک های مالی یا یارانه ای ، در نظر داشتن ویژگی های شرکت های نوپا در طراحی این سیاست ها) حمایت کنند و به تأمین مشاغل و درآمد کارگران خود کمک کنید. 
افزایش آگاهی در مورد اقدامات موجود و اقدامات حمایتی که راهنمایی را برای کمک به شرکتهای نوپا با بحران COVID فراهم می کند (به عنوان مثال از طریق سیستم عامل های رسمی که اطلاعات مربوط به برنامه های پشتیبانی را متمرکز می کنند ، ارائه مشاوره در مورد مدیریت جریان پول ، بهترین روش ها برای ارتباط از راه دور با سرمایه گذاران و غیره)
از R&D و جوایز نوآوری های بنیادی برای کمک به مقابله با بحران سلامت حمایت کنند و از شرکت های نوپا که محصولات خود را تطبیق می دهند حمایت کنند.
سرمایه گذاری در مهارتها و آموزشهای آنلاین را به ویژه در زمان بحران ، برای جلوگیری از کاهش مهارت ها و تشویق به افزایش کارگران تازه کار ، ارتقا دهند.
2. موانع کارآفرینی را کاهش داده و مشوق های مناسب ارائه دهند
با اجرای رویه های ساده و سرعت بخشیدن به انتقال به دولت الکترونیکی ، بارهای اداری برای شرکت های نوپا را کاهش دهند. عدم قطعیت نظارتی را چه در دوران بحران (به عنوان مثال کارنامه کاری) و چه بعد از آن (به عنوان مثال الزامات بهداشتی و ایمنی در مرحله بهبودی اولیه) به حداقل برسانند ، زیرا شرکت های نوپا بیشتر از این عدم اطمینان رنج می برند.
موانع احتمالی مرتبط با وضعیت کارآفرینی را کاهش دهند ، خصوصاً موانعی که ممکن است در طی همه گیری ها و پس از آن به ویژه مهم باشد (به عنوان مثال مربوط به دسترسی به مراقبت های بهداشتی و مرخصی استعلاجی استحقاقی) 
اطمینان حاصل کنند که بودجه لازم برای شرکتهای نوپا در تمام مراحل توسعه خود ، با هماهنگی بازیگران خصوصی ، در دسترس است. به عنوان مثال ، بودجه عمومی اضافی را به سرمایه گذاران صندوق سرمایه گذاری سرمایه های عمومی اختصاص دهند ، که می تواند در سرمایه گذاری مشترک با سرمایه گذاران خصوصی برای تأمین منابع مالی شرکت های نوپا مورد استفاده قرار گیرد. سهام خود را از سرمایه گذاران صندوق متعهد با سرمایه عمومی اضافی تصاحب کنند. یا تأمین مالی سرمایه گذاری خطرپذیر

3. بالقوه کارآفرینی را تقویت کنید
آموزش کارآفرینی را ، همچنین همراه با مزایای کارگران ، برای تسهیل انتقال (غیر) اشتغال به کارآفرینی ، با توجه ویژه به گروه های محروم ، ارتقا دهند.
همکاری دانشگاه و تجارت را برای تسهیل کاربردهای صنعت در زمینه نوآوری و انتقال دانشگاه به کارآفرینی ارتقا دهند.
تحولات شبکه را گسترش دهند ، از جمله مواردی که متقاضیان کار و شرکت های نوپا را با هم مرتبط می کنند و دسترسی به بازارهای بین المللی را تسهیل می کنند.
سرمایه گذاری در اکوسیستم مبتدی را حفظ کنند ، به ویژه برای اطمینان از اینکه شتاب دهنده نقش مهمی در میان مدت در ارائه راهنمایی ، مربیگری و راهنمایی برای کارآفرینان بالقوه و شرکتهای نوپای بازي مي كند
مقابله با چالش های کوتاه مدت ، کاهش موانع کارآفرینی و تقویت پتانسیل کارآفرینی می تواند به تسریع بهبود و حفظ اشتغال کل در درازمدت کمک کند. این ممکن است از حاشیه های مختلفی اتفاق بیفتد: 1) زنده نگه داشتن شرکت های نوپا در کوتاه مدت. ii) محدود کردن اثرات مخرب نسل از دست رفته شرکت های جدید ؛ III) تقویت پتانسیل رشد شرکتهای جوان.
 


نظرتان را درمورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید

شرکت های نوپا و نقش آنها در اقتصاد در دوران كرونا
آموزش های آزاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران