بازاریابی چریکی یک استراتژی تبلیغاتی است که بر روی تاکتیک های بازاریابی غیر متعارف کم هزینه متمرکز است که حداکثر نتیجه را می دهد.
اصطلاح اصلی توسط جی کنراد لوینسون در کتاب 1984 خود "تبلیغات چریکی" ابداع شده است. اصطلاح بازاریابی چریکی از جنگ چریکی الهام گرفته شده است که نوعی جنگ نامنظم است و مربوط به استراتژی های تاکتیکی کوچکی است که توسط غیرنظامیان مسلح استفاده می شود. بسیاری از این تاکتیک ها شامل کمین ها ، خرابکاری ها ، یورش ها و عناصر تعجب آور است. بازاریابی چریکی دقیقاً مانند جنگ چریکی ، در صنعت بازاریابی از همان نوع تاکتیکها استفاده می کند.

این سبک تبلیغات جایگزین به شدت به استراتژی بازاریابی غیر متعارف ، انرژی بالا و تخیل متکی است. بازاریابی چریکی به معنای تعجب مصرف کننده است ، تصور غیرقابل توصیفی می کند و مقادیر زیادی توجه اجتماعی ایجاد می کند. گفته می شود که بازاریابی چریکی در مقایسه با اشکال سنتی تر تبلیغات و بازاریابی ، تأثیر بسیار ارزنده ای را با مصرف کنندگان ایجاد می کند. این در شرایطی است که بیشتر کمپین های بازاریابی چریکی قصد دارند در سطح شخصی و به یاد ماندنی تر به مصرف کننده خود را ارائه نمایند
تاریخچه بازاریابی چریکی :
تاریخ تبلیغات می تواند به 4000 سال قبل از میلاد مسیح برود ، جایی که مصریان اولیه از پاپیروس برای تهیه پیام های فروش و پوسترهای دیواری استفاده می کردند. آنچه را که ما به عنوان تبلیغ و بازاریابی سنتی در نظر می گیریم به آرامی در طول قرن ها توسعه پیدا کرد اما تا اوایل دهه 1900 هیچگاه واقعاً رونق پیدا نکرد.

در این زمان بود که هدف اصلی تبلیغات ، آموزش مصرف کننده بر روی محصول یا خدمات به جای سرگرمی و درگیر کردن آنها بود.

در سال 1960 ، کمپین ها بر هزینه های سنگین تبلیغات در کانال های رسانه های جمعی مختلف از جمله رادیو و چاپ تمرکز می کنند.

تا اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990 ، تلویزیون کابل شروع به دیدن پیام های تبلیغاتی نکرد. به یادماندنی ترین پیشگام در این زمان ، MTV بود که در آن آنها به جای اینکه محصول جانبی یک نمایش برجسته باشد ، بیشتر تلاش می کردند تا مشتری را برای پیام تبلیغاتی تنظیم کند. آژانس ها تلاش می کردند تا روی مصرف کنندگان تأثیر بگذارند و مصرف کنندگان از بازار خسته شده اند. زمان یک تغییر بود.

در سال 1984 ، بازاریاب جی کنراد لوینسون اصطلاح رسمی را در کتاب خود با عنوان "بازاریابی چریکی" معرفی کرد.

 در کتاب لوینسون ، او روشهای منحصر به فردی برای نزدیک شدن و مبارزه با اشکال سنتی تبلیغات ارائه می دهد. هدف از بازاریابی چریکی استفاده از تاکتیک های غیر متعارف برای تبلیغ در بودجه اندک بود. در این مدت ، رادیو ، تلویزیون و چاپ رو به افزایش بود ، اما مصرف کنندگان خسته می شدند. لوینسون نشان می دهد که کمپین ها باید تکان دهنده ، بی نظیر ، ظالمانه و باهوش باشند.

مشاغل کوچک شروع به تغییر روش های تفکر خود کردند و به روشی کاملاً جدید به بازاریابی نزدیک شدند. مفهوم بازاریابی چریکی همچنان به صورت ارگانیکی در حال توسعه و رشد است.

چگونه مشاغل کوچک از بازاریابی چریکی استفاده می کنند:
بازاریابی چریکی ممکن است راه حل مناسبی برای تجارت کوچک شما باشد. چرا؟ هنگامی که به خوبی اجرا شود ، اغلب با هزینه کم و در عین حال به مخاطب بسیار هدفمند می رسد. همچنین می تواند یک روش عالی برای توجه ، تمایز از رقابت و کسب شهرت برای سرگرمی و متفاوت بودن باشد. یکی از مشهورترین نمونه ها پروژه جادوگر بلر ، فیلمی است که با تلاش های بازاریابی چریکی تبلیغ شد. پروژه جادوگر بلر یک فیلم ترسناک روانشناختی آمریکایی در سال 1999 است که توسط پنج فارغ التحصیل برنامه دانشگاه فیلم فلوریدا مرکزی با بودجه کم و دوربین ساخته شده است. این دو یک کمپین اینترنتی را برای گسترش شایعات درباره افسانه ساختگی "جادوگر بلر" تشکیل دادند.

این دوتایی وب سایت اختصاص داده شده به جادوگر بلر را برای کمک به پشتیبانی پرونده برای این شبح خیالی مبتنی بر جنگل ایجاد کرد. آنها با برچسب زدن به مسابقه ادامه دادند: "در اکتبر 1994 ، سه فیلمبردار دانشجویی در حالی که فیلمبرداری یک مستند را در جنگل در نزدیکی Burkittsville ، مریلند ناپدید شدند. یک سال بعد ، فیلم های آنها پیدا شد. "

در آوریل 1998 ، پیش نمایش در براوو پخش شد و توجه بسیاری را به خود جلب کرد. تهیه کننده نمایش Bravo Show Split / Screen از این دو نفره خواست تا یک وب سایت مستقل بسازد ، زیرا نظرات بلر جادوگر حاکم بر سایت و صفحه مباحث مخصوص خود بود. افراد علاقمند به این کار بودند.
"این چنین است که همه چیز شروع شد. این وب سایت که در تابستان 1998 و در ماه نوامبر راه اندازی شد ، فهمیدیم که در جشنواره فیلم ساندنس پذیرفته شده ایم. همه این وزوزها را به درون ساندنس داشتیم. به این دلیل نبود که پول خرج کردیم. به این دلیل بود که از قبل طرفداران داشتیم ، که حتی فیلم را ندیده بودند. مایک مونلو ، یکی از خالقان پروژه جادوگر بلر می گوید: این چشم باز بود"

 

مزایای بازاریابی چریکی :

این موضوع کمک خواهد کرد که شما ایستادگی کنید. از آنجا که بازاریابی چریکی معمولاً شامل فکر کردن در خارج از جعبه است ، به این معنی است که شما احتمالاً کاری را انجام می دهید که شخص دیگری نباشد. این امر به شما كمك می كند تا توجه بیشتری را كه می خواهید جلب كنید و این كارها را موثرتر جلوه دهد.
این می تواند در ارتباط شما با مخاطبان مورد نظر شما مؤثر باشد. اگر می دانید که آنها کجا هستند و چه می خواهند ، این شانس شما برای استفاده از این موارد به نفع شماست. از آنجا که شانس خوبی وجود دارد که در این فضا کمتر رقبای وجود داشته باشد ، این هم کمک خواهد کرد.
این اغلب مقرون به صرفه است البته این به استراتژی خاص شما بستگی دارد ، اما بسیاری از کمپین های بازاریابی چریکی اغلب نسبتاً مقرون به صرفه هستند ، به ویژه هنگامی که با هزینه های بالقوه متمایز کننده سایر انواع کمپین های بازاریابی مقایسه شوند. مثلاً آن حرکت پینترست؟ برای رسیدن به آنجا کاملاً رایگان منهای هزینه حمل و نقل.
در مورد خطرات چیست؟
شکی نیست که بازاریابی چریکی می تواند فوق العاده مؤثر باشد ، اما توجه به این نکته ضروری است که خطرات ناشی از آن وجود دارد. تلاش برای به دست آوردن سایر رویدادها یا نمادها برای فعالیتهای بازاریابی شما می تواند به اشتباه انجام شود ، زیرا ممکن است برای مثال به کسی توهین کنید.

نمونه هایی از بازاریابی چریکی :
بازاریابی چریکی یک مفهوم نسبتاً انتزاعی است ، بنابراین اکنون که ما خطرات و پاداشها را نیز پشت سر گذاشتیم ، بیایید نگاهی به چند مشاغل دیگر که این کمپین ها را با موفقیت بسیار بالا گذرانده اند ، داشته باشیم. در حالی که انجام یک تکرار دقیق به احتمال زیاد مؤثر نخواهد بود ، می توانید استراتژی های مورد استفاده خود را برای اجرای کمپین های مشابه برای خودتان تطبیق دهید.

GoldToe یک شرکت لباس زیر است و وقتی می خواستند خط جدیدی از محصولات را تبلیغ کنند ، خلاقیت پیدا کردند. آنها لباسهای زیر خود را بر روی مجسمه های مختلف طلایی در سراسر نیویورک قرار دادند ، از جمله یک جفت خلاصه از مجسمه معروف گاو شارژ. بهترین قسمت؟ آنها این کار را در هفته مد نیویورک انجام دادند. مردم برای گرفتن عکس با آن صف آرایی می کردند و قطعاً توجه شرکت مورد نظر را جلب می کرد.

Foursquare به جای داشتن یک غرفه معمولی مانند بسیاری از مشاغل در یک کنفرانس بزرگ در سال 2010 ، به معنای واقعی کلمه "چهار مربع" بازی را با گچ بر روی زمین کشید. فقط با آن گچ و دو توپ لاستیکی ، آنها واقعاً توانستند هزاران نفر را برای رفتن به بازی قدم بزنند. در حالی که مردم منتظر نوبت نوبت خود بودند ، نمایندگان به آنها نشان دادند که چگونه برنامه را از طریق تلفن خود پیدا کنند و پیراهن ، برچسب و موارد دیگر را به آنها اختصاص دهند.

IKEA می خواست دوام مبلمان آنها را اثبات کند ، بنابراین چه راهی بهتر برای انجام این کار از قرار دادن آن برای استفاده عمومی در ایستگاه مترو وجود دارد؟ آنها مبل ها ، صندلی های بازو و لامپ ها را در مکان های مختلف ، همه در مقابل یک پس زمینه بزرگ از قفسه کتاب و یک آرم IKEA قرار دادند


بازاریابی چریکی نسبت به سایر استراتژی های بازاریابی قابل پیاده سازی دشوارتر است ، اما دلیل این امر به نوع دیگری از خلاقیت نیاز دارد. با استفاده از دانش خود در مورد مخاطبان خود و جایی که آنها احتمالاً آنلاین یا آفلاین هستند ، می توانید استراتژی چریکی خود را ایجاد کنید که به شما در جدا شدن از رقابت کمک می کند.
فقط به یاد داشته باشید که از هر زاویه به کمپین نگاه کنید. آن را برای خطرات احتمالی در کنار مزایای احتمالی ارزیابی کنید و می توانید ضمن ارتقاء مشاغل خود از طریق راه های خلاقانه که مطمئناً به شما در برجسته کردن کمک می کند از خود محافظت کنید.


نظرتان را درمورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید

درمورد بازاریابی چریکی چه می دانید؟
آموزش های آزاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران