MBA مخفف عبارت Master of Business Administration است. این رشته سالیان دراز است که در دنیا شناخته شده وتدریس میشود، اما بیش از چهل سال است که در دانشگاههای ایران و در مراکز آموزشی آزاد تدریس می‌گردد. در سراسر دنیا بیش از 30 گرایش دارد، در واقع MBA گستره فراوانی از حوزه‌های مانند عملیاتی تا حوزه‌های تجاری را دارد. در کشوری مثل آمریکا بیشتر روی حوزه‌های تجاری تمرکز میکنند و در کنار آن به گرایش منابع انسانی و سازماندهی نیز می‌پردازند. اما در ایران روی حوزه عملیاتی ، تمرکز بیشتری می کنند.

تاریخچه MBA
در سال ۱۹۰۰ میلادی بود که ، مدرسه ای به نام تاک که یک مدرسه کسب وکار می بود؛ مدرک کارشناسی ارشد در گرایش تجارت را به دانش پذیران این رشته اعطا نمودکسب و تا کنوان پدر رشته MBA  به حساب می‌آید.
بعدها این رشته در دانشگاه هاروارد که دانشگاهی خصوصی در شهر کمبریج در ایالت آمریکا است تدریس شد. و بعد از آن به انگلستان راه یافت. در آن زمان آمریکا برای مدیریت کارخانه‌ها به مدیران حرفه‌ای احتیاج داشت نیازمند داشتن مهندسانی که در صنایع مختلف فعالیت داشتند که می بایست مهارت‌های مدیریتی را می آموختند، بنابراین با دلایل مطرح شده رشته‌ی MBA را ایجادپا به عرصه تجارت نهاد.  آمارها نشان میدهد در کشورهای آسیای شرقی و در کشورهای رو به توسعه رشته ی MBAرشد خوبی دارد. در ایران این رشته قبل از انقلاب اسلامی وجود داشت و هم اکنون بسیار قوی تر از سالها پیش، حرکت می کند و پیشرفت روز افزونی از این رشته در ایران شاهدیم.

افرادی که رویای کارآفرینی در سر دارند ولی از چالش های و جاده پر ابهام آن ترس دارند و یا حتی مدیرانی که می¬خواهند همچنان در سمت خود، موفقیت های بی¬شماری کسب کنند نیازمند دریافت اطلاعاتی در مورد تخصص مدیریت وکسب وکارخود هستند و همچنین اطلاعات به روز دنیا و راه رسیدن به موفقیت را از دید صاحب نظران این حوزه جویا شوند و نکات بی شماری  برای کسب وکار و موفقیت لازم وضروری به نظر می رسد. برای رسیدن به این موفقیتها در گام نخست شرکت در دوره های  MBA و دستیابی به دانش مدیریتی است. امروزه با پیشرفت دنیای تکنولوژی به همان نسبت دنیا کسب وکار تغییرات بسیاری کرده است و به همان اندازه مدیریت کسب وکار از سازمان های بزرگ و کوچک دچار مشکل و بعضا با شکست روبه رو شده است. و وظیفه یک مدیر و کارآفرین وحتی کارمندان روبه رو با این مشکلات وچالش ها می باشند که دلایل این شکست نداشتن دانش کافی در حوزه مدیریت، بازار، حقوق تجارت، تبلیغات، منابع انسانی، نقاط قوت وضعف سازمان و نحوه ارتباط با محیط سازمان خود و تشخیص تهدیدها و فرصت ها وهزاران مواردی است که افراد باید در حوزه کسب وکار دار باشند. همه این مشکلات با آموزش درست و مناسب قابل حل می باشد و مشکل عظیم مدیران ناکافی بودن اطلاعات و عدم تشخیص درست و به موقع می باشد. که آموزش دوره های MBAدر وحله اول نگرش درست به کسب وکار ومدیریت را تغییر می دهد
ودر واقع تحصیل در رشته MBAکاملا به مهارت‌های مدیریتی فارغ‌التحصیلان رشته‌های دیگر  که وارد حوزه کسب وکار شده-اند، کمک شایانی می‌کند تا بتوانند مدیران حرفه ای شوند نه صرفا برنامه ی برای تحقیقات دانشگاهی!
دانش این رشته به قابلیت‌های دانش پذیران و نیز به انتخابشان از سوی هیئت مدیره برای برنامه ها، تصمیمات و استراتژیک های مهم شرکت کمک فراوان می‌کند. وحتی می خواهند مشاوره سازمان ومشاوره مدیر عامل شوند تحصیل در دوره ای MBA گزینه مناسبی برای افراد می¬باشد. قابل ذکر است دوره MBA نیز به افرادی که احساس می‌کنند روابط شغلی آنها با مشکل روبه رو است ویا نمی‌توانند ارتباط خوبی را با همکاران و مدیران خود ایجاد کنند، پیشنهاد می‌شود.
هدف از تحصیل در دورهMBA یک سرمایه¬گذاری و انگیز حضور در اجتماعی از افرادی می باشد که برای حرفه ای مدیریت، کارشناس ارشد سازمان و کارآفرینانی است که در صدد تحول نگرش و تغییر بینش کسب و کار خود هستند و جویای ارتقاء مهارت و دانش کاربردی خود در زمینه مدیریت هستند. افراد در این جمع با همفکری و همکاری یکدیگر به تجریه و تحلیل پیرامون موضوعات روز دنیا و عارض یابی مشکلات در فضای کسب و کار در جامعه می پردازند. افراد با گذراندن این دوره، اصول وفنون رهبری، مدیریت استراتژیک،تحقیقات واصول بازاریابی موثر، حقوق تجارت، عوامل کلیدی موفقیت و... را کسب میکنند. بنابراین MBAرویکردهای مختلف دانش مدیریت و قابلیت درک شایسته نکات ظریف در تجارت را در فرد می پروراند و بستری مناسب را برای اخذ تصمیمات مدیریتی سرنوشت ساز را آموزش می¬دهد. این دانش در برگیرنده ابزار و مهارت های لازم برای شناسایی و تشخیص فرصت های جدید است و دانش پذیران پس از  گذراندن این مسیر تغییر  بسیاری را در نگرش خود به سازمان و محیط سازمان احساس می کنند. آموزش در دوره های MBA  می تواند ابزاری قوی و به روز برای مدیران وکارآفرینان  به حساب بیاید.
دانشکده کارآفرینی دوره های MBA را از سال 1388شروع و تا کنون توانسته است 68 دوره موفق را به اتمام برساند. و با افتخار اعلام می¬کند در این دوره ها مدیران وکارآفرینان موفقی را با حضور اساتید برجسته و کارگاههای غنی از اطلاعات و با آموزش های به روزی دنیا، به جامعه معرفی نماید که توانسته اند در اهداف وکسب وکار خود موفق شوند.
دفتر آموزشهای دانشکده کارآفرینی با نگاه عمیق به بازار و مشکلات سازمانهای کوچک و بزرگ اعم از تولیدی و خدماتی با تولید محتوای آموزش کاربردی دوره هایMBA را بر مبنای رفع نیاز همه سطوح مدیریتی و حتی همه افراد حاضر در سازمان تدوین شده است.
 لذا دروسی که در دانشکده کارآفرینی برای دانش پذیران ارجمند تدریس می شود در ذیل به برخی از آنها اشاره شده است:

لیست دورس دورهMBA

  • کارآفرینی و ایجاد کسب وکارهای جدید
  • تدوین کسب وکار(BP) و ارزیابی اقتصادی
  • رفتارسازمانی
  • پرورش خلاقیت وایده پردازی
  • اقتصاد
  • حسابداری برای کارآفرینان
  • مبانی سازمان مدیریت
  • اصول بازاریابی
  • مدیریت منابع انسانی
  • اصول وفنون مذاکره تجاری
  • حقوق تجارت
  • مدیریت پروژه
  • مدیدیریت فروش
  • مدیریت استراتژیک
  • تحقیقات بازاریابی
  • مدیریت برند
  • نوآوری

وبیش از ده ها دروس دیگر که در دانشکده کارآفرینی تدریس می شود.
دانش پذیران در دوره های MBAمهارت های فردی خود را با موارد ذکر شده در ذیل پرورش می دهند:

  • توانایی و کسب مهارت تحلیل بازار و  سنجش موقعیت کسب و کار
  • توانایی و کسب مهارت های لازم ارتباطی وفن بیان
  • مهارت های ارتباطی لازم جهت مذاکرات داخلی و خارجی را می¬توانند کسب کنند
  • توانایی و کسب مهارت مدیریت استراتژیک های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در سازمان
  • توانایی و کسب مهارت استخدام و جذب مدیریت منابع انسانی و تشکیل ساختار سازمانی منظم و منسجم
  • تصمیمات مدیریت خود را با برنامه منظم واز پیش تعیین اتخاذ کنند.
  • توانایی خود را در استفاده از ابزار¬های مدیریت افزایش دهند
  • توانایی مدیریت، یکپارچه ومنظم کردن شرکت
  • دانش و مهارت لازم برنامه ریزی،تدوین، اجرا، کنترل پروژه های مختلف سازمانی را کسب کنند و بتوانند با توجه به رویه ها و روش های تعیین شده شرکت را با برنامه جلو ببرند.

دانش پذیران در دوره ای MBA موارد مهمی را می آموزند که در ذیل به برخی از آنها اشاره شده است

  • حفظ مشتری فعلی و جذب مشتری جدید و ارتباط درست با مشتری
  • تشخیص فرصت در محیط
  • ارائه خدمات با کیفیت و متناسب با نیاز مشتری
  • جلوگیری از نابودی سازمان، محصول و خدمات
  • مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری آن ها
  • مدیریت منابع مالی و افزایش و سود آوری دارایی ها
  • یکپارچگی سازمان و مدیریت
  • نحوه ارتباط با منابع انسانی و نحوه شرکت دادن منابع انسانی در تصمیمات و برنامه های استراتژیک و اجرایی سازمان
  • ایجاد مزیت رقابتی
  • بهره برداری از مزیت رقابتی
  • کسب دانش حسابداری مدیریتی

و هزاران نکات دیگری که دانش پذیران در دوره هایMBA در مهارت های فردی وسازمانی می آموزند و میتوانند آنها را تقویت کنند.

دفتر آموزش های آزاد دانشکده کارآفرینی، چندین دوره برای سازمانهای بزرگ ایران از جمله دانشگاه علوم پزشکی ایران، بادکوبه ، ایران نوین و .... برگزار نموده است. دانشکده کارآفرینی در انتهای دوره  350 ساعته به دانش پذیران گواهی نامه حرفه ای MBA که یکی از محبوب ترین گواهینامه¬ها در جهان و ایران به شمار می آید را از سمت دانشگاه تهران اعطا می نماید که امکان ترجمه رسمی را دارا می باشد که بر اعتبار مدرک می افزاید. اگر قصد استخدام در سازمانهای معتبر و یا چنانچه قصد مهاجرت برای شغل خاص و اپلای را دارید مدرک معتبرMBA دفتر آموزش ازاد دانشکده کارآفرینی میتواند به شما در اهدافتان کمک نماید. شایان ذکر است افرادی که علاقه مند به ثبت نام در دوره های یکسالهMBAرا خواستار هستند می¬توانند اقساط شهریه خود را در سه دوره متوالی پرداخت نمایند ونگران هزینه های خود در دوره های BMAدانشکده کارآفرینی نباشند.
همچنین در این دوره ها با کمک اساتید برجسته ایران از شما مدیران حرفه ای می سازد که می توانید در اهداف خود موفق شوید. ما، شما را در رسیدن به اهدافتان بزرگتان یاری میرسانیم. فقط کافی است در این مسیر به ما اعتماد کنید.

 


نظرتان را درمورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید

دوره های MBA چیست؟
آموزش های آزاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران