چه اتفاقی خواهد افتاد اگر شما بهترین خط تولید یک محصول را داشته باشید و کسی طالب خرید محصول شما نباشد؟ اگر شما یک مجموعه اقامتی داشته باشید و امکانات آن حتی از هتل 5 ستاره هم بهتر باشد اما کسی تمایلی به استفاده از مجموعه شما نداشته باشد چه پیش می‌آید؟ تصور کنید شما یک تجارت بسیار سود ده را دارا هستید ولی هیچ کس از کار شما اطلاعی نداشته باشد، چه عواقبی در این صورت در انتظار شماست؟
راه اندازی یک کسب و کار اولین و ابتدایی ترین اقدام می‌باشد ولی باید توجه داشت که جذب مشتری مستلزم داشتن یک بخش بازاریابی فعال است. بسیاری از کسب و کار های کوچک و متوسط معتقدند که بازاریابی همان تبلیغات است، باید به این کسب و کار ها گفت که تفاوت بسیاری بین تبلیغات و بنگاه های تبلیغاتی با بازاریابی و بخش بازاریابی سازمان ها وجود دارد و تبلیغات یکی از ابزار های بازاریابی برای ترفیع کالا، خدمت و یا برند است. بازاریابی کل فرایند تحویل یک محصول یا خدمات به مشتری را شامل می شود: از انتخاب مواد اولیه، لجستیک داخلی، تولید، لجستیک خارجی، فروش و خدمات پس از فروش را شامل می‌شود.

بازاریابی حرفه‌ای
امروزه با توجه به رقابت بسیار تنگا تنگ کسب و کار ها در بازار برای تصاحب سهم بیشتر از بازار هدف، بخش بازاریابی هر سازمان مورد توجه بیشتری نسبت به گذشته قرار گرفته است. با توجه به مقالاتی که در مورد بازاریابی و انواع بازاریابی نوشته شده است و در سایت بارگزاری شده است در این مقاله به تعاریف و اصول ذکر شده در آن ها اشاره نمی‌کنیم و بیشتر هدفمان توضیح اهمیت بازاریابی حرفه‌ای و ارائه روش های کاربردی برای دستیابی به آن می‌باشد.
برای نشان دادن اهمیت هرچه بیشتر بازاریابی حرفه‌ای به چند جمله از کار آفرینان و مدیران موفق در سطح جهانی اشاره می‌کنیم :
-    "محصول متوسطی که از تکنیک بازاریابی خوبی استفاده می‌کند بازدهی بیشتری نسبت به محصول سطح بالایی دارد که از هرگونه تکنیک بازاریابی بی‌بهره است" (اوان کارمایکل – کارآفرین)
-    " بازاریابی، هنر پیدا کردن روش‌های زیرکانه برای جا انداختن محصولاتتان نیست بلکه هنر ایجاد ارزش واقعی و اصیل است" (فلیپ کاتلر – پدر بازاریابی مدرن)
-    "فروختن آب به کسی که در بیابان مانده است کار آسانیست و هرکس می‌تواند انجام دهد، اما موفقیت برای کسی است که بتواند به صحرا نشینان ماسه بفروشد" (بیل گیتس – بنیان گذار مایکروسافت)
آنچه که متخصصان بازاریابی انجام می‌دهند را نمی‌توان در چند کلمه توصیف کرد، زیرا بسته به نوع مشاغل شرح وظایف آن ها تغییر می‌کند. در برخی از شرکت ها، بازاریابان فقط در زمینه تبلیغات فعالیت می‌کنند، در حالی که در شرکت های دیگر در همه فرایند ها، از طراحی مفهوم محصول گرفته تا ارسال آن به مشتریان و پشتیبانی های بعد از آن نیز نقش دارند. صرف نظر از اینکه برنامه ریزی برای بازاریابی یک کسب و کار چقدر سخت است، متخصصان بازاریابی افراد خلاقی هستند که می‌توانند نحوه حرکت دنیا را با مهارت های خود تغییر دهند.
فاکتور های مهم در بازاریابی حرفه‌‌ای
متخصصان بازاریابی استراتژی ها و تکنیک های مورد نیاز برای جذب مشتری به یک کسب  و کار را مشخص می کنند. از جمله مواردی که هر سازمان برای موفقیت استراتژی های بازاریابی خود باید مورد توجه قرار دهد موارد زیر می‌باشد :
-    مدیریت برند یا همان برندینگ
-    مدیریت مالی
-    مدیریت تحقیق و توسعه
-    مدیریت بازاریابی
-    مدیریت تولید
-    مدیر بازاریابی رسانه های اجتماعی یا همان دیجیتال مارکتینگ
هر کدام از موارد مذکور جزو اهرم های مهم دپارتمان بازاریابی یک سازمان هستند که به صورت مجزا در مقالات متعدد به آن ها پرداخته شده است و در سایت آموزش های آزاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران بارگزاری شده است.
از جمله مواردی که یک سازمان در استراتژی گذاری های بازاریابی خود باید به آن ها توجه کند بخش CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) و قیمت گذاری است.

CRM
مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) رویکردی برای مدیریت تعامل یک شرکت با مشتریان فعلی و بالقوه است. هدف از ایجاد این بخش حفظ مشتریان فعلی و ایجاد ارتباط بلند مدت با آن ها می‌باشد. به وسیله بخش CRM ، یک سازمان می‌تواند نیاز های مشتریان را بهتر درک کند و نسبت به رفع آن اقدام کند که در این صورت سود بیشتری به دست می‌آورد.
مدیران بازاریابی که در کار خود حرفه‌ای هستند نسبت به این بخش از دپارتمان بازاریابی سازمان توجه ویژه‌ای دارند و تمام فعالیت ها و بازخورد های مشتریان را با دقت بررسی و آنالیز می‌کنند و نتایج حاصله را در برنامه بازاریابی اعمال می‌کنند.
نرم افزار های متعددی برای مدیریت ارتباط با مشتری وجود دارد که از جمله شاخص ترین های آن می‌توان به HubSpot CRM ، Salesforce CRM ، NetSuite CRM اشاره کرد.

قیمت گذاری
قیمت گذاری فرآیندی است که به موجب آن یک کسب و کار بر روی خدمات و محصولات خود ارزش گذاری می‌کند. در تعیین قیمت، سازمان ها به مواردی همچون هزینه تولید، رقابت، شرایط بازار، برند و کیفیت محصول دقت می‌کنند. ازجمله مواردی که مشتریان در هنگام خرید مورد توجه قرار می‌دهند قیمت است و آن را با ارزش محصول در ذهن خود مقایسه می‌کنند. بسیاری از مصرف کنندگان بر این باورند که قیمت نشانگر کیفیت است. شرکت ها هنگام قیمت گذاری باید کیفیت و قیمت خود را با رقبا مقایسه کنند.
قیمت یکی از 4 عنصر 4P بازاریابی است که حساس ترین آن ها نیز نامیده می‌شود، قیمت تنها عنصر درآمدزا در بین 4p است ، بقیه که شامل محصول، ترفیع و توزیع است از جمله مراکز هزینه هستند. درواقع قیمت گذاری مهمترین مفهوم در زمینه بازاریابی است که از آن به عنوان یک تصمیم تاکتیکی در پاسخ به تغییر موقعیت های رقابتی، بازار و سازمان استفاده می‌شود.
بیش از 30 تکنیک قیمت گذاری وجود دارد که متاسفانه در ایران مخصوصا در شرکت های SME (کسب و کار های کوچک و متوسط) فقط یک الی دو مورد آن استفاده می‌شود.

مهمترین ویژگی های یک مدیر بازاریابی حرفه‌ای
برای اینکه شما بتوانید یک بازاریاب موفق باشید، باید مجموعه‌ای از مهارت ها و عادات طبیعی را دارا باشید. اول، شما باید برونگرا و اجتماعی باشید. به سختی می‌توان فردی را پیدا کرد که  از در ملاء عام و اجتماعی بودن خجالت بکشد و تبدیل به یک بازاریاب حرفه‌ای شود. کسی که می‌خواهد یک مدیر بازاریابی حرفه ای شود باید شخصیتی چشمگیر و الهام بخش داشته باشد زیرا این امر به شما در ایجاد ارتباط با افراد کمک می کند. از جمله ویژگی های دیگر یک بازاریاب حرفه‌ای این است که  باید مهارت های مشاهده بسیار خوبی داشته باشد، اطلاعات به روز از آخرین روندها را داشته باشد و مد ها و تغییر در سلیقه افراد را رصد کند.
مدیر بازاریابی حرفه‌ای باید یک فرد مقتدر باشد و توانایی تصمیم گیری در شرایط بحرانی و سخت را داشته باشد زیرا بحران و اتفاقات غیر قابل پیش بینی جزو لاینفک بازار ها می‌باشد و دپارتمان بازاریابی که در راس آن مدیر بازاریابی قرار دارد باید واکنش سریع نسبت به این تغییرات دهند. کسی که می‌خواهد یک مدیر بازاریابی موفق باشد باید به خوبی بدانید که چگونه، چه مقدار، چه زمانی و در کجا باید از پول خود استفاده کند. در آخر اینکه مدیر بازاریابی باید یک شنونده و بیننده عالی باشد.
یکی دیگر از شاخصه های مهم یک مدیر بازاریابی حرفه‌ای به روز بودن دانش بازاریابی وی است زیرا در دنیای کنونی هر لحظه روش جدیدی در زمینه های مدیریتی و بازاریابی ایجاد می‌شود و توسعه پیدا می‌کند و مدیر بازاریابی باید نسبت به همه آن ها آگاهی داشته باشد.


اگر شما بازاریابی را جدی نگیرید و به آن توجه نکنید یک اتفاق وحشتناک رخ می‌دهد و آن هم این است که هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد" این یک جمله معروف در علم مدیریت و بازاریابی است که نشانگر اهمیت بخش بازاریابی است. در واقع منظور از اتفاق وحشتناک و هیچ اتفاق این است که بازار هدف شما با محصول و یا خدمت شما در صورت عدم توجهتان به بازاریابی آشنا نمی‌شوند و درآمد مورد انتظار شما به واقعیت نمی‌پیوندد و همین امر باعث شکست کسب و کار شما می‌شود.
مواردی که در بالا به آن ها اشاره شد از ابزار های کاربردی جهت استفاده در بخش بازاریابی سازمان می‌باشند که هر کسب و کار برای موفقیت باید به آن ها توجه کند. علاوه بر ابزار های بازاریابی حرفه‌ای به ویژگی های یک بازاریاب حرفه‌ای نیز اشاره شد که خود یکی از فاکتور های مهم دپارتمان بازاریابی سازمان می‌باشد و در راه رسیدن به موفقیت سازمان اقدامات این مدیر بسیار تعیین کننده است.
در کل باید به این نکته توجه کرد که به بخش بازاریابی نباید به چشم یک هزینه مازاد نگاه کرد که البته متاسفانه هنوز هستند سازمان هایی که بر این عقیده هستند و در هنگام به وجود آمدن مشکل مالی در سازمان اولین اقدامشان کاهش بودجه بخش بازاریابی است. یکی از دلایل موفقیت برند هایی مثل نایک، تویوتا و بقیه برند های موفق جهانی این است که حتی در زمان وجود بحران مالی نیز به بودجه دپارتمان بازاریابی دست نمی‌زنند و اعتقادشان بر این است که بخش بازایابی سازمان نقش اساسی در حیات برند را ایفا می‌کند.
با توجه به مواردی که گفته شد اهمیت بازاریابی در کسب و کار ها روشن شد و ضرورت برای تخصیص منابع زمانی، مالی و انسانی برای ساخت سیستم بازاریابی حرفه‌ای منسجم و قوی بیش از پیش نمایان شد. یکی از اولین و مهمترین اقداماتی که هر مدیر و یا صاحب کسب و کار باید برای بهتر کردن شرایط و اقدامات بازاریابی کسب و کار خود انجام دهد آموزش خود و اطرافیانشان می‌باشد. آموزش های آزاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با برگزاری دوره های کوتاه مدت و بلند مدت در این راه همراه و همقدم شما می‌باشد.


نظرتان را درمورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید

بازاریاب حرفه ای را از بازاریاب معمولی تشخیص دهید
آموزش های آزاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران