کلمه کارآفرینی که ترجمه شده  کلمه Entrepreneur در زبان فرانسوی است اولین بار در سال 1723 میلادی به دنیای لغات، این گونه اضافه گردید: فردی که با پذیرفتن ریسک اقتصادی و برای سود آوری یک کسب وکاری را راه اندازی می کند. با این توصیف یک کارآفرین فردی است که همیشه به دنبال ایده های تازه و جدید می باشد و در عین حال با پذیرفتن ریسک و تردیدهای ذاتی هر اقدام جدید، از آن ایده ها یک فرصت جدید و نو خلق می کند.

کارآفرینی و ایجاد کردن یک کسب وکار نو برای فرد کارآفرین بسیار با ارزش و تاثیرگذار می باشد. هر چند در این مسیر موانع مالی، اجتماعی، شخصیتی و... وجود دارد که باعث می شود مسیر کارآفرین با سختی های فراوانی مواجه شود. اما ادامه دادن این مسیر و موفق شدن کارآفرین  می تواند منافع بسیاری برای شخص کارآفرین ایجاد نماید.

شرایط کارآفرین شدن
کارآفرین شدن یکی از موضوعات جذابی است که بسیاری از افراد به آن علاقه دارند. اما حقیقت آن است که  برای این کار جسورانه نیاز هست افراد علاقه مند شرایط لازم  را داشته باشند برخی شرایط برای کارآفرین شدن از این قبیل است

1.    داشتن روحیه پیگیری و خلاقیت 
 مهارت مهمی که باید فرد کارآفرین آن را در خود تقویت کرد روحیه پیگیری و سماجت در کار است. فرد کارآفرین کسی است که ظرفیت بسیار بالایی برای شناخت فرصت ها و کشف آن ها دارد. کارآفرین باید تمام ایده های که در زمینه کاری خود وجود دارد شناسایی کند و ایده های نو و خلاقانه ای برای آنها داشته باشد.

2.    داشتن انگیزه
کارآفرینان افرادی بسیار آینده نگر و خوش بین نسبت به کارها هستند. اعتقاد این افراد بر این است که  برای به دست آوردن سود مادی و معنوی ریسک کنند. کارآفرینان موفق بسیار پر انرژی هستند و برای کارها صبر نمی کنند و با انگیزه کامل به دنبال کارها می روند و زمان را مهم می شمارند. کارآفرینان به کسب وکار خود فکر می کنند و به دنبال راهی برای افزایش سهم در بازار هستند
3.    توانایی حل مسئله
کارآفرینی مصادف است با تمام مسائل جدیدی که باید حل شود و پیچیدگی های خاص خود را دارد و یک کارآفرین اساسا باید حل مساله انجام دهد. اغلب کارآفرینان موفق روی یک یا چند مسایل در حوزه کاری خود متمرکز می شوند و به دنبال یافتن پاسخ حل مسئله هستند
4.    علاقه فراوان به کار
کارآفرینان موفق به دنبال رشد و توسعه کسب وکار خود هستند و مدام در جستجوی ایده های جدید و راه حل برای اجرای کردن آن هستند با این روش به یادگیری آن ها هم کمک می شود و تلاش در یادگیری را دوست دارند. بنابراین علاقه مند بودن به کسب وکار ،رشد و توسعه آن جز ویژگی های بارز یک کارآفرین به شمار می رود
تحقیقات دانشگاه استنفورد نشان داده است کارآفرینانی که از یک ذهن عالی در مورد مسائل مالی برخوردار هستند 2 برابر بیشتر از سایر کارآفرینان موفق بوده اند
5.    تسلط کامل بر خود
خود کنترلی به عوامل بسیاری مربوط می شود. و بدین معنا است که افراد در شرایط متفاوت بتوانند مدیریت درستی از اوضاعی محیط داشته باشند و بدانند در مرحله بعدی باید چه گامی بر دارند و به کدامین مسیر حرکت کنند
6.    ریسک پذیری
جوهر کارآفرینی پذیرفتن ریسک های معقول و منطقی است . که این امر ذاتا در یافتن ایده و خلق و اجرای آن بسیار دیده می شود. بنابراین کشف یک ایده و به اجرا درآوردن آن نیاز به زمان بسیار دارد و گاهی ایده و نحوه اجرای آن با روند مثبتی اجرا نمی شود. که این موضوع ممکن است خسارت های جانی و مالی در بر داشته باشد. بنابراین یک کارآفرین باید ریسک پذیر باشد و خود را برای شرایط پر تلاطم آینده آماده کند.
7.    مسئولیت پذیری:
کارآفرین به عنوان مدیر مجموعه باید مسئولیت های مهم مجموعه کسب وکار خود را در بر بگیرد. اعم از منابع مالی، منابع انسانی، مالیات های کسب وکار، کیفیت خدمات و محصولات، جلسه با مشتریان و سرمایه گذاران و قبول تمام موردی که بر عهده کارآفرین است . بنابراین یک کارآفرین موفق یک شخص مسئولیت پذیری است که تمام موارد مربوط به حوزه خود را باید بپذیرید و در قبال آن پاسخگو باشد
8.    قدرت تحلیل
برای ارتقا و رشد کسب وکار نیاز به تحلیل مسائل و مطابقت دادن شرایط با تغییرات محیطی است و یک کارآفرین باید بتواند شرایط محیط کسب وکار را با شرایط محیط خارج از سازمان تطبق دهد تا کسب وکار بتواند رشد خوبی داشته باشد.
نوع ارزیابی و تحلیل شرایط، کار آسان و ساده ای نیست. و یک کارآفرین باید این ویژگی و قدرت ذهنی را داشته باشد تا بتواند به درستی شرایط را ارزیابی کند. تا کسب وکار بتواند رشد کند و موفق شود. برای رشد یک کسب وکار نیاز به ایجاد حس مسئولیت پذیری و حل مشکل جدید و یافتن یک ایده جدید برای آن است. بنابراین برخی ویژگی های کارآفرینان جهت موفقیت آنها بسیار در هم تنیده شده است
9.    داشتن روحیه استقلال طلبی
داشتن آزادی در عمل، منعطف بودن ساعت کار و آقای خود بودن در کار از ویژگی های بارز یک کارآفرین به حساب می آید. تقریبا همه کارآفرینان برای روحیه استقلال طلبی به دنبال ایجاد یک کسب و کار جدید برای خود هستند و از این که برای خودشان کار کنند و رئیس خود هستند لذت می برند
10.    انعطاف پذیری:
انعطاف پذیری زیاد کارآفرینان یکی از خصلت های آن ها می باشد که باعث شده است تبدبل به یک کارآفرین موفق شوند. یک کارآفرین برای ارزیابی و تحلیل شرایط به جنبه های مثبت و منفی یک تصمیم می نگرد و آن را ارزیابی می کند و متناسب با آن برنامه ریزی و تصمیم گیری می کند. بنابراین کارآفرینان توانایی تجزیه و تحلیل ذهنی خوبی دارند
در یک جمع بندی شرایط کارآفرین بدین شکل می توان عنوان کرد:
الف) عوامل تاثیر گذار بر خصوصیات و صفات یک کارآفرین
•    خوش بین و امیدوار
•    دارای اعتماد به نفس
•    دارای استقلال طلبی
•    انگیزه قوی از نظر فلسفس و اعتقاد به شروع یک کسب وکار جدید و نو
•    اعتقاد به پیروزی و شکست در کسب وکار
•    مشورت با صاحب نظران و متخصصان در هر حوزه تخصصی
•    صبور و استقامت در کار
•    نا امید نشدن در شرایط سخت و شکست ها
•    تفکر برنامه ریزی و تصمیم گیری
•    خطری پذیری توأم با استدلال های علمی و ریسک پذیری معقول
•    درس گرفتن از شکست های گذشته
•    یادگیری و آموزش مداوم
•    داشتن ایثار و فداکاری برای رسیدن به هدف
•    روحیه انتقادپذیری
•    قدرت و ظرفیت نوآوری و ایجاد روش ها، محصولات، خدمات و  بازارهای جدید
•    خوش خلق و حسن تدبیر
ب) عوامل تاثیر گذار محیطی بر یک کارآفرین
•    شرایط اقتصادی جامعه و دنیا
•    سیستم قانونی و دولتی یک کشور
•    وضعیت بازار
•    فضای سیاسی داخلی و خارجی
•    شرایط اجتماعی
•    امنیت حاکم در جامعه
کارآفرین موفق دنیا
•    جف بزوس: موسس غول فروشگاه های اینترنتی (آمازون)
                                        "راز موفقیت شما جوانان تازه وارد در این است که توانایی خود را در شناخت مشتری

                                                           بالا ببرید و آنها را نقطه عطف کسب و کار خود بدانید"

•    ایلان ماسک: موسس تسلا موتورز
                                      "خطا همیشه یک گزینه روی میز است. اگر در کارها شکست نخورید. نمی توانید

                                                                       به اندازه کافی نوآور و خلاق شوید"

•    بیل گیتس: موسس ماکروسافت
                                        "مشتریان ناراضی شما، همیشه بزرگترین منبع یادگیری شما هستند"


•    مارک زکربرگ: موسس فیس بوک
                                         "سریع عمل کنید و شکست را تجربه کنید تا نقشه راه تان را پیدا کنی"

•    ریچارد برانسون: موسس تیم ویرجین
                                         "فرصت های تجاری و شغلی مانند اتوبوس است؛ همیشه یکی پس از دیگری وجود دارد"

•    جک ما: موسس فروشگاه علی بابا
                                      "مهم ترین چیز در جلوبردن یک تجارت الکترونیکی، انجام دادن کاری است که همین الان در 

                                                            حال انجام دادنش هستی اما با شور و علاقه"

                                                                                                                                                                      نویسنده: الی ازنب

 

 

 


نظرتان را درمورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید

یک کارآفرین موفق کیست؟ و چه ویژگی های دارد
آموزش های آزاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران