آیا شما عاشق خرد و زمینه روشنی از علاقه دانشگاهی هستید؟ در این صورت ممکن است یک دکترا انتخاب مناسبی برای شما باشد. اما دکترا چیست و چگونه می توانید یک مدرک دریافت کنید؟  PhD کوتاه شده ی دکترا فاسفه می باشد. یک مدرک دانشگاهی یا حرفه ای است که در اکثر کشورها دارای مدارک معتبر برای آموزش در سطح دانشگاه یا کار در یک موقعیت تخصصی در زمینه انتخاب شده می باشد.
کلمه "فلسفه" از فلسفه یونان باستان گرفته شده است که به معنای واقعی کلمه "عشق به خرد" ترجمه شده است. این در اصل به معنای فردی بود که در موضوعات اساسی جهان کنونی به یک آموزش عمومی جامع دست یافته بود. امروز ، دکتر فلسفه هنوز هم به عشق به خرد احتیاج دارد ، اما در مورد افرادی که دانش خود را در یک زمینه بسیار تخصصی تر دنبال می کنند ، صدق می کند.

دکترا چیست؟


دکتری یک مدرک دانشگاهی شناخته شده در سطح جهانی است که توسط دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی به داوطلب ارائه شده بر اساس تحقیقات گسترده و اصلی در حوزه انتخابی خود اعطا می شود. ویژگی های مقاطع دکترا بسته به اینکه در کجا هستید و چه موضوعی را مطالعه می کنید متفاوت است. اما به طور کلی ، دکترا بالاترین درجه ای است که دانشجو می تواند به آن برسد. معمولاً از مقطع کارشناسی ارشد پیروی می کند ، اگرچه برخی از موسسات همچنین به دانشجویان این امکان را می دهند که مستقیم از مدرک لیسانس خود به سمت دکترا پیشرفت کنند. برخی از موسسات همچنین فرصتی را برای ارتقاء یا "پیگیری سریع" مدرک کارشناسی ارشد خود را در مقطع دکترا ارائه می دهند ، به شرط آنکه به نظر می رسد شما دارای نمرات ، دانش ، مهارت و توانایی های تحقیقاتی لازم باشید. به طور سنتی ، دکتری شامل سه تا چهار سال مطالعه تمام وقت است که در آن دانش آموز تکه تکه ای از تحقیقات اصلی را که به عنوان پایان نامه یا پایان نامه ارائه شده است ، تکمیل می کند. برخی از برنامه های دکترا پرتفوی مقالات منتشر شده را می پذیرند ، در حالی که برخی از کشورها نیز نیاز به ارائه دروس دارند. همچنین دانشجویان باید دفاع شفاهی دکترا را تکمیل کنند. این می تواند فقط با تعداد کمی از امتحانان باشد یا در مقابل امتحانی جامع باشد. در حالی که به طور سنتی انتظار می رود دانشجویان دکتری برای تحصیل تحت نظارت دقیق باشند ، آموزش از راه دور و برنامه های آموزش الکترونیکی به معنای افزایش تعداد دانشگاه ها است که هم اکنون دانشجویان دکترا را به صورت پاره وقت و یادگیری از راه دور قبول می کنند.


شرایط پذیرش دکتری


به طور کلی ، شرایط پذیرش در مقطع دکترا مربوط به نمرات داوطلبان (معمولاً در سطح لیسانس و سطح کارشناسی ارشد) و قابلیت های تحقیق بالقوه آنها می باشد. اکثر موسسات مستلزم این هستند که داوطلبان دارای مدرک افتخاری یا کارشناسی ارشد دارای مدرک تحصیلی بالا ، همراه با مدرک لیسانس با حداقل درجه 2 باشند. در بعضی موارد ، شما فقط می توانید براساس نمرات مدرک کارشناسی ارشد خود ، برای دکتری اقدام کنید. الزامات پذیرش مقطع دکتری مبتنی بر درجه نیز ممکن است براساس نوع بودجه مورد استفاده شما باشد - در صورت خودکام سازی دکتری خود می توانید با نمرات پایین تری اقدام کنید. برخی از موسسات و موضوعات (مانند روانشناسی و برخی از علوم انسانی و موضوعات علمی) تصریح می کنند که شما باید یک استاد معتبر در موسسه منتخب خود پیدا کنید تا به عنوان مشاور رسمی و سرپرست خود در طول برنامه دکتری خود خدمت کند تا قبل از اینکه بطور رسمی در برنامه پذیرفته شوید.
در موارد دیگر ، پس از پذیرفته شدن در برنامه دکترا ، بر اساس موضوع تحقیق و روش خود یک استاد راهنما به شما داده خواهد شد. در هر صورت ، این ایده خوبی است که قبل از درخواست دکتری به یک عضو هیئت علمی در موسسه منتخب خود نزدیک شوید ، تا آنها تشخیص دهند که آیا علایق تحقیق شما با بخش مطابقت دارد یا حتی ممکن است به شما در طوفان مغزی گزینه های تحقیق دکتری کمک کند.

شرایط لازم برای اعطای مدرک دکترا در سراسر جهان و حتی از مدرسه به مدرسه متفاوت است. معمولاً لازم است دانشجو دارای مدرک افتخاری یا مدرک کارشناسی ارشد با مدرک دانشگاهی بالا باشد تا برای یک دوره دکتری در نظر گرفته شود. [نیاز به استناد] برای مثال در ایالات متحده ، کانادا ، هند و دانمارک بسیاری دانشگاه ها علاوه بر تحقیق در مقاطع دکتری به رشته های درسی نیز احتیاج دارند. در سایر کشورها (مانند انگلیس) به طور کلی چنین شرایطی وجود ندارد ، اگرچه این امر در دانشگاه و رشته متفاوت است.  برخی دانشگاهها یا بخشهای مختلف برای دانشجویان که قبلاً لیسانس لیسانس یا معادل یا بالاتر ندارند ، الزامات اضافی را مشخص می کنند. برای ارسال درخواست موفقیت آمیز در مقطع دکتری ، اغلب نسخه های رونوشت های دانشگاهی ، توصیه نامه ها ، پیشنهاد تحقیق و اظهارنامه شخصی مورد نیاز است. بیشتر دانشگاه ها نیز قبل از پذیرش برای مصاحبه ویژه دعوت می کنند.

یک داوطلب باید یک پروژه ، پایان نامه یا پایان نامه را که اغلب متشکل از بدنه ای از تحقیقات اصلی دانشگاهی است ، ارائه کند ، که در اصل شایسته انتشار در یک زمینه بررسی شده توسط همسالان است. در بسیاری از کشورها ، یک کاندیدا باید قبل از هیئت مدیره متخصصان امتحان شده توسط دانشگاه ، از این کار دفاع کند. در کشورهای دیگر ، پایان نامه توسط یک هیئت آزمایشگر خبره مورد بررسی قرار می گیرد که تصریح می کند آیا پایان نامه در اصل قابل قبول است یا خیر و می توان قبل از پایان یافتن موضوعاتی که باید به آنها رسیدگی شود ، رسیدگی کرد.


برنامه های دکتری


مهارت زبانی
برخی از برنامه های دکترا نیاز به اثبات تسلط به زبانی که قصد مطالعه آن را دارید. شما می توانید نتایج آزمون زبان استاندارد تأیید شده را ارائه دهید یا شواهدی مبنی بر اتمام تحصیل در کارشناسی ارشد به زبان مربوط نشان دهید.

اشتغال / منابع دانشگاهی
برخی از موسسات همچنین ممکن است سوابق کاری خود را مانند رزومه ، و یا تمام رونوشتهای دانشگاهی خود ، از جمله جزئیات مدولات دوره و محتوای ماژول را به عنوان بخشی از برنامه دکتری شما بخواهند. جزئیات سایر پروژه های پژوهشی که شما به اتمام رسانده اید و هرگونه انتشاراتی که در آن به نمایش گذاشته شده است نیز می تواند به درخواست شما کمک کند. همچنین از متقاضیان مقطع دکترا نیز خواسته می شود از دو یا سه نفر که آنها را به خوبی در یک مقطع دانشگاهی می شناسند ، مانند آموزگاران و اساتید کارشناسی ارشد یا دکتری خود ، توصیه نامه ارایه دهند. این منابع باید توجه ویژه ای به عملکرد تحصیلی ، توانایی دروس و توانایی های پژوهشی ، پتانسیل تحقیق و علاقه شما به رشته تحصیلی انتخابی شما داشته باشند.

اظهارات شخصی
بسیاری از موسسات بیانیه شخصی را درخواست می کنند - مقاله ای کوتاه که می توانید برای نشان دادن اشتیاق خود به موضوع انتخابی خود استفاده کنید. شما می توانید دلایل خود را برای مایل به تحصیل در مقطع دکتری ، انگیزه های شخصی برای انجام این کار ، هرگونه فعالیت فوق برنامه ای که خصوصاً مرتبط است یا باید برجسته باشد ، بیان کنید و هر گونه انعطاف پذیری در حوزه (های) تحقیق شما انتخاب شود. در صورت نیاز به کمک بسیاری از موسسات در وب سایت خود دارای راهنمائی برای اظهارات شخصی هستند ، که می تواند به شما در تهیه صورت شخصی خود به هر موسسه کمک کند.


پی اچ دی بالاترین مدرک دانشگاهی است که پس از یک دوره تحصیل توسط دانشگاه ها در اکثر کشورها اعطا می شود. معمولاً افرادی که در مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند ، می توانند تحقیقات اصلی تولید کنند که مرزهای دانش را گسترش می دهد ، بطور معمول در قالب یک پایان نامه یا پایان نامه ، و از کار خود در برابر کارشناسان این حوزه دفاع می کنند. اتمام دوره دکتری اغلب به عنوان یک استاد دانشگاه ، محقق یا دانشمند در بسیاری از زمینه ها الزام اشتغال است. افرادی که دارای مدرک دکترای فلسفه شده اند ، در بسیاری از حوزه های می توانند از عنوان دکتر با نام خود استفاده کنند ، اگرچه آداب و رسوم مناسب مرتبط با این استفاده نیز ممکن است مشمول حرفه ای باشد اخلاق مربوط به حوزه علمی ، فرهنگ یا جامعه است. افرادی که در دانشگاه ها تدریس می کنند یا در زمینه های دانشگاهی ، آموزشی یا پژوهشی مشغول به کار هستند.


شرایط خاص برای اخذ مدرک دکترا با توجه به کشور ، مؤسسه و دوره زمانی ، از مدارک تحصیلی سطح ورود به دانشگاه تا دکترا بالاتر ، به میزان قابل توجهی متفاوت است. در طول تحصیل منجر به درجه ، دانشجو دانشجوی دکترا یا دانشجوی دکترا خوانده می شود؛ دانشجویی که تمام دوره های درسی و آزمون های کامل خود را گذرانده و روی پایان نامه / پایان نامه خود کار می کند ، بعضاً به عنوان داوطلب دکترا یا کاندیدای دکترا شناخته می شود (رجوع کنید به: همه به جز پایان نامه). دانشجویی که در این مقطع تحصیلات خود را کسب کند ، ممکن است در برخی از مؤسسات کاندیدای فلسفه شود یا می تواند مدرک کارشناسی ارشد را در مسیر دکترا دریافت کند.



نظرتان را درمورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید

دکتری یا PhD چیست؟
آموزش های آزاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران