بدون شک بخش حائز اهمیتی از پیشرفت و ارتقای سطح اندیشه، رفاه، نظم، بهداشت و دیگر جنبه‌های مهم جوامع امروزی به لطف ظهور کسب و کار دانش محور بوده است. به کارگیری علوم کاربردی مدیریت در حوزه‌های مختلف کسب و کار موفقیت‌های بسیاری را برای شرکت‌های فعال در بخش‌های مختلف صنعت به دنبال داشته است.

در این میان به کارگیری اصولی مهارت‌های مدیریت کسب و کار تأثیر بسزایی در رشد و شکوفایی انواع فروشگاه ها و مخصوصا فروشگاه های زنجیره ای داشته است.

با 3عامل مهم و تاثیرگذار در پیشرفت و توسعه صنعت خرده فروشی آشنا شوید

عوامل مهم بسیاری در توسعه صنعت خرده فروشی تاثیرگذار هستند که مهم ترین آن اتخاذ راهبردهای مناسب و کارآمد با توجه به نیاز بازار در زمان مناسب است. این جاست که تیمی از مدیران، دانشگاهیان و مشاوران باید وارد عمل شده و دانش و تجربیات خود را در اختیار مدیران فروشگاه ها قرار دهند. همان طور که می دانید مدیران و مشاوران کسب و کار در حوزه خرده فروشی بر روی تحقیقات بازار، طراحی استراتژی متناسب با کسب و کار، ایجاد باشگاه مشتریان و مدیریت آن و همچنین بر روی زنجیره تامین تمرکز دارند.

1.     نگاه استراتژیک

نگاه استراتژیک همان نگاهی است که مدیران فروشگاه ها جهت جلوگیری از شکست در بازار خرده فروشی باید داشته باشند. نگاه استراتژیک یعنی تمام فعالیت‌ها باید در راستای هدف ایجاد شده، توسعه بازار و تنظیم برنامه‌های اساسی جهت رسیدن به اهداف باشد.

صنایع فروشگاهی می بایست یک برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشند. رقابت، ایجاد شبکه‌های توزیع مختلف و استفاده از فناوری‌های به‌روز جامعه بخشی از برنامه‌های استراتژیک مدیران فروش فروشگاه ها خواهد بود. بنابراین انواع کالاها و اقلام قابل فروش، خدماتی که کنار فروش ارائه می گردد، ساختار شعبات فروشگاه های زنجیره ای، قیمت گذاری، تعداد نیروی انسانی، انتخاب محل فروشگاه، نوع و میزان تبلیغات، استفاده از انواع تجهیزات، طراحی و چیدمان کالا در فروشگاه و موارد بسیار دیگر جزئی از برنامه استراتژیک خواهند بود.

2.     ایجاد باشگاه مشتریان فروشگاه

ایجاد و به‌کارگیری فعالیت‌هایی که باعث می‌شوند یک مشتری خریدی عالی و لذت بخش را تجربه کند اغلب به عنوان جزئی از فرآیندها و شیوه‌های به کار گرفته شده در باشگاه مشتریان صورت می‌گیرد. از جمله این فعالیت‌ها و خدمات می‌توان به تعامل پرسنل فروشگاه با مشتریان در خصوص انتخاب نوع کالاها و نوع ارائه خدمات، ارائه امتیازات اضافی به مشتریان وفادار، اطلاع دادن به مشتری در مورد اضافه شدن اجناس جدید در سبد خرید و فرا رسیدن تخفیف‌های شگفت انگیز اشاره کرده که می‌توانند افزایش فروش و همچنین رضایت مشتری را به دنبال داشته باشند.

3.     ارتباط درست مدیران فروشگاه با تامین کنندگان

پرداخت‌های به موقع منطبق با قراردادهایی که با تامین کنندگان منعقد می‌گردد یکی از مهم ترین دغدغه مدیران فروشگاه‌ها است. برای رسیدن به هم‌افزایی و رشد اقتصادی ابتدا می‌بایست به تعهدات خود در برابر تامین کنندگان اجناس فروشگاه عمل کرد. بنابراین نیاز به کنترل درست جریان‌های نقدینگی، پرداخت‌های درست و به موقع، کنترل ورود و خروج هزینه‌ها و تعدیل هزینه‌های ثابت از جمله فرآیند‌هایی هستند که باید به نحو درست به آن ها پرداخته شود.

شرط دستیابی فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش بیشتر و تبدیل شدن آنها به کسب و کاری دانش محور چیست؟

همان طور که می دانید بسیاری از کسب و کارهای موفق دارای اهداف و چشم اندازهای بلندمدت هستند و برای رسیدن به این اهداف نیز می‌بایست یک استراتژی بلندمدت داشت. این استراتژی باید دربرگیرنده افق زمانی، نوع عملکرد، ظرفیت‌ها و موقعیت‌های پیش رو و همچنین محصولات باشد. در خصوص فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرده فروشی‌ها نیز داشتن یک استراتژی بلندمدت و مشخص کردن آرمان‌ها برای دستیابی به موفقیت یک عمل کلیدی است.

برای رسیدن به کسب و کاری موفق مخصوصا در حوزه فروشگاهی و خرده فروشی، می بایست از دانش‌های مدیریتی که گام به گام و با جزئیات کارفرما را راهنمایی و به سوی اهداف مشخص شده هدایت می‌کنند، بهره گرفت. از این رو به‌کارگیری اصول و روش‌های مدیریت کسب و کار طی سالیان گذشته نقشی مهم و انکار ناپذیر را در رشد و افزایش بهره‌وری فروشگاه‌های زنجیره‌ای داشته است. اهمیت بهره‌مندی از مهارت‌های دوره‌های مدیریت کسب و کار در سطح ام بی ای (MBA) و دی بی ای (DBA) تا حدی بوده است که شرکت آمازون، غول تجارت الکترونیک آمریکا، نیز طی سالیان متمادی جایگاه‌های شغلی بسیاری را با مزایای عالی برای فارغ التحصیلان این دوره‌ها تدارک دیده است.

پذیرش اهمیت دوره‌های مدیریت کسب و کار از سوی فروشگاه زنجیره‌ای بنام ایرانی

با وجود اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایرانی نیز طی سال‌های گذشته از حضور دانش آموختگان دوره‌های ام بی ای و دی بی ای فروشگاهی در ساختار مدیریتی خود بهره گرفته‌اند اما می‌توان امضای تفاهم نامه میان دفتر آموزش‌های کاربردی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و فروشگاه های زنجبره ای هایپرمی را فصلی جدید در نحوه پیشبرد فروشگاه‌های زنجیره‌ای قلمداد کرد. به گزارش دفتر آموزش دانشکده کارآفرینی ، این تفاه‌ نامه همکاری با حضور رئیس و اعضای هیئت مدیره شرکت بازرگانی امرتات و رئیس، معاونت و دیگر سطوح مدیریتی دانشکده کارآفرینی منعقد گردیده است. همچنین هدف از اجرای این تفاهم نامه، برگزاری دوره‌های کاربردی ام بی ای و دی بی ای خرده فروشی، بهره مندی از دانش مدیریت کسب و کار جهت ارتقای فروش و جلب رضایت مشتریان فروشگاه‌ها اعلام شده است.

از آن جا که این روزها اثرگذاری علم کسب و کار بر روی افزایش میزان فروش و موفقیت بنگاه‌های اقتصادی بر هیچ کس پوشیده نیست، می‌توان گفت که برگزاری چنین دوره‌هایی برای مدیران فروشگاه ها بسیار مهم و ارزش آفرین خواهد بود. در جلسه امضای تفاهم نامه به مواردی همچون لزوم ارتباط بیشتر میان دانشگاه و موسسات آموزشی با صنعت تاکید شده است. این ارتباط می‌بایستی دارای رویکرد تجاری‌سازی علوم باشد. به طوری که دانش از دانشگاه به سمت بخش‌های صنعتی انتقال یابد. علم و تجربه دانشگاهی می‌بایست به صورتی دقیق و با توجه به عوامل مهم پیرامون کسب وکار به صنعت منتقل گردد.

آشنایی با فروشگاه های هایپرمی

فروشگاه‌های هایپرمی فروشگاه‌هایی با تنوع کالایی بسیار بالا هستند که مواد غذایی، انواع نوشیدنی،  آرایشی و بهداشتی، پوشاک و لوازم خانگی و به طور کلی سبدی کامل از تمام محصولات مورد نیاز خانواده ها را ارائه می‌دهند. این نوع فروشگاه‌ها با ایجاد تنوع در نوع اجناس و انواع برندهای مطرح بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای در بین مشتریان خود دارند. هایپرمی با توجه به نیاز جامعه و با هدف پاسخگویی مناسب نیازها تاسیس شده است. این فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بهره‌گیری از علم و شروع ایده کسب و کار دانش محور توانسته‌اند در حین خدمت رسانی به جامعه جلوه گر یک کسب و کار موفق نیز باشند.

ویژگی های فروشگاه های هایپرمی

از جمله ویژگی‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای هایپرمی می‌توان به مواردی همچون:

  • اعمال تخفیفات روی تمام محصولات با توجه به نیاز بازار و با توجه به دانش مدیریت
  • استفاده از تجهیزات به‌روز در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • استفاده از مهندسی چیدمان کالاها جهت سهولت در انتخاب مشتریان
  • بهره گیری از نظم، بهداشت و زیبایی جهت ایجاد محیطی ایمن و دلنشین برای مشتریان
  • عرضه انواع محصولات تازه و باکیفیت
  • ارائه فاکتور به صورت دقیق و جزئی بلافاصله پس از خرید مشتری
  • ثبت مشخصات مشتری و ارائه امتیاز به وی با توجه به مبلغ خرید جهت مشارکت در قرعه کشی
  • ارائه میزان تخفیفی که مشتری از خرید هر دوره بهره مند می گردد.
  • مشاوره خرید و کمک به مشتری در انتخاب و خرید محصولات توسط پرسنل فروشگاه
  • ایجاد باشگاه مشتریان جهت ارائه خدمات و امتیازات اضافی و به اشتراک گذاشتن اخبار کالاهای تخفیف‌‌دار و موارد دیگر به مشتریان از طریق سامانه‌های پیامکی

و موارد بسیار دیگر که با توجه به نیازهای امروز افراد جامعه توسط دانش مدیریتی کشف گردیده و پاسخ داده شده است، اشاره کرد.

با توجه به نقشه راه رسیدن به موفقیت در صنعت خرده فروشی گام های بسیار بزرگی برداشته خواهند شد و تمامی آنها، نتایج بهره‌مندی از دانش مدیریتی و کسب و کار دانش محور خواهد بود.

جمع بندی

در این مقاله به ضرورت استفاده از دانش مدیریت کسب و کار در صنعت فروشگاهی و خرده فروشی پرداخته شد. کارفرماها و مدیران فروشگاه‌های زنجیره ای می‌توانند با به کارگیری و پیاده‌سازی علم و تجربه مدیریتی در محیط فروشگاهی و با به کارگیری جدیدترین روش‌های مارکتینگ موفقیت خود را تضمین کنند.

در همین راستا یکی از قدم‌های مهمی که در کشور عزیزمان ایران برداشته شده است و می‌توان به آن اشاره کرد، امضای تفاهم نامه همکاری میان دفتر آموزش های کاربردی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و مجموعه فروشگاه های زنجیره ای هایپرمی است که به دنبال آن دوره‌های کاربردی ام بی ای ، دی بی ای و دوره‌هایی حول موضوع مدیریت کسب و کار و خرده فروشی برای مدیران فروشگاه‌های هایپرمی برگزار خواهد شد.

  


نظرتان را درمورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید

راز بهبود عملکرد فروشگاه‌های زنجیره‌ای چیست؟
آموزش های آزاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران