روشهای تصمیم گیری موثر گروهي
اداره یک کسب و کار چیزی بیش از تصمیم گیری یک سری تصمیمات مهم نیست. برای یک صاحب كسب كار یا مدیر ، هر روز با یک تصمیم بعد از روز دیگر پر می شود ، احتمالاً برخی از این تصمیمات به معنای تفاوت سود و زیان است. گرفتن چنین تصمیمات مهمی ممکن است استرس زا باشد ، به خصوص اگر بخواهید همه آنها را به تنهایی بگیرید. در بسیاری از موارد ، تصمیم گیری به عنوان بخشی از یک گروه بهتر خواهد بود. وقتی گروهی برای انتخاب مهم دور هم جمع می شوند ، شرکت به طور کلی از چندین مزیت برخوردار می شود. برای یک چیز ، دانش همه افراد مختلف گروه برای انتخاب استفاده می شود ، نه فقط دانش یک فرد. مطمئناً زمینه ها و انواع مختلفی از تجربیات در گروه وجود دارد که به معنای چیزهای بسیار خوبی برای کیفیت تصمیم نهایی است. همچنین ، ایده های بد در محیط گروه فیلتر می شوند ، به این معنی که احتمالاً انتخاب نهایی با احتمال كمتري مي تواند اشتباه باشد. با تمام آنچه گفته شد ، تصمیم گیری گروهی کامل نیست. ممکن است دشوار باشد که همه در مسير فكري قرار داشته باشند ، به این معنی که تصمیم گیری نهایی ممکن است کمی طول بکشد ، حتی اگر این تصمیم خوب باشد. برای اینکه روند تصمیم گیری گروهی تا حد ممکن روان اجرا شود ، ممکن است بخواهید از یکی از روش های ذکر شده در محتوای زیر استفاده کنید. ما هفت روش برای تصمیم گیری گروهی شناسایی کرده ایم ، بنابراین یک احتمال مناسب وجود دارد که یکی از این گزینه ها برای نیازهای شما مناسب باشد.
مدل تصمیم گیری Hoy-Tarter
در اصل برای استفاده در سیستم مدرسه ایجاد شده است ، مدل تصمیم گیری Hoy-Tarter می تواند در تعدادی از تنظیمات مختلف اعمال شود. اگر شما مالک یا مدیر هر نوع سازمانی هستید ، از قبل می دانید که تصمیم گیری چقدر دشوار است. به طور خاص ، تصمیم گیری در مورد چگونگی تصمیم گیری ، از نظر افرادی که باید شامل آنها شوید ، آنچه باید در این فرآیند در نظر بگیرید و موارد دیگر دشوار است. تصمیم گیری خوب کلید موفقیت در تجارت است ، اما تنها در صورت انجام روند مناسب می توانید تصمیمات خوبی بگیرید. در این مدل ، هدف اصلی این است که دقیقاً بفهمیم چه کسی باید در فرآیند تصمیم گیری گنجانده شود. تصمیمات مختلف نیاز به ورودی های مختلف افراد مختلف دارد ، بنابراین تعیین اینکه چه کسی باید در تصمیم گیری شامل شود (و چه کسی باید کنار گذاشته شود) یک قدم اساسی است که نباید فراموش شود. گنجاندن افراد اشتباه ، یا عدم ورود افراد مناسب ، اشتباهی است که می تواند عواقب جدی به همراه داشته باشد. اگر تصمیم دارید نگاهی دقیق به نحوه استفاده از این مدل بیندازید ، متوجه می شوید که شما را ملزم به ایجاد یک ماتریس می کند که با ارزیابی تخصص و اینکه آیا یک شخص در تصمیم گیری سهمی شخصی دارد یا خیر ، پر شود. درک دقیق نحوه کارکرد این مدل ممکن است کمی زمان ببرد ، اما به دلیل کارآیی آن ارزش تلاش را دارد.
چند رأی گیری
اگر می خواهید از رای گیری برای کمک به تصمیم گیری های مهم سازمانی گاه به گاه استفاده کنید ، ممکن است بخواهید از روش محبوب تصمیم گیری چند رأی گیری استفاده کنید. با استفاده از این روش می توانید محبوب ترین گزینه ها را از لیست انتخاب کنید تا در مورد اتفاق نظر گروه ایده بگیرید. در هنگام تصمیم گیری چند رای گیری همیشه راه حل صحیحی نیست ، اما در شرایط خاص می تواند عالی باشد. اگر می خواهید از روش چند رأی گیری استفاده کنید ، اولین کاری که باید انجام دهید این است که لیستی از ایده ها را که قرار است موضوع رأی شما باشد تهیه کنید. از تیمی که روی این پروژه کار می کند بخواهید در یک لیست همکاری کنند. در ابتدا می توانید هر ایده ارائه شده را در لیست قرار دهید ، اما می خواهید قبل از رأی دادن کمی آن را محدود کرده و "پاک" کنید. قبل از رأی دادن ، می خواهید دقیقاً درمورد چند رأی هر فرد تصمیم بگیرید. به طور کلی ، هر شخص باید مجاز باشد که تقریباً به يك سوم از ایده های موجود در لیست رأی دهد. بنابراین ، با توجه به لیستی از 15 مورد ، به هر شخص اجازه داده می شود که پنج رأی بگذارد (بنابراین نام "چند رأی گیری"). البته ، شما آزاد هستید که تعداد آرا اختصاص داده شده را به دلخواه خود تغییر دهید ، اما قانون يك سوم نقطه خوبی برای شروع است. با جمع آوری همه آرا، ، تنها کاری که باید بکنید این است که جمع کل حساب کنید و ایده های برنده را تعیین کنید. در صورت تمایل ، می توانید لیست رقیبان را محدود کرده و مجدداً رأی دهید و لیست خود را فقط به چند گزینه قوی متمرکز کنید. هنگامی که چندین ایده روی میز است ، رأی گیری چندگانه بهترین روش برای ارزیابی نظر یک گروه بزرگ است.
شمارش اصلاح شده بوردا
شما می توانید روش اصلاح شده Borda Count را به عنوان یک پسوند چند رأی گیری در نظر بگیرید. این کار به روشی مشابه انجام می شود ، فقط آرا وزن می شوند تا به طور بالقوه به نتیجه معنادارتری برسند. به جای اینکه فقط به یک مورد رأی دهید یا به چند مورد رأی دهید همانند سیستم چند رأی دادن ، شما می خواهید هر رأی دهنده به ایده های منتخب خود امتیاز دهند. قبل از شروع رای گیری ، باید به هر فرد اطلاع دهید که چه تعداد ایده را می تواند در رای خود پشتیبانی کند. به عنوان مثال ، با داشتن 10 رأی گیری ، اجازه دادن به هر رأی دهنده برای پشتیبانی از 5 ایده از 10 ایده ، نقطه خوبی برای شروع است. بنابراین ، هر شخص 5 ایده را از 10 ایده انتخاب می کند. هنگام انتخاب این پنج ، آنها می خواهند به هر یک از 1 تا 5 امتیاز دهند. ایده مورد علاقه آنها در کل لیست 5 امتیاز است ، ایده مورد علاقه بعدی 4 امتیاز و در لیست پایین تا زمانی که اختصاص دهند. انتخاب پنجم آنها با یک امتیاز واحد. پنج ایده ای که آنها برای عدم رأی دادن انتخاب می کنند ، هیچ امتیازی نخواهند داشت. پایان استفاده از شمارش اصلاح شده بوردا ساده است - فقط امتیازات را جمع کنید و یک برنده خواهید داشت. استفاده از صفحه گسترده بهترین کار برای این کار است ، زیرا به راحتی قادر خواهید بود که صفحه گسترده را مجدداً مرتب کنید تا بالاترین امتیاز را در بالاترین قسمت در بالای صفحه قرار دهید. گزینه هایی که بیشترین امتیاز را داشته باشند ، برندگان رای خواهند بود. 
سازماندهی تصمیم گیری تیمی
هیچ سازمانی بدون تصمیم گیری با کیفیت نمی تواند به طور مداوم در هر بازاری موفق شود. این تصمیماتی است که شما به نمایندگی از سازمان خود می گیرید که مسیر آن را برای آینده ، خوب یا بد ترسیم می کند. تصمیمات عالی احتمالاً شما را به سمت اهداف خود سوق می دهد ، در حالی که تصمیمات ضعیف می تواند به سرعت شما را از تجارت خارج کند. هنگامی که شما با یک تصمیم به خصوص دشوار یا مهم روبرو هستید ، ممکن است لازم باشد برخی یا همه اعضای تیم خود را درگیر کنید تا یک انتخاب درست انجام دهید
وقتی قرار است دیگران را نیز در فرآیند تصمیم گیری بگنجانید ، باید از همان ابتدا با برنامه ریزی در ذهن خود شروع کنید. به سادگی درخواست دیگران برای کمک به شما در تصمیم گیری می تواند به سرعت به یک نابسامان بی نظم تبدیل شود اگر ساختاری در روند کار وجود نداشته باشد که بتوان آن را به نتیجه رساند. خوشبختانه اشکال مختلفی برای تصمیم گیری تیمی وجود دارد که قبلاً توسط بسیاری از سازمانهای قبلی بیان و استفاده شده است. برخی از ابزارهایی که می توانند برای سازماندهی روند تصمیم گیری تیم شما استفاده شوند ، در سایر نقاط این مقاله برجسته شده اند ، از جمله رأی گیری چندگانه و شمارش اصلاح شده بوردا.
مدل CODM هارتنت
در این نرم افزار ، CODM مخفف "تصمیم گیری اجماع محور" است و این عنوان به شما تقریباً هر آنچه را که باید در رابطه با هدف این مدل بدانید ، به شما می گوید. ایده در اینجا این است که گروه خود را تا جایی که بهترین تصمیم برای شرایط موجود است به یک اجماع برساند. هنگامی که گروهی را جمع کردید که می خواهید برای کمک به تصمیم گیری مهم از آن استفاده کنید ، مدل CODM هارتنت خواستار پیگیری با یک فرآیند هفت مرحله ای است. هفت مرحله به شرح زیر است:
قاب بندی مسئله
داشتن یک بحث آزاد
شناسایی نکات اساسی
پیشنهادات در حال توسعه
انتخاب جهت
در حال توسعه یک راه حل ترجیحی
بستن
صرف نظر از تصمیمی که باید اتخاذ شود ، این یک چارچوب محکم است که می توانید با استفاده از آن مراحل را از ابتدا تا انتها طی کنید. البته ممکن است لازم باشد مدل را کمی متناسب کنید تا متناسب با نیازهای سازمان شما باشد.
این مقاله برای اولین بار از ژورنال HBRانتخاب و ترجمه شده است.

آموزش های آزاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
آموزش های آزاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران